gedoubleerd op basisschool, tóch havo?

  • corretje

    Ik ken de situatie in Amsterdam ook, maar ik herken weinig van wat Lavell stelt.

    Het ligt wel even wat anders.

  • M Lavell

    Kijk op http://www.onderwijs.amsterdam.nl/live/index.jsp?nav=229&loc=1460&det=4748

    en dowload de Amsterdamse Kernprocedure.

    Voor verwijzing naar het vo geldt advies + cito-score. Leerlingen met havo advies + Cito-score 538 zijn volgens deze procedure automatisch toelaatbaar.

    Leerlingen met een rugzakje nemen niet deel aan de Cito-toets. Voor hen geldt de procedure binnen de bandbreedtes (juiste advies + juiste score = acceptatie door vo school) dus niet.

    In theorie mogen ze wel naar het havo, maar in de praktijk komt het daar nauwelijks van. Vandaar dat de leerkracht waar Sonja mee heeft gesproken ook meldt dat een rugzakje aanvragen de plaatsing in het vo negatief kan beinvloeden.

    Overigens wordt er in Amsterdam (wist ik niet, dus weer wat geleerd) sinds kort door het SO Altra College ook havo en vwo aangeboden. Om daar terecht te mogen, moet je wel een indicatie rugzak/SO hebben.

  • corretje

    Wat jij doet is googlen.

    In de praktijk, straks na de CITO in februari, gaat het heel anders en zijn er veel Amsterdammers creatiever dan de gegooglde procedures. Hoe wij het nu echt doen in de praktijk, dat weet je niet. Amsterdammers staan immers bekend om hun creativieit. Wat de politiek aan beleid voorschrijft, ziet er in de praktijk dan ook heel anders uit.

    De gegooglde waarheid is niet de echte waarheid.

  • M Lavell

    Nou zeg, daar heeft Sonja wat aan.

    Amsterdam heeft een gewichte Kernprocedure waar iedereen zich aan moet houden, maar in de werkelijkheid rommelt men waar wat aan en lapt men ‘heel Amsterdams’ de regels aan de laars.

    Het antwoord op Sonja's vraag is dan:“Dat ligt er maar helemaal aan wie je tegen komt. Het kan vriezen en het kan dooien. Regels zijn er wel, maar in de praktijk doen we het heel anders. Hoe kan eigenlijk niemand zeggen.”

    Overigens: Dit zijn geen politieke afspraken, maar afspraken tussen alle schoolbesturen in en om Amsterdam. De gemeente (DMO om precies te zijn) coördineert alleen maar.

  • M Lavell

    In de kerprocedure staat over de toelating het volgende:

    3.1 De afspraken

    Bij de overstap naar het voortgezet onderwijs speelt de volgende informatie een rol:

    * het basisschooladvies;

    * 2e toetsgegeven: in Amsterdam de Cito-score of een vastgestelde leerachterstand; * aanvullende onderwijskundige informatie, zoals over de schoolloopbaan, capaciteitenonderzoek of over gedrag en houding.

    Het basisschooladvies is richtinggevend voor het te kiezen vervolgonderwijs. Dit bepaalt op wat voor opleiding een leerling aan de slag kan gaan. Het 2e toetsgegeven bepaalt op welke wijze een aanmelding door een vo-school moet worden behandeld. (1) Automatisch toelaatbaar, (2) nader overleg met basisschool is nodig of (3) een aanvullend onderzoek is nodig. De aanvullende onderwijskundige informatie wordt gebruikt in het nader overleg tussen basisschool en de voortgezet onderwijsschool. Al deze zaken vormen de ingrediënten voor het te nemen toelatingsbesluit van de vo-school.

    Je moet de leerkracht dus vragen of hij/zij vindt dat er over de plaatsing van jouw kind aanvullend overleg nodig is. Alleen als dat nodig is (Cito score wijkt af van advies), moet aanvullende informatie verstrekt worden. Als de leerkracht dat niet nodig vindt, dan is het advies + de Cito-score voldoende informatie voor de vervolgschool en volgt uit die combinatie automatisch de toelaatbaarheid.

  • Donnie

    Ik erger me een beetje aan jouw reacties ex juffie. Ik kan me moeilijk indenken dat zo een karakter als het jouwe voor de klas gestaan heeft. Ik moet me even inhouden om meer kwetsende opmerkingen te maken richting jouw persoon, blijkbaar weet Lavell zich een stuk beter in de hand te houden dan ik dat kan.

    Lavell draagt informatie aan om, net als jij, de vrager trachten te helpen. Volgens mij zie je het meer als een, ontrerechte, inbreuk op jouw deskundigheid die alleen jij denkt te bezitten. Als je het ergens niet mee eens bent mag je in het vervolg eens proberen dit wat genuanceerder te brengen.

  • Sonja

    Niet alles hoeft ingevuld te worden? Dat wist ik niet, ik zal de basisschool eens vragen wat ze willen invullen dan. Bedankt!

  • ex juffie

    Waar haal je in hemelsnaam die onzin vandaan dat een kind met Rugzak niet met CITO-toets meedoet?????? Ieder kind dat op de basisschool zit doet mee met de CITO-toets. Ook kinderen met een Rugzakje of waarvoor een Rugzakje wordt aangevraagd.

    Schei toch uit met die onzin die je hier schrijft!!!!!

  • ex juffie

    Sonja, luister aub NIET naar M Lavell. Veel van wat ze zegt is ONZIN.

  • M Lavell

    “Ieder kind dat op de basisschool zit doet mee met de CITO-toets.”

    Dat is onzin. De Cito-toets is zelfs helemaal niet verplicht en niet alle scholen nemen 'm af.

    In Amsterdam is ie wel verplicht (hoort tot de Kernprocedure), maar wordt ie niet afgenomen bij leerlingen met een rugzakje.

    Dat haal ik uit de Kernprocedure. Je kunt het zelf nalezen in de link die ik gaf.

    Ik begrijp dat je het moeilijk vind om te accepteren dat je iets niet weet. Maar ik zal je er niet op afrekenen hoor. ex juffie's kunnen ook niet alles weten.