godsdienstonderwijs?

  • fenneke hordijk

    Hi Rebecca,

    Interessante stelling! Dat zeker. Ik ben benieuwd hoe je dit gaat onderzoeken, maar het is het onderzoeken waard. Welke onderzoeksmethode kies je? Interviews met een scala aan betrokkenen? En hoe stel je je zelf op? Alleen als objectieve onderzoeker of breng je ook argumenten voor (of tegen) in de ‘strijd’?

    Ik zou de vraag naar vrije dagen pas later onderzoeken. Er zijn nu eenmaal verschillende vieringen en ‘heilige’ dagen voor de verschillende godsdiensten.

    Misschien kun je een ‘middeleeuwse’ methode onderzoeken: de vrijde dagen die verbonden zijn aan de verschillende wereldgodsdiensten als vakantiedagen aanmerken, dat gebeurde in de middeleeuwen ook. En verder alleen een drietal weken in de zomer. Toch een gevarieerd vrijedagenbeleid en een niet te lange onderbreking in de zomer: veel beter voor de continuiteit van onderwijs.

    Succes met de scriptie! Hartelijke groet,

    Fenneke

  • Brulboei

    Is absoluut niet meer van deze tijd.

  • Marto

    Wat is niet meer van deze tijd? Ik veronderstel dat je godsdienst bedoelt.

    Deze is wel zeker belangrijk, kijk naar een land als Irak, waar je wordt belaagd met een bom als je net van de verkeerde stroming van de Islam een aanhanger bent.

    Of Nederland, waar een zekere politicus iedereen bang probeert te maken voor de Islam.

    Of Nederland met een rijke geschiedenis, waarin godsdienst soms heel sterk vormend was.

    Tegenwoordig is het in de mode om het christelijk geloof als ouderwets of achterhaald te beschouwen. Echter, als je probeert te begrijpen wat voor de mensen van nu belangrijk is je niet ontkomt aan godsdienstbeleving. Heel veel dingen die wij nu belangrijk en vanzelfsprekend stammen uit de bijbel.

    Dus waarom zou je hiervan niets meekrijgen op school?

  • Brulboei

    Ik begrijp precies wat je bedoeld, maar godsdienst op school is niet meer vanndeze tijd en hoort thuis gegeven te worden. Scholen behoren te draaien onafhangkelijk van geloof of geaardheid. Vind het vele malen belangrijker dat zij beter leren rekenen en het Nederlands onder de knie krijgen. Geloof belijden gaat ten koste van en dat is al ergstig genoeg, dat doen ze maar thuis.

  • Strid

    Hoi Rebecca,

    Interessante stelling waar ik best op wil reageren.

    Aan de ene kant denk ik dat de speciale scholen, zoals de islamitische de kans moeten hebben te bestaan, maar aan de andere kant vind ik dat we in Nl onze eigen cultuur kwijtraken. Dus ind ik dat we vast moeten houden aan de cultuur zoals ie is (geweest). Dus geloven in God (of niet) en de dagen vieren die aan het katholieke of christelijke geloof verbonden zijn.

    Ik besef dat we een mulit-culti zijn, en dat we er niet meer omheen kunnen, ik ben van mening da we er nog lang niet zijn, om vreedzaam samen te leven. En dat heeft niets te maken met wel of niet geloven, wel of niet in God, Allah, of welke God dan ook.

    Normen en waarden vanuit opvoeding en niet zo zeer vanuit geloof verdient voorrang!

    (hier kan ik uren over tikken,,,,maar Dat ken effuh niej)

    Liefs!Rebecca schreef:

    >

    > hallo,

    >

    > ik ben student Pabo en ik ben met mijn scriptie bezig. voor

    > deze scriptie heb ik de stelling: onderscheid maken tussen

    > openbaar en bijzonder basisonderwijs is niet meer van deze

    > tijd. er moet één soort basisschool komen waarin aandacht

    > wordt gegeven aan de wereldgodsdiensten.

    >

    > daarbij komt dan de grote vraag: wat doen we met de

    > feestdagen: wie krijgt wanneer vrij?

    >

    > graag zou ik reacties van jullie horen

    >

    > rebecca

  • Persson

    “Tijd” is geen argument.

  • Persson

    “Wat is niet meer van deze tijd? Ik veronderstel dat je godsdienst bedoelt.”

    De Nederlander waande zich vrij van godsdienst en zag dit als vooruitgang. Secularisatie heeft echter weinig met beschaving en vooruitgang te maken. Grote beschavingen uit het verleden hadden allemaal een vorm van godsdienst en gingen juist achteruit, toen men de religieuze plichten verwaarloosde.

  • Persson

    “Vind het vele malen belangrijker dat zij beter leren rekenen en het Nederlands onder de knie krijgen.”

    Tja, dat blijkt wel. En geen Latijn meer, zodat mensen denken, dat ze in het Nederlands ook het persoonlijk voornaamwoord kunnen weglaten. Scholing is echter meer dan kennisoverdracht. Kennis zonder meer is uitermate gevaarlijk; daar hoort een stuk morele vorming mee gepaard te gaan.

  • Brulboei

    Of dat een goed argument is. Godsdienst behoord thuis in de huislijke sfeer en niet op school. Iedere seconde, besteed aan godsdienst op school, is verloren tijd en een verloedering van het onderwijs.

  • Brulboei

    Is juist maar niet in de vorm van godsdienst.