kleuter verlening deel 2

  • aukje

    Ook wij zitten met het probleem dat ons zoontje in groep 2 moet blijven zitten.Zijn testen zijn allemaal A.Hij schrijft woordjes tot minstens 5 letters,zonder dat wij ze spellen.Hij doet al sommetjes en telt alles van voor naar achteren,ook lezen lukt hem .Volgens zijn juf is hij niet vlug genoeg en gauw afgeleid.Hij kan groep 3 wel en niet.Wij mogen de keus wel zelf maken ,maar moeten dat ondertekenen.Ook krijgt hij geen begeleiding als dat nodig mocht zijn in groep drie.Wij zoeken ook om advies ,want de keuze is door de houding van school zeer moeilijk.Luisteren doen ze niet en wat de jongen wel kan doet er volgens zijn leerkracht er niet toe.

  • Angelique

    Volgens mij heeft iedereen recht op begeleiding. Maar je leest hier wel erg vaak dat de school de ouders op die manier onder druk probeert te zetten, zodat ze kiezien voor het jaar overdoen. Het lijkt wel chantage om het op die manier te brengen. Kunnen ze volgend jaar om deze tijd zeggen : “Ziet u nu wel, wij hadden toch wel gelijk!”

    Belachelijk gewoon…

  • melissa

    Wat heeft het testen dan voor zin gehad?

    Begrijpelijk dat dit voor jullie een moeilijke beslissing is. Eigenlijk riekt het naar chantage.

    Veel wijsheid en succes gewenst.

    ( Triest, dat er mensen in het onderwijs werkzaam zijn die niet het belang van het kind voorop kunnen stellen).

  • Marto

    Rieken naar chantage??

    Het is chantage, ze doen gewoon een deel van hun taak niet.

    Een oorzaak hiervan kan het onvermogen zijn om dit goed te organiseren.

  • aukje

    Wij vragen ons ook af ,of ze extra begeleiding mogen weigeren.Het komt op ons ook over als chantage.

  • M Lavell

    Nee, dat kan niet. Tenzij de school hard kan maken dat de noodzakelijke begeleiding rechtstreeks voortkomt uit het niet blijven zitten. Dat wordt lastig te bewijzen voor de school.

    Maar ik zou me niet bang laten maken en er ook geen strijd over voeren. Je kunt dat contract gewoon tekenen, want het betekent niet zoveel. Tegen de tijd dat er echte problemen komen, als die al komen, zie je dan weer. Dat is eigenlijk de hele essentie van dat tegen de zin van de school doorstromen.

    De school wil met zittenblijven leed voorkomen. Maar garanties krijg je er niet bij. Het is veel slimmer om af te wachten of er wel leed komt. Als dat komt ben je vroeg genoeg. Je gaat ook je blindedarm er niet uit laten halen om ontstekingen te voorkomen, toch?

  • Angelique

    Daar heb je weer helemaal gelijk in Lavell; zittenblijven in groep 2 in preventief en onnodig. Zeker als ze als argument geven dat het kind “misschien” wel eens gefrustreerd zal raken. Of “moeite” zal krijgen met de leerstof of het tempo… So what? De 1 heeft nu eenmaal meer moeite met leren dan de ander. En als ze het niet eerst proberen dan kunnen ze het ook niet zeker weten, is mijn mening. Maar er is geen kleuterjuf die haar fout in het volgende schooljaar zal willen erkennen, vandaar het weigeren van de RT, denk ik. Zo hebben ze meer kans om hun gelijk te halen.

  • annet

    ik zou ook beslist gaan voor doorgaan , veel kinderen die naar groep 3 gaan kunnen geen letter lezen laat staan schrijven en rekenen…..een jaar extra keuteren, oh ik bedoel kleuteren …maar het is het zelfde….. wil niet zeggen dat jou zoontje sneller gaat werken! go for it.

  • leerkracht

    Ik ga ervan uit dat met de begeleiding waarover gesproken wordt de RT op school bedoeld wordt.

    In dit geval is er sprake van MRT maar dat zal niet veel uit maken in het doubleren van groep 2. Kijk als het kind zoveel inspanning moet leveren om de letters en cijfers op papier te krijgen mogen ze MRT niet weigeren.

    Maar RT is een heel ander verhaal. In principe is RT bedoelt voor een korte periode, ten hoogste 6 weken, die RT wordt uitgevoerd naar aanleiding van het handelingsplan dat is opgemaakt.

    Het gaat erom dat een kind even extra begeleiding krijgt als er een stagnatie is bij b.v een paar spellingsafspraken, klanktekenkoppeling, automatiseren van………nou, vul maar in. In zo'n geval staat een school sterk door te zeggen dat als een kind naar groep 3 gaat tegen het advies van de school in, en er doen zich leerproblemen voor, ja dan telt een gewaarschuwd mens voor twee en geen RT.

    RT is een luxe goed op scholen zeker in deze tijd. Eerlijk of niet, zo werkt het wel.

    Kijk maar naar dyslectische kinderen, kinderen met een stoornis uit het autistisch spectrum, deze kinderen hebben ook geen recht op RT

  • Esther

    …..een jaar extra keuteren, oh ik bedoel kleuteren …

    Lekker laag zeg…