petitie

  • jk

    Jos

    Je gaat er weer vanuit dat alle kinderen zijn zoals jouw kinderen.

    Je hebt het over

    # Voor mijn kinderen (gezond, intelligent en graag bereid tot het leren van vanalles) is dwang een last en de “plicht” om te functioneren zoals de “rest van de klas” doet een beperking van hun mogelijkheden, hetgeen zij logischerwijs als uiterst vervelend beschouwen. Voor mijn kinderen is juist de vrijheid van keuze en werken vanuit eigen initiatief een minimumvereiste om hen hun mogelijkheden te leren benutten.#

    Ik heb 2 kinderen 13 en 15 die als zij zouden moeten werken zonder de nodige dwang alleen zouden doen wat zij leuk vinden. Mijn kinderen zijn ook normaal, intelligent maar absoluut niet gemotiveerd voor school.

    Zij willen wel leren maar dan louter wat hun interesseert.

    Vakken als tekenen, handvaardigheid, duits, frans en goddienst vinden zij overbodige ballast om maar niet te spreken van lichamelijke opvoeding en verzorging. Helaas zit het systeem anders in elkaar en moeten mensen, niet alleen kinderen, ook dingen doen die niet leuk zijn.

    Elke werknemer doet op zijn werk ook de dingen die hij eigenlijk niet leuk vindt maar dat hoort er nu eenmaal bij, het leven bestaat helaas niet uit alleen maar leuke dingen.

    Volgens mij kunnen kinderen daar maar beter zo snel mogelijk aan wennen, want zo is het leven!

    Mijn oudste zoon is ook begaafd (het lijkt tegenwoordig wel mode) en heeft een bloedhekel aan school. Toen wij hem lieten testen werd er door anderen gezegd waarom doe je hem niet naar een speciale school waar meer begaafden opzitten.

    Ik heb dit nooit als een optie gezien want in het verdere leven zal hij meer met “normaal” begaafden om moeten gaan dit is uiteindelijk de meerderheid van de bevolking en zullen zijn collega's en vrienden zijn/worden.

    Juist daarom denk ik dat wat jij wil een school zonder dwang voor het merendeel van de kinderen niet goed is en als jij dat voor je kinderen wel wil dan raad ik je aan ze van school te halen en zelf les te geven.

    Het mag niet maar een moet de eerste zijn die een rechtzaak hierover wint, dus waarom jij niet.

  • Rebekka

    nee, joh, mijn vraag was aan jou… en nee het maakt helemaal niet uit hoe oud je bent, ben gewoon errug nieuwsgierig….

    ((soms lucht het op, en verlicht het om even te “zeuren”, ook al gaat het niet over5 de shi.t waar je op dat moment in zit, het levert juist weer energie ;) ))

  • Rebekka

    Dan ben ik er helemaal niet mee eens wat je schrijft.

    Als eerste geef je al keurig aan dat dus jouw “methode” niet voor elk kind werkt.

    een paar citaten van je: Als ik spreek over onderwijs zonder dwang en straf is mijn doelgroep “het normale gezonde kind”.

    alsjeblieft zie het gehandicapte kind ook als een gewoon kind. Zie de mogenlijkheden en niet de onmogenlijkheden.

    nog 1:"Waar liggen de compromissen?

    Jouw kind op een gewone school met heel veel persoonlijke aandacht en begeleiiding. Mijn kind op dezelfde school met hetzelfde. De tijd die bespaart wordt op mijn kind (die lekker zelf mag sturen in het leerproces) kan aan jouw kind gegeven worden ?"

    Is het dan niet zo dat in die klas het leren zonder dwang geen standaard meer is. En dus je standpunt weer niet meer klopt. Je moet voor elk kind een passende methode vinden, en dat is waar jij voor gaat… Voor jouw kinderen is dat dus “leren zonder dwang” voor die van mij juist niet. dit heet simpel “individueel onderwijs” en daar zijn ze al naartoe aan het werken. Ze willen het speciaal onderwijs totaal afschaffen… Maar zoiets kost tijd. De scholen zijn er nog niet klaar voor…..

  • Jos van der Sterre

    Hoi jk,

    Voor de duidelijkheid probeer ik kort te zijn (niet om bot te zijn dus:)

    1

    Mijn stelling is dat dwang en straf demotiveren voor onderwijs; jouw kinderen zijn product van een dergelijk systeem. En ja jk, je hebt gelijk dat ze zonder de dwang onmiddelijk alleen nog maar leuke dingen zouden kiezen. Dit houdt echter nog niet in dat zij geen discipline zouden ontwikkelen.

