gedoubleerd op basisschool, tóch havo?

  • ex juffie

    Oh? Nou hierboven beweert M Lavell dat een kind met een Rugzak niet meedoet met de CITO-toets en dat een kind met de Rugzak alleen maar naar de VMBO en het LWOO kan en niet naar de HAVO en VWO kan gaan als het een Rugzak heeft. Dit is klinklare onzin! M Lavelle draagt geen informatie aan maar haar eigen bedenksels. Daar helpt ze niemand mee.

    Mijn kind heeft een Rugzak, hij zit op de HAVO en gaat naar het VWO. Op de HAVO en VWO zitten meerdere kinderen met een Rugzak.

  • ex juffie

    Potver….. Eigenwijs….

    Mijn kind heeft een Rugzak. Heeft de CITO gedaan en zit op de HAVO. Schei toch uit met die onzin die je hier verkoopt.

    Maar jij zult het wel weer beter weten niet? Jij met je Kernprocedure….

  • corretje

    Er wordt gesteld:

    In Amsterdam is ie wel verplicht (hoort tot de Kernprocedure), maar wordt ie niet afgenomen bij leerlingen met een rugzakje.

    Dat heb je met dat gegoogle. Bij ons, op onze Amsterdamse school, doen ook de rugzakkinderen in principe mee. Ik heb ook kennis van collega-scholen in het stadsdeel.

    Het hangt er namelijk vanaf waarvoor ze de rugzak kregen. Vaak willen ze ook zelf meedoen en vragen de ouders er ook om. Bovendien zijn er diverse aangepaste versies; een uitvoering voor zwakke kinderen en kinderen met dyslexie (hoofdtelefoon). Het moet al heel gek zijn als ze helemaal niet meedoen. Komt voor, maar is een uitzondering.

    Lavell baseert zich op google-gegevens en in de praktijk zit het weer heel anders in elkaar. Er wordt immers gesteld: ….wordt niet afgenomen bij leerlingen met een rugzakje. Dat is veel te algemeen en te stellig. De praktijk, die Lavell niet kent, is niet zo stellig.

  • corretje

    ex juffie heeft gelijk.

  • corretje

    Lavell valt door de mand. Lavell weet niet hoe het er echt toegaat in de praktijk.

  • ZZ

    Onze ervaring is dat het advies van de basisschool bindend is. Dus als zijn juf/meester van groep 8 zegt dat hij Havo aan kan, dan zal het VO dat overnemen. Zo is het althans bij ons gegaan. De Cito is en blijft een moment opname.

    Gr,

  • ZZ

    Dit is niet waar. Er zijn zat kinderen die niet deelnemen aan de Cito omdat er al LWOO of anders is geadviseerd.!

  • ZZ

    Mijn ervaring Sonja is dat je het vooral niet aan de grote klok moet hangen op het VO. Geef aan dat hij concentratie problemen heeft en wellicht kan ‘storen’ in de klas maar spreek het hebben van ADHD niet uit! Dan krijgt hij van school een stempel en als het dan even niet dreigt te lukken, laten ze hem vallen als een baksteen.

    Ik heb aangegeven dat hij soms ‘anders’ kan reageren. Hij slecht op gang komt, en soms storend gedrag kán vertonen in de klas. Dus school was gewaarschuwd en nu blijkt alles dus reuze mee te vallen en vinden ze het een voorbeeldig kind. ADHD heb ik (bewust) nooit over gesproken.

    Doe wat je zelf het beste vindt maar verwacht niet te veel hulp van school.(het VO) Sommigen komen van een zeer koude kermis thuis.

    Gr,

  • corretje

    Er zijn ook zat kinderen die wel deelnemen aan de Cito als er al een LWOO-indicaties is of er sprake is van een rugzakje.

    Kortom de zaken liggen niet zo algemeen als hier wordt gesteld, maar genuanceerd. Ondanks alle regels is de praktijk veel gevarieerder dan de theorie.

  • ZZ

    Ik beweer ook niet anders. Maar er zijn wel degelijk kinderen die níet deelnemen aan de Cito omdat er al een andere indicatie afgegeven is! Dat werd volgens mij hierboven nl. tegen gesproken.