Groep 2 overdoen ???

  • Sans

    Je verliest een jaar salaris en dat verlies je aan het eind van je carrière, dus het zal niet gering zijn. En we moeten er ook niet geringschattend over doen, want het gaat over veel geld.

  • Sans

    Weerleg het dan.

  • M Lavell

    Waar doel je op? Op mijn reactie naar jou, of die naar Marto?

  • Sans

    De docent is de deskundige, dus als die het tegenhoudt, dan heeft de ouder zich daarbij neer te leggen.

  • Sans

    "De nadelen zijn:

    Financieel: een jaar extra kleutern is een jaar extra ouderbijdrage en op langere termijn een jaar extra lesgeld (in het vo)."

    Nee, nog veel erger: een jaar minder salaris aan het eind van je carrière. Een eindloon minder dus, een flinke aderlating.

  • Marto

    Ik had niet gedacht dat jij zo geprikkeld zou reageren. (Dat van het procrustus bed betrof alleen de spelling.)

    Als je de ‘resultaten van de testen’ die gedaan zijn bekijkt en je ziet dat een kind op bijvoorbeeld 4 van de 5 indicatoren een stuk achterloopt t.o.v. het gemiddelde van die leeftijdsgroep, kan ik mij voorstellen dat je overweegt het kind een jaar langer te laten ‘kleuteren’. Natuurlijk moet je er dan wel overtuigd van zijn dat het kind er baat bij heeft en een goed programma kunnen bieden. Dit hangt ook sterk samen met de kwaliteiten van het onderwijzend personeel.

    Onderwijs is per definitie subjectief en het laten doubleren of juist door laten gaan is dat ook. Het niet laten doubleren is (of was) voornamelijk een financieel argument.

  • ZZ

    De docent is de deskundige, dus als die het tegenhoudt, dan heeft de ouder zich daarbij neer te leggen.

    HA HA HA HA HA!! Grapjas.

    ZZ

  • M Lavell

    Marto:“(Dat van het procrustus bed betrof alleen de spelling.)”

    Nou, dat is gelukt. Maar wet bedoel je ermee? Wat wil je ermee zeggen?

    Marto:“Als je de ‘resultaten van de testen’ die gedaan zijn bekijkt en je ziet dat een kind op bijvoorbeeld 4 van de 5 indicatoren een stuk achterloopt t.o.v. het gemiddelde van die leeftijdsgroep, kan ik mij voorstellen dat je overweegt het kind een jaar langer te laten”

    Bestond er op zijn minst maar zo'n soort afbakening, maar zelfs dat is er niet. Kinderen blijven ook zitten op één indicator, meestal een sociaal emotionele en meestal omdat men beweert dat het kind ‘te speels’ is.

    En wat blijkt: na een jaar is dat kind (volgens hetzelfde observatielijstje) net zo speels. Er is hier geen sprake van een ‘achterstand’, maar van een karaktertrek.

  • M Lavell

    Je kunt nog eindeloos doorgaan. Je mist ook een jaar recht op studiefinanciering bijvoorbeeld.

  • M Lavell

    “De docent is de deskundige, dus als die het tegenhoudt, dan heeft de ouder zich daarbij neer te leggen.”

    Dat is bij dokters zelfs niet zo. Als de ouders geen toestemming geven, dan gebeurt er niks.

    Dat scholen het laatste woord hebben in hun school, heeft helemaal niks met deskundigheid te maken, maar met hun rechtspositie in de school. Ze zijn ‘de baas’.

    Maar omdat die ‘baas’ een overheidstaak uitvoert (onderwijs geven), zullen de beslissingen toch meer in zich moeten dragen dan pure macht. Men zal de belangen van ouders en leerling mee moeten wegen. Helaas gebeurt dat bij zittenblijven zelden.