    2

    Elk enigzins normaal kind wil graag bij de sociale orde horen en zal zich daar ook met enige graagte voor inspannen. Ieder enigzins normaal kind kan spontaan accepteren dat het leven niet enkel leuke dingen biedt; vroeger was voedsel hierin kern-belang. We slagen er niet in (en zeker ook de scholen niet) om kinderen hierin een “duidelijk beeld” te geven van het nut van de inspanning. Inspanning en beloning zijn ontkoppeld.

    3

    De maatschappij (het systeem) is een groot slecht voorbeeld. Kinderen zien dat ook en stellen zich vragen. Tenminste, dat mag je hopen (en menig kind doet het wel) want het alternatief is dat ze onnadenkend het slechte voorbeeld volgen.

    4

    over het modeverschijnsel: Ik denk dat we elkaar relatief makkelijk vinden. Bovendien is intelligentie nogal erfelijk en hebben de intelligente kindjes intelligente ouders.

    5

    Nou hoop ik dat ik je niet tegen het zere been schop, maar ik wil je vragen om te overwegen om de discussie over dwang en straf met je kinderen te voeren. Kijk eens wat zij er van denken en vraag ze wat ze zouden doen met hun leven als ze de ruimte kregen ????

  • Jos van der Sterre

    Ja, sorry Rebekka. Jouw kind kan niet doorgaan voor het gezonde normale kind en dat moet jij ook niet willen. Ik hoop dat je dat leert zien.

    Bij jouw kind is dwang levensreddend, dat is toch een nuance verschil. Bij een normaal gezond kind is dwang niet nodig om het te stimulren zich te ontwikkelen.

    Ik wil graag de mogelijkheden zien van jouw kind en ik hoorded vandaag een verhaal over een autistisch kind dat uiteindelijk zich heeft kunnen ontwikkelen tot een normaal functionerende volwassene met een universitaire graad. Als er dit soort mogelijkheden bestaan voor deze kinderen MOET zo veel mogelijk gedaan worden om die kinderen dat te bieden.

    Ken jij dat verhaal ook ?

  • Rebekka

    een autist kan zich nooit ontwikkelen tot een “normaal”iemand.

    Een autist kan wel zoveel mogenlijk waarden en normen van onze maatschappij uit zijn hoofd leren. Het is dan alleen letterlijk aangeleerd gedrag en niet gedrag wat uit hemzelf komt.

    Mensen die werken volgens de “sun-rise” methode die claimen soms dat ze een autist hebben genezen. Erg omstreden dus. (maar opzich wel een goede methode)

    Daarnaast nog een misverstand: het grootste aantal autisten heeft ook te kampen met een verstandelijke handicap, die zullen nooiteen universele graad halen. (verstandelijke handicap en autisme zijn 2 verschillende handicaps)

    Nee wij hebben het over uitersten. Jouw kinderen zijn het ene uiterste en mijn zoon is het andere uiterste… Het is niet het een óf het ander… Er zit nog veel tussen.

    Daarnaast nogmaals: elk kind heeft zijn mogenlijkheiden en onmogenlijkheden. Mijn kind is byzionder, maar is niet elk kind dat, en mijn kind is ook normaal, net als elk kind. Het enige is dat zijn gebruiksaanwijzing wat langer is als bij andere kinderen.

    Wat denk je van de ADHD-ers, of de PDD-nossers… Of kinderen die daar net niet toe gediagnostiseerd worden.

    Ik vind dat je uit moet gaan dat alle kinderen gelijk zijn, alle kinderen zijn normaal, alleen de ene scoort hoger op dit vlak en de andere scoort hoger op dat vlak. Vandaar zou dus individueel onderwijs gegeven moeten worden. Alle kinderen in 1 klas, en de “aanpak” per kind bekeken moeten worden. (en met de ouders besproken moeten worden!!!) Kinderen leren meer van elkaar dan wij volwassenen kinderen kunnen leren…

    en op deze zin ga ik maar niet in:“Jouw kind kan niet doorgaan voor het gezonde normale kind en dat moet jij ook niet willen. Ik hoop dat je dat leert zien.”

    Ik zit namelijk te lang in dit werkveld (ja het is ook mijn beroep) om te weten dat dit nergens over gaat….

  • Rebekka

    weet je trouwens dat er zo'n school bestaat?

    heel erg omstreden, maar het bestaat… Ik heb het weleens gezien op NOVA ofzo…

    Kinderen mogen alles doen wat ze zelf willen, en daarmee wordt het kind gestimuleert te leren. Waar hun interesses liggen.

    Het blijkt dat veel kinderen zich ongelukkig voelden, met hun ziel onder hun arm maar rondsjokte, de leerprestaties minimaal waren, en ze niet door konden stromen naar een vervolgopleiding (en later het werkveld) omdat ze niet hadden geleerd dat je soms dingen MOET…

  • Jan

    Klinkt als: “je hebt het grootste gelijk van de wereld.”