kleuter verlening deel 2

  • leerkracht

    Juist in deze tijd waarin kinderen soms een eigen leerlijn krijgen en er differentiatie in het onderwijs wordt geboden, behoort zittenblijven tot het verleden.

    Het zou te zot voor woorden zijn om te willen dat alle kinderen in het basisonderwijs een zelfde niveau moeten halen/bereiken/hebben.

    Ook geldt dit voor de motoriek, we halen niet allemaal de olympische spelen en we gaan niet allemaal naar de universiteit

  • Esther

    Ik weet zeker dat er een heleboel kinderen die verlengen/blijven zitten in groep 2 hier veel baat bij hebben. Je laat een kind niet voor niets verlengen, alleen wanneer je zeker weet dat een kind het in groep 3 niet gaat redden omdat de basis (die toch echt in groep 1 en 2 gelegd wordt) nog niet stevig genoeg is.

    Je kunt niet alle kinderen over een kam scheren en je moet iedere leerling als individu bekijken. Problemen voorleggen zoals de ouders hier op het forum doen heeft geen zin. Ik (als kleuterjuf) durf van achter mijn pc niet te zeggen dat hun kind door moet naar groep 3. Ik ga er vanuit dat de leerkracht van het kind daar deskundig genoeg voor is. Als je dat in twijfel trekt moet je andere instanties inschakelen die het tegendeel kunnen bewijzen.

  • annet

    een andere instantie? je kind laten testen door een onafhankelijke instantie…dat heeft een ouder gedaan van een klasgenootje van mijn dochter (hij is van 26 oktober en mijn dochter van 2 november)……en op alle onderdelen goed bevonden …De ouders bespraken deze testen met de leerkrachten…en deze zeggen dat ze zich daar niets van aan trekken; ze beoordelen het kind in de klas…..en dus: niet door laten gaan…

    ..Goed je zal wel denken waar hebben zij het over…deze kinderen zijn na 1 oktober geboren het magische getal…maar volgens het document onderwijsachterstanden.nl is de peildatum 31 december…( zie antwoorden van Lavell)…Als dit toegepast gaat worden krijg je dan niet een een heel ander groepen systeem /indeling?????

  • Esther

    “maar volgens het document onderwijsachterstanden.nl is de peildatum 31 december…( zie antwoorden van Lavell)…Als dit toegepast gaat worden krijg je dan niet een een heel ander groepen systeem /indeling?????”

    Als je dat toe gaat passen wel ja, daarom ben ik er ook voor naar het kind te kijken en daarna pas naar de geboortedatum.

  • M Lavell

    “Ik weet zeker dat er een heleboel kinderen die verlengen/blijven zitten in groep 2 hier veel baat bij hebben.”

    En ik weet zeker van niet. Dat is inmiddels onderzocht namelijk onder ruim 8000 basisschoolleerlingen. Zittenblijven helpt geen donder. Versnellen trouwens wel.

    Zie het blad BasisschoolManagement van afgelopen februari.

    Je moet duizend strafregels schrijven. Tekst: ik zal de vakliteratuur bijhouden en mij bijscholen.

  • M Lavell

    Want dat groepensysteem en die indeling moet blijven natuurlijk. Stel je voor dat daar wat aan verandert. Dat moet met alles voorkomen worden.

    Hoe het met die kinderen zit interesseert je geen fluit. Je kiest gewoon de krenten uit de pap. Die kinderen die als vanzelf in het bestaande passen, die mogen door.

    De rest laat je zitten. Stikken eigenlijk.

  • Esther

    Ik kijk naar wat ik in de praktijk zie.

  • M Lavell

    Dit onderzoek ook.

  • Baska

    Ik ben op zoek naar een kopie van het artikel in BasisschoolManagement van februari 2005 van Dr. W.J.C.M. van de Grift. Lijkt me zeer interessant voor de lezers van dit forum.

    Ik heb al op de website van Kluwer gekeken. Er is geen digitale kopie beschikbaar (ook niet tegen betaling). Hoe kan ik aan dit artikel komen?

  • M Lavell

    Vraag je bibliotheek. Die in Den Haag, Heerlen, Leeuwarden, Maastricht en Nijmegen hadden het in ieder geval liggen.

    Verder heb ik niet gebeld ;-))