gedoubleerd op basisschool, tóch havo?

  • Donnie

    Neem eens de tijd rustig te lezen wat Lavell nu eigenlijk schrijft. Doe dit daarna nog eens en geef dan eens rustig uw reactie in plaats van oververhit meteen in het toetsenbord te kruipen zonder te beseffen waar u eigenlijk op reageeert.

    U verwart bijzonderheden met algemeenheden vrees ik. Ik heb ook enige ervaring met het Amsterdamse basisonderwijs en kan Lavells informatie (helaas) alleen maar bevestigen. Gelukkig zit ik nu een flink stukje zuidelijker. En ex juffie, ik ben nog altijd juf, wel degelijk iemand van de praktijk dus (wat voor mij geen reden is nu te beweren dat ik verstand van zaken heb).

    Ik ken Lavell als een bijzonder betrokken en kundig persoon wat betreft het onderwijsgebeuren in ons land en moest zij ergens de plank misslaan dan kan dit ook normaal gebracht worden, of ging u tijdens uw ouderavonden ook zo te keer?

    Allen zijn hier om iemand te helpen en waar mogelijk van elkaar te leren en welles nietes spelletjes of ondoordachte en vluchtige reacties dragen hier niet toe bij.

  • M Lavell

    Jouw kind zit niet in Amsterdam op school.

  • M Lavell

    “Bij ons, op onze Amsterdamse school, doen ook de rugzakkinderen in principe mee.”

    Er zijn zelfs in Amsterdam uitzonderingen. Ik schreef al eerder dat elke school autonoom is. Zo doet de Vrije School in Amsterdam geen Cito maar een andere eindtoets. Dat heeft als vervelende consequentie voor de leerlingen die van deze school komen, dat zij geen zekerheid hebben bij hun doorstroom naar het vo, want de regels gelden voor hen wel.

    Dus het is in theorie mogelijk dat er scholen in Amsterdam zijn die alle rugzakleerlingen aan de Cito mee laten doen. Maar ik geloof dat niet echt. De reden dat rugzakleerlingen niet meedoen, is namelijk niet om hen te pesten, maar om scholen te behoeden voor lage Cito-scores in hun achtste groep. Om te voorkomen dat het gemiddelde naar beneden gehaald wordt. Bovendien start de verwijsprocedure voor rugzakleerlingen al in september en is die voor de Cito al afgerond. Meedoen aan de Cito is dan zoveel spek en bonen. Dus ik waag het te betwijfelen.

    Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Er zijn namelijk ook briljante leerlingen met een handicap die wel een rugzak hebben, maar toch top scoren op de Cito.

    Die doen vast overal mee.

  • M Lavell

    Dank Donnie. Leuk zo'n fan ;-)

  • corretje

    U kent de regels vanuit google, maar ik ken de praktijk. Daarom is een discussie met de praktijk als uitgangspunt meer zinvol dan een discussie vanuit het googlen.

  • corretje

    Auteur: ex juffie (—.cable.wanadoo.nl)

    Datum: 05-01-2006 17:26

    Potver….. Eigenwijs….

    Mijn kind heeft een Rugzak. Heeft de CITO gedaan en zit op de HAVO. Schei toch uit met die onzin die je hier verkoopt.

    Maar jij zult het wel weer beter weten niet? Jij met je Kernprocedure….

  • Donnie

    U herhaalt, u voegt niets nieuws toe (of moet ik jullie zeggen? ;)).

    U beweert de praktijk te kennen; de praktijk is zo omvangrijk dat deze door geen enkele persoon te kennen is en daarbij sterk gebonden aan regelgeving, die wel door een ieder op te zoeken valt, het gaat om de wisselwerking, snapt u?

    U kent uw zijde van het verhaal, uw ervaringen, maar dat maakt uw kennis niet meteen allesomvattend.

    Als men een persoon tracht te helpen moet men meer doen dan naar de ervaring van een enkele persoon kijken, het is een wisselwerking, het een staat in verbinding met het ander.

    Overigens meen ik dat deze discussie te ver afdwaalt en niet meer om de eigenlijke zaak gaat maar meer om het ten koste van alles toch maar per se gelijk willen halen.

  • ZZ

    Ik ben toevallig en moeder die door het vuur gaat voor haar adhd kind, zijn vader trouwens ook, en ben door schade en schande wijs(zer) geworden. Ik ken alle ins en outs, voor tegens enz. Ik geef mijn kind géén medicijnen, en zie, hij doet het prima! Hij heeft twee ouders ( en een grote broer) met een rotsvast vertrouwen in hem.

  • MM

    Het lijkt mij erg lastig om niet te weten wat je te wachten staat Sonja en ik leef met je mee.

    Het is altijd afwachten hoe jouw kind het gaat doen in het VO. (Dit geldt trouwens voor alle leerlingen die naar het VO gaan vind ik.)

    Helaas is de citopunten grens voor de meeste VO scholen in Amsterdam erg streng.

    Dus het is afwachten wat jouw zoon doet met de Cito.

    Tegenwoordig gaan een aantal VO scholen op bezoek bij de leerkracht van groep acht (als het een twijfel geval is met de Cito punten). Of er wordt telefonisch contact gezocht. Als een leerling lager scoort dan het advies en de wens is bijvoorbeeld HAVO dan worden er vaak nog toelatings toetsen gedaan.

    Dit is wat ik zie en hoor bij mij op school van de leerkrachten van groep acht. Die hebben er vaak een hele klus aan om deze gesprekken te voeren en de leerlingen op de juiste plek te krijgen waar ze horen. Dit is soms heel frustrerend voor zowel ouders, kind en leerkracht.

    Of een VO school kijkt naar doublure weet ik niet, maar dat hoeft volgens mij geen probleem te zijn. Het gaat er uiteindelijk om hoe het nu met hem gaat en als ik sommige ouders hoor kan dat wel eens heel goed op een VO school gaan uitpakken. De basschool heeft natuurlijk al 8 jaar met jouw kind gewerkt en kent hem door en door (hoop ik) maar op een andere school met meerdere leerkrachten, andere leerstof, andere leerlingen kan het weer heel anders uitpakken.

    O ja ik werk zelf in Amsterdam, veel succces

    M

  • Pieter

    En al generaliserend baant u zich een weg door het -vijandige- leven. Zelden zo'n stupide reactie gezien. Benieuwd waar dat pseudoniem ‘ZZ’ voor staat. ZwakZinnigheid?