Onderwijsraad: "Geef onderwijs meer via computer"

  • Marto

    Onzin.

    Tenzij je wilt overgaan op de draadrijke telefoon

  • M Lavell

    Oh, dus jij wil beweren dat er op school met dradige laptops gewerkt gaat worden. Dat lijkt me een leuke klus voor de inrichting.

    Deze al gelezen?

    http://www.trouw.nl/nieuws/onderwijs/article1863246.ece/Laptop_vervangt_zware_boekentas_.html

    Zit een foto bij, kun je ze zien zitten. Ze hebben geen draadjes. Niet eens een tafel. Allemaal een hersentumor en rsi. Laat me raden: Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door het spetterende aanbod van Tele2

  • M Lavell

    Nog een keer dan

    “Last week the European Parliament voted by 522 to 16 to urge ministers across Europe to bring in stricter limits for exposure to radiation from mobile and cordless phones, Wi-fi and other devices, partly because children are especially vulnerable to them. They are more at risk because their brains and nervous systems are still developing and because – since their heads are smaller and their skulls are thinner – the radiation penetrates deeper into their brains. ”

    Of moet ik het voor je vertalen? Ach, je hebt vast wel ergens een online woordenboek.

  • M Lavell

    Klopt. Adviezen aan kinderen en tieners: Zorg dat de telefoon zo ver mogelijk van je hoofd is als je hem gebruikt, maar ook: gebruik 'm zo min mogelijk.

    Met wifi is dat allemaal wat lastiger, zeker als je dat op school en bij je huiswerk moet gebruiken. Dat is 1600 uur straling per jaar. Zoveel bellen die pubers niet eens.

  • Persson

    Natuurlijk geven die em. straling af. Dat doet alle electrische apparatuur en bedrading. Voor de zintuiglijke en motorische ontwikkeling is “alles via de computer” uitermate slecht.

    “Of draadloze en mobiele telefoons gevaarlijk zijn voor kinderen is voor zover ik weet nog niet aangetoond.”

    Men doet zulke debiele proeven, dat het een brugklasser er nog net mee zou wegkomen. Men sluit een stuk vlees op met een telefoon in een afgesloten ruimte en stelt aan het einde van de proef vast, dat er 0,1 kelvin temperatuurstijging is geweest. Dat de mens meer is dan een stoffelijk lichaam ‘vergeet’ men maar gemakshalve.

  • Pit

    Leerlingen hoeven de laptop niet mee te nemen naar school als het onderwijs deels via internetvideo's, leergames, videoconferencing en webforums wordt gegeven.

    En draadloos internet is niet nodig voor internetonderwijs. Bovendien is een laptop veel verder verwijderd van je hoofd dan een telefoon en desnoods kun je hem op afstand zetten met los beeldscherm en toetsenbord met lang snoer.

    M Lavell schreef:

    > Klopt. Adviezen aan kinderen en tieners: Zorg dat de telefoon

    > zo ver mogelijk van je hoofd is als je hem gebruikt, maar

    > ook: gebruik 'm zo min mogelijk.

    >

    > Met wifi is dat allemaal wat lastiger, zeker als je dat op

    > school en bij je huiswerk moet gebruiken. Dat is 1600 uur

    > straling per jaar. Zoveel bellen die pubers niet eens.

  • Persson

    Op die foto zie je bij iedereen het hoofd gebogen. Een ontzettende belasting voor de nekspieren; een desktop is gewoon veel beter. In combinatie met die abominabele schoolbankjes loopt 3/4 van de leerlingen straks in de Wajong.

  • Persson

    “Worden leerlingen niet afgeleid door chatprogramma’s en online games? Muziek en foto’s downloaden mag. Maar wie spelletjes en andere programma’s downloadt, wacht een boete van ruim 125 euro.”

    Dan zou ik al een laptop weigeren; net als een oud-collega vroeger ook internet zou weigeren, wanneer het toegestaan zou worden op ons werk destijds in 2001. Zijn redenering was: “Dan kunnen ze me ook niet aanspreken op fout internetgedrag.”

    Daarnaast denk ik, dat het niet houdbaar is, want een school heeft geen controlefunctie en al helemaal niet op privé-eigendom. Daarnaast is het de facto al lang legaal, alleen digibete juristen au Donner moeten nog volgen.

    „Niet alle lesmethodes zijn digitaal beschikbaar. De wiskundeopgaven krijgen ze bijvoorbeeld uit een boek.”

    De moederwetenschap der informatica heeft zich nog steeds niet laten digitaliseren. Wiskundeopgaven maak je nog altijd het beste met de hand.

    „Zo kunnen we onderzoeken of ze hun huiswerk daardoor beter maken. Werken ze bijvoorbeeld overzichtelijker met een computer dan in een schrift?”

    Maakwerk zou gaan, maar hoe doe je leerwerk?

    “Een jaar lang zullen ze, uitgerust met een mini-laptop, ”

    Is een laptop al RSI-bevorderend, een minilaptop is dat al helemaal.

  • Persson

    Ik denk niet, dat de meeste mensen nagekeken willen worden, alsof ze een of andere psychiatrische stoornis hebben.

  • Persson

    Leren is huiswerk maken en dingen van buiten leren. Dat doe je met pen en papier. Ik zie me niet bij geschiedenis met de computer de 5 kenmerken van de Renaissance leren. Dat doe je echt met pen en papier.