godsdienstonderwijs?

  • Rebecca

    hallo,

    ik ben student Pabo en ik ben met mijn scriptie bezig. voor deze scriptie heb ik de stelling: onderscheid maken tussen openbaar en bijzonder basisonderwijs is niet meer van deze tijd. er moet één soort basisschool komen waarin aandacht wordt gegeven aan de wereldgodsdiensten.

    daarbij komt dan de grote vraag: wat doen we met de feestdagen: wie krijgt wanneer vrij?

    graag zou ik reacties van jullie horen

    rebecca

  • roos

    eh docent levensbeschouwing/Humanistisch vormings onderwijs

    op de basisschool word middels keuze tussen godsdienst en humanistisch vormings onderwijs de diverse geestelijke stromingen onder de aandacht gebracht daarvoor heb je niet 1 school nodig

  • Brulboei

    Persoonlijk vind ik dat alles wat met godsdienst te maken heeft, thuis hoort en zeker niet op school.

  • Persson

    De christelijk en nationale feestdagen is iedereen vrij en de rest zijn gewoon werk- en schooldagen. Wat school betreft betekent dat verplicht komen. In Marokko krijg je ook geen vrij op Tweede Paasdag.

  • Persson

    Scholing wordt altijd gegeven vanuit een bepaalde overtuiging, bijvoorbeeld een religie. Je vergeet, dat onderwijs naast kennisoverdracht ook vorming behelst.

  • roos

    waarom dienen wij de christelijke feestdagen als uitgangspunt te hanteren

  • Persson

    Omdat heel Nederland sjamanistisch is; om onszelf te klieren.

  • Irene van Wunnik

    Les over de wereldgodsdiensten zou zowel bij het openbaar- als het christelijk onderwijs in het pakket moeten zijn opgenomen. Het verplicht niet tot geloven maar geeft inzicht in het hoe en waarom van de diverse godsdiensten en kan leiden tot een beter inzicht en respect voor elkaar.

    het onderscheid tussen openbare- en christelijke scholen ligt volgens mij, behalve het godsdienstonderwijs, met name ook in de “normen en waarden” die als basis dienen. let maar eens op hoeveel kinderen van niet-christelijke komaf, toch door hun ouders op een christelijke basisschool worden ingeschreven. dat is niet alleen maar omdat deze eventueel op korte afstand ligt.

    de reden is met name over hoe docenten en leerlingen tegenover elkaar en anderen staan. het godsdienstonderwijs zelf wordt dan over het algemeen gezien als: ze worden er niet dommer van, ze moeten zelf maar kijken wat ze er (later) mee doen.

    geloof zou echter niet bepalend moeten zijn als basis voor het onderwijs, maar de zekerheid dat kinderen in de 10-12 jaar dat zij onderwijs volgende de juiste handvaten meekrijgen om op te groeien tot goede en sociale mensen die hebben geleerd om met respect met elkaar om te gaan.

  • Persson

    “geloof zou echter niet bepalend moeten zijn als basis voor het onderwijs, maar de zekerheid dat kinderen in de 10-12 jaar dat zij onderwijs volgende de juiste handvaten meekrijgen om op te groeien tot goede en sociale mensen die hebben geleerd om met respect met elkaar om te gaan.”

    Maar de vaak 1000 jaar oude kloosterorden, die aan de wieg gestaan hebben van het katholiek onderwijs kunnen wel bogen op een enorme traditie en ervaring aan vorming en kennis. Het is niet de bedoeling een of ander geloof aan te praten of weer te versterken, maar om de leerlingen in een bepaalde, bv. de Franciscaanse, traditie te vormen. De meeste oud-leerlingen (van nog voor mijn tijd) hebben het als een enorm voorrecht ervaren door priester-docenten onderwezen te worden.

  • melissa

    Mijn reactie is:

    - een student Pabo die zinnen niet begint met een hoofdletter neem ik niet serieus en je stelling waarop je een reactie verwacht, sterkt mij alleen maar in die mening.