godsdienstonderwijs?

  • Rebecca

    hallo,

    ik ben student Pabo en ik ben met mijn scriptie bezig. voor deze scriptie heb ik de stelling: onderscheid maken tussen openbaar en bijzonder basisonderwijs is niet meer van deze tijd. er moet één soort basisschool komen waarin aandacht wordt gegeven aan de wereldgodsdiensten.

    daarbij komt dan de grote vraag: wat doen we met de feestdagen: wie krijgt wanneer vrij?

    graag zou ik reacties van jullie horen

    rebecca

  • roos

    eh docent levensbeschouwing/Humanistisch vormings onderwijs

    op de basisschool word middels keuze tussen godsdienst en humanistisch vormings onderwijs de diverse geestelijke stromingen onder de aandacht gebracht daarvoor heb je niet 1 school nodig

  • Brulboei

    Persoonlijk vind ik dat alles wat met godsdienst te maken heeft, thuis hoort en zeker niet op school.

  • Persson

    De christelijk en nationale feestdagen is iedereen vrij en de rest zijn gewoon werk- en schooldagen. Wat school betreft betekent dat verplicht komen. In Marokko krijg je ook geen vrij op Tweede Paasdag.

  • Persson

    Scholing wordt altijd gegeven vanuit een bepaalde overtuiging, bijvoorbeeld een religie. Je vergeet, dat onderwijs naast kennisoverdracht ook vorming behelst.

  • roos

    waarom dienen wij de christelijke feestdagen als uitgangspunt te hanteren

  • Persson

    Omdat heel Nederland sjamanistisch is; om onszelf te klieren.

  • Irene van Wunnik

    Les over de wereldgodsdiensten zou zowel bij het openbaar- als het christelijk onderwijs in het pakket moeten zijn opgenomen. Het verplicht niet tot geloven maar geeft inzicht in het hoe en waarom van de diverse godsdiensten en kan leiden tot een beter inzicht en respect voor elkaar.