gedoubleerd op basisschool, tóch havo?

  • ex juffie

    Met de Rugzak ‘dwing’ je de school om je kind hulp te bieden als je kind die hulp nodig heeft. Ze krijgen er immers geld voor. Afspraken worden dan WEL nagekomen is onze ervaring. Je zit als ouders niet meer alleen aan tafel tegenover de school. De Rugzak versterkt de positie van de ouders zeer.

    Door net te doen dat het kind geen ADHD heeft, hoewel hij het wel heeft, laat je m.i. het kind niet in zijn waarde. Je eist ook niet van een kind zonder benen dat hij een estafette loopt. Voor zo'n kind schaf je een rolstoel aan. Je voorziet in de behoefte c.q. hulp dit dat kind nodig heeft. Veel kinderen met ADHD hebben ook hulp nodig, slechts een enkeling redt het zonder hulp. Hulp is vaak nodig in de vorm van medicatie, de Rugzak, extra huiswerkbegeleiding of wat dat kind nodig ook heeft. Dat is dan zijn ‘rolstoel’.

    En wat die stempeltje betreft; de meeste kinderen met ADHD waarvan niet bekend is op school dat ze het hebben staan op school bekend als strontvervelend. Deze kinderen hoeven maar ‘dit’ te doen en ze kunnen zich melden bij de afdelingsleider…..en na verloop van tijd wordt een verwijderingsprocedure opgestart. Met het stempeltje blijven sommige nog steeds strontvervelend maar dan is tenminste bekend dat het kind het niet ‘kan’. i.p.v. niet ‘wil’. Dat er dus sprake is van ONMACHT i.p.v onwil.

    De ouders van een buurjongen vonden het ook niet nodig om zo'n stempeltje op z'n voorhoofd te laten drukken. Hij heeft het niet gered. Die jongen kreeg geen enkele steun van z'n moeder want ze was als de dood voor dat ‘stempeltje’. De vader wilde wel hulp zoeken voor zijn zoon. Heftige ruzies tot gevolg die uitdraaide op een scheiding. Inmiddels is deze jongen volwassen, heeft geen enkel schooldiploma, is 10 jaar lang ‘weg’ geweest, is op een gegeven moment na een inbraakpoging sterk vervuild opgepakt door de politie van een grote stad, heeft een hersenbeschadiging opgelopen door het drugsgebruik en woont nu in een begeleid-wonen project van een psychiatrische instelling. En nu roept die moeder maar dat dat door z'n ADHD komt. Dat had ze 15 jaar geleden moeten doen. Ze had samen met de vader moeten zorgen voor hulp toen die jongen hulp nodig had.

  • ex juffie

    Wat ik van de scholen heb begrepen is dat men vooral moeite heeft met de leerlingen die wel een probleem hebben maar geen Rugzakje hebben. Deze kinderen eisen veel tijd op maar de scholen krijgen hier geen extra geld voor.

    Ik denk dat je terug moet naar de basisschool. De basisschool moet zorgen voor een normale inhoud van het document waarin gesproken wordt over zijn werktempo enzo. Vraag of dit in overleg met jullie opgesteld wordt. Verder zou ik me daar niet zo druk over maken; een ijverig basisschool kind wil nog welens een zeer luie midelbare scholier worden en omgekeerd. Dat weten ze op het voortgezet. Pubers zijn soms zeer vreemde mensen die zichzelf in de weg zitten.

    Het schooladvies, en dat is HAVO, is voor de meeste middelbare scholen bindend en van grotere waarde dan de wil van de ouders. Zorg dus dat het schooladvies overeenkomt met jullie ideeen.

  • M Lavell

    Rugzakje is onzin. In amsterdam worden leerlingen met een rugzakje per definitie naar het LWOO = vmbo verwezen. Een rugzak ontneemt dit kind de kans op een havo opleiding.

    Nogmaals Sonja: Als de leerkracht van mening is dat dit kind naar het havo moet, dan moet die leerkracht geen informatie doorgeven in de toelatingsprocedure die die mogelijkheid in gevaar kan brengen.

    Volgens de kernprocedure hoeft alleen het advies en de Cito-uitslag doorgegeven te worden. Alle andere vakjes van het okidoc (behalve zijn naam en de school waar hij vandaan komt) hoeven niet te worden ingevuld.

  • M Lavell

    Of de rugzak de positie van ouders versterkt (en of de hulp geboden wordt die voor het rugzakje staat), is zeer verschillend per school en per regio.

    In zijn algemeenheid versterkt de rugzak de positie van de ouders NIET.

    Zie http://www.oudersenrugzak.nl en download de brochure ‘Ziet de school het niet meer zitten’

  • M Lavell

    Sterker nog: Voor het doorgeven van _meer_ informatie dan die informatie die strikt binnen de kernprocedure wordt gevraagd, heeft de leerkracht jouw toestemming nodig.

    Zonder toestemming mag de leerkracht die gegevens niet doorgeven.

  • ex juffie

    Wat een ontzettende onzin verkondig je M Lavell!!!! Mijn kind zit met Rugzak op de HAVO en gaat straks naar het VWO. Mijn kind is niet het enige kind dat op een HAVO of VWO zit met een Rugzak.

    De Rugzak is JUIST voor deze groep kinderen bedoeld omdat er voor deze kinderen geen Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) is. De meeste VSO bieden alleen de lagere VMBO niveaus. Als je dus een kind hebt dat intelligent is dan had je dus voor de invoering van de LGF een groot probleem.

    Autisme en/of ADHD betekent niet dat deze kinderen per definitie een laag IQ hebben en dus alleen maar naar het VMBO of zelf naar het LWOO kunnen!!!!!! Er zijn ook kinderen met deze handicap die hoogbegaafd zijn zoals die van mij.

    Vraagje; Zit jij in het onderwijs??????Zo ja dan heb je nog wel wat huiswerk te doen.

  • ex juffie

    Duidelijk schrijft hier iemand die er geen bal verstand van heeft….

  • M Lavell

    “Mijn kind zit met Rugzak op de HAVO en gaat straks naar het VWO. Mijn kind is niet het enige kind dat op een HAVO of VWO zit met een Rugzak.”

    In Amsterdam?

  • ex juffie

    M'n allerlaatste reactie op je; Is Amsterdam soms een autonoom gebied met eigen regels en scholen???? In Amsterdam gelden dezelfde regels als in de rest van het land. Wat je over de Rugzak beweert is grote, grote onzin. Zelfs in Amsterdam.

  • M Lavell

    Ja. Elke regio (en zelfs elke school) is autonoom. In Amsterdam gelden andere regels dan in Rotterdam of in andere regio's.