kleuter verlening deel 2

  • Esther

    En dan? Omdat onderzoek aantoont dat zittenblijven in de kleutergroep geen donder helpt laten we de kinderen waarover we onze twijfels hebben maar doorgaan naar groep 3? Ik ben wel benieuwd naar hoe de mensen hier dat dan voor zich zien….

  • Angelique

    Esther, hoe denk jij dan over een invalleerkracht van 21 jaar, zonder ervaring, die een meisje (dat toevallig klein is en graag in de poppenhoek speelt) aanziet voor een groep 1 leerling terwijl het bewuste meisje al in groep 2 zit? Mag zo'n meisje dan afgestraft worden op de blunders van de juf?

  • Baska

    Dank je,

    en nog meteen de juiste stad (Heerlen) erbij genoemd!

  • M Lavell

    “Omdat onderzoek aantoont dat zittenblijven in de kleutergroep geen donder helpt laten we de kinderen waarover we onze twijfels hebben maar doorgaan naar groep 3?”

    Goed idee!

    “Ik ben wel benieuwd naar hoe de mensen hier dat dan voor zich zien….”

    Ik zie geen probleem. De criteria die gebruikt worden voor zittenblijven, sociaal-emotioneel achter, cognitief achter, die blijken niet verholpen te worden. Na een jaar zittenblijven zijn ze namelijk nog steeds achter. Gek genoeg mogen ze dan wel door.

    De veronderstelling dat het door laten stromen van deze kinderen een andere populatie oplevert in groep 3, is daarmee onwaarschijnlijk geworden. Ze zijn ongeveer hetzelfde, alleen wat kleiner in centimeters en kilo's lichaamsgewicht.

    Maar goed: als je je werk serieus neemt, dan probeer je die publicatie te achterhalen en ga je met je team, schoolbestuur en samenwerkingsverband de discussie aan die het artikel doelbewust te weeg wil brengen.

    Wij, de lezers van dit prikbord, zouden ondertussen dolgraag een theoretische onderbouwing willen lezen van dat kleuterverlengen: Welke redenatie zit er achter? Waarom denk je dat het helpt? Waar is ondersteuning te vinden voor dat idee?

  • Esther

    Nee zeker niet, daarom schreef ik ook: Ik ga er vanuit dat de leerkracht van het kind daar deskundig genoeg voor is. Als je dat in twijfel trekt moet je andere instanties inschakelen die het tegendeel kunnen bewijzen.

    Dat was meer gericht op het functioneren van de leerkracht dan op het kind.

  • M Lavell

    “Ik ga er vanuit dat de leerkracht van het kind daar deskundig genoeg voor is. Als je dat in twijfel trekt moet je andere instanties inschakelen die het tegendeel kunnen bewijzen.”

    Ja, dat las ik al eerder, maar ik begrijp het niet. Is er een ‘leerkrachtenkeuringsinstantie’ dan? Welke instantie bedoel je?

  • Angelique

    Ik heb de onderwijsinspectie ingeschakeld, die verwezen mij naar de schoolleiding en die houden vervolgens de juf de handen boven het hoofd…. en mijn dochter is de dupe.

  • M Lavell

    De onderwijsinspectie doet niets voor individuele gevallen. Er is wel een mening bij die inspectie over doubleren. Die mening was lange tijd duidelijk en negatief. Maar met het aantreden van van der Hoeven is de inspectie een tikkeltje genuanceerder. Van der Hoeven vindt namelijk dat scholen het zelf mogen weten.

    En dat mag in feite ook, want hoewel de wet duidelijk aanstuurt op gemengede niveauklassen, doorstroom in 8 jaar en de verplichting aan scholen om de lesstof aan het kind aan te passen, is er geen straf als scholen dat niet doen.

    Er is er eigenlijk maar ééntje die er de nadelen van ondervindt en dat is het kind in kwestie. Kinderen die jarenlang vertroeterld worden met woorden als ‘kleuterverlengen’ en dan op de middelbare school alsnog naar hun hoofd krijgen dat het zittenblijvers zijn bijvoorbeeld.

    Niet zo netjes. Beetje onbeschoft zelfs.

    Maar ook weer niet hopeloos hoor. De kleuterjuffen hebben vaak de belangrijkste stem hierin en ze doen het werkelijk met de beste wil van de wereld en alsof ze Florence Nightingale zelf zijn. Als die juffen weten dat het zittenblijven is, dat de voordelen die ze vermoeden op drijfzand rusten én dat het bovendien ook nog nadelen heeft, dan gaan ze zien dat het anders moet.

  • Marto

    De inspectie houdt inderdaad geen toezicht meer op het functioneren van een docent. Dat is een taak van de schoolleiding.

    Als een schoolleiding gemaakte fouten niet wil onderzoeken en zaken niet opnieuw wil beoordelen en eventueel herstellen, dan ontstaat er een machtsstrijd tussen ouders en school. Deze machtsstrijd gaat helaas meestal over de rug van het kind, omdat de ‘eer’ op het spel staat. Het belang van het kind telt dan niet meer mee.

    Er zijn een aantal mogelijkheden om dit op te lossen.

    -Formele rapportages over de vorderingen opvragen en op basis daarvan opnieuw onderhandelen, eventueel bijgestaan door een jurist die terzake deskundig is.

    -School onder dwang zetten door de zaak te publiceren.

    -Het kind naar een andere school laten gaan.

    -Het beginnen van een juridische procedure tegen de docent en de school.

  • Angelique

    Ik weet dus nu ook uit ervaring dat de schoolinspectie hier niets aan kan doen. Met de schoolleiding schiet ik niets op. Andere school zou kunnen, maar wat als ik daar tegen hetzelfde probleem aan loop? Een jurist inschakelen trekt ons ook niet zo omdat we bang zijn dat de sfeer op school voor onze kinderen niet meer fijn zal zijn.

    Wat wij nu doen is alles op papier zien te krijgen van hun kant, en daar schriftelijk bezwaar tegen maken. We hopen dat dit zal helpen. Veel meer kunnen we niet doen denk ik. Andere tips zijn welkom.