Jos
Je gaat er weer vanuit dat alle kinderen zijn zoals jouw kinderen.
Je hebt het over
# Voor mijn kinderen (gezond, intelligent en graag bereid tot het leren van vanalles) is dwang een last en de “plicht” om te functioneren zoals de “rest van de klas” doet een beperking van hun mogelijkheden, hetgeen zij logischerwijs als uiterst vervelend beschouwen. Voor mijn kinderen is juist de vrijheid van keuze en werken vanuit eigen initiatief een minimumvereiste om hen hun mogelijkheden te leren benutten.#
Ik heb 2 kinderen 13 en 15 die als zij zouden moeten werken zonder de nodige dwang alleen zouden doen wat zij leuk vinden. Mijn kinderen zijn ook normaal, intelligent maar absoluut niet gemotiveerd voor school.
Zij willen wel leren maar dan louter wat hun interesseert.
Vakken als tekenen, handvaardigheid, duits, frans en goddienst vinden zij overbodige ballast om maar niet te spreken van lichamelijke opvoeding en verzorging. Helaas zit het systeem anders in elkaar en moeten mensen, niet alleen kinderen, ook dingen doen die niet leuk zijn.
Elke werknemer doet op zijn werk ook de dingen die hij eigenlijk niet leuk vindt maar dat hoort er nu eenmaal bij, het leven bestaat helaas niet uit alleen maar leuke dingen.
Volgens mij kunnen kinderen daar maar beter zo snel mogelijk aan wennen, want zo is het leven!
Mijn oudste zoon is ook begaafd (het lijkt tegenwoordig wel mode) en heeft een bloedhekel aan school. Toen wij hem lieten testen werd er door anderen gezegd waarom doe je hem niet naar een speciale school waar meer begaafden opzitten.
Ik heb dit nooit als een optie gezien want in het verdere leven zal hij meer met “normaal” begaafden om moeten gaan dit is uiteindelijk de meerderheid van de bevolking en zullen zijn collega's en vrienden zijn/worden.
Juist daarom denk ik dat wat jij wil een school zonder dwang voor het merendeel van de kinderen niet goed is en als jij dat voor je kinderen wel wil dan raad ik je aan ze van school te halen en zelf les te geven.
Het mag niet maar een moet de eerste zijn die een rechtzaak hierover wint, dus waarom jij niet.