kleuter verlening deel 2

  • M Lavell

    “Het gaat erom dat een kind even extra begeleiding krijgt als er een stagnatie is bij b.v een paar spellingsafspraken, klanktekenkoppeling, automatiseren van………nou, vul maar in. In zo'n geval staat een school sterk door te zeggen dat als een kind naar groep 3 gaat tegen het advies van de school in, en er doen zich leerproblemen voor, ja dan telt een gewaarschuwd mens voor twee en geen RT.”

    Volgens mij haal je wat dingen doorelkaar.

    Als je eens 220V strijkbout in een 110 V of 330 V stopcontact stopt, dan strijkt hij niet zoals je van een strijkbout mag verwachten. Tja uilskuiken, had je je maar aan de gebruiksaanwijzing moeten houden. Alleen dan kun je bij het uitblijven van prestaties aanspraak maken op garanties. Garantiebepalingen bij producten stellen dan ook vaak dat de garantie vervalt als je je niet aan de gebruiksaanwijzing houdt.

    Maar onderwijs gaat niet met garanties gepaard. Je kunt er geen uitkomst van verwachten. Je kind naar school sturen betekent niet dat er daar een vwo-tje van gemaakt kan worden. Zelfs je kind naar een vwo school sturen, garandeert niet dat het kind dat diploma ook zal halen.

    Het is net genezen eigenlijk. Je kunt er ‘beter’ van worden, maar of je er net zo ‘goed’ van wordt als andere patiënten/leerlingen, is niet gegarandeerd en een kwestie van afwachten.

    Volgens mij staan scholen die dit soort contracten aanbieden juist zwakker. Het contract bewijst zwart op wit dat het de school niet om het belang van het kind te doen is, maar om het hoe dan ook vermijden van mogelijk toekomstig noodzakelijke extra begeleiding.

    De school wil dat het kind blijft zitten. Eigenlijk is onduidelijk waarom, totdat het contract op de proppen komt. De school meent dat zittenblijven in te ruilen is voor RT. De school wil het kind sowieso geen RT geven. Als ‘remedie’ daarvoor wil de school dat het kind blijft zitten. Dan valt een eventuele achterstand niet meer zo op. En juist dat is één van de grootste gevaren van dat zittenblijven. Je kunt namelijk ook (vooral zelfs) te laat zijn met het ondersteunen van de ontwikkeling van kinderen.

  • Lynn Karsijns

    Ik krijg het in de loop van deze week van mijn zwager die bij OC&W werkt

    geef me dinsdag een email

    lynn

    j.t.mellink@wxs.nl

  • Lizzy

    Ik wil dit artikel ook graag hebben! Heeft iemand dit en wil diegene mij dit per e-mail a.u.b. toesturen?