Video's van lessen en colleges moeten op internet worden gezet

  • kike

    Peerke,

    Ben je zelf misschien leraar? Hieronder vind je een aantal websites over video-onderwijs en andere vormen van e-learning. Als je een aantal van deze websites leest, kun je zien dat wereldwijd veel deskundigen op het gebied van onderwijs inmiddels erg enthousiast zijn over e-learning. Ook vind je hier veel onderzoeksresuiltaten over de effecten van e-learning.

    Als je uitgebreide, serieuze en wereldwijde onderzoeksresultaten afdoet als diarree, heeft discussiëren weinig zin. Ik vind sommige van je antwoorden in deze discussie weinig respectvol.

    Op internet staan nu al talloze video's van Engelstalige lessen in allerlei schoolvakken. Maar het is nodig dat ze worden ondertiteld in het Nederlands en dat er een webportaal voor wordt georganiseerd. Dat is een goedkope maatregel die de overheid zou moeten nemen volgens mij.

    Ook onderwerpen op het gebied van levenswijsheid, respect, conflictbemideling, communicatie, geestelijke en sociale problemen e.d. kunnen goed worden verwerkt in onderwijsvideo's. En onderwijsvideo's kunnen eventueel worden gecombineerd met individuele begeleiding van leerlingen en klassikaal onderwijs.

    Klassikaal onderwijs kan ook worden gegeven via videoconferencing. En e-learning biedt daarnaast nog honderen andere mogelijkheden, die voor een deel nog nauwelijks ontgonnen zijn.

    Over eenvoudig opnemen van lessen: Vragen van leerlingen kunnen door de leraar eenvoudig worden herhaald voor hij er antwoord op geeft. Dan is er niet per se een geluidsman nodig. En als de klas zelf gaat werken kan de opnemende leerling eenvoudig zijn camcorder uit zetten.

    a http://www.google.com/search?hl=en&q=%22voordelen+van+e-learning%22+internet+&btnG=Search

    b http://www.google.com/search?hl=en&q=%22effects+of+e-learning%22+2007+research+study+advantages&btnG=Search

    c Bekijk videolessen over wiskunde

    http://youtube.com/results?search_query=math+lesson&search=Search

    d Video's over e-learning

    http://video.google.com/videosearch?q=e-learning&sitesearch=

  • kike

    Voordelen van e-learning (recente info):

    http://www.google.com/search?hl=en&q=%22voordelen+van+e-learning%22+internet+2007&btnG=Search

  • Peerke

    En waarom slaat het dan toch niet aan. Troost je, ik heb hetzelfde gedaan met snellezen. Waarom willen leraren verouderde methoden gebruiken. Je kunt ook stellen: waarom zouden leraren, omdat één persoon of een groepje pioniers iets leuks bedenkt, eeuwenoude en beproefde methodes overboord moeten zetten?

    Link a: dat is niks, die gaat gewoon naar Google met dan wat zoekwoorden ingetypt.

    b: idem

    c: een nadeel van Youtube is, dat veel filmpjes onverstaanbaar zacht en dof van geluid zijn; bovendien komt meneer niet erg representatief in beeld. Een aspect van televisie, dat ik nog niet genoemd heb, is de make-up.

    d. de meer programmatische aanpak bestaat ook, maar denk niet, dat het zichzelf verkoopt. Je zult er een harde dobber aan hebben om leerlingen zover te krijgen. beter is echt menselijke aandacht te besteden en ze klassikaal onderwijs te geven. Klassikaal onderwijs is tenminste nog enigszins op maat gesneden.

    “de opnemende leerling”

    Denk je, dat ook maar een staatssecretaris dit serieus zal nemen. Het is bijna kinderpraat.

  • Peerke

    Met wat jij aan filmpjes laat zien, is Dr. Phil ook e-learning. Dit gaat het ene oor in en het andere uit bij de leerling. Bovendien is het geluid het belangrijkste, “talking heads” doen de leercurve niet hard stijgen.

  • kike

    Er is wereldwijd een digitale onderwijsrexplosie aan de gang zonder weerga. Sinds de recente komst van de simpele en gratis videowebsites zijn technische gebruikersproblemen geen belemmering meer voor e-learning.

    Ook het bedrijfsleven investeert massaal in onderwijs via ICT. Maar de Nederlandse overheid ljkt weinig oog te hebben voor de talloze positieve onderzoeksresultaten over e-learning.

    De overheid lijkt meer te luisteren naar de lobby van leraren, die hun baan belangrijker lijken te vinden dan de belangen van leerlingen en samenleving. Klassikaal onderwijs is een heilig huisje. Onderwijs va e-learning is in Nederland taboe en lijkt door veel leraren en schooldirecties te worden tegengewerkt uit finncieel eigenbelang, conservatisme, eigenwijsheid en gebrek aan fantasie.

    Veel critici van e-learning gaan niet in op de nieuwste feiten en nieuwste mogelijkheden van e-learning en lijken zich weinig te hebben verdiept in de nieuwste positieve onderzoeksresultaten op dit gebied. Deze kritiek komt vaak niet verder dan cynisch geschamper of gescheld zonder inhoudelijk in te gaan op de feiten en succssen van e-learningsprojecten in het buitenland..

    Het is belangrijk om over e-learning vooral teksten te lezen en beluisteren die zijn gemaakt in de afgelopen twee jaar. Veel van de eerdere informatie over e-learning is inmiddels sterk verouderd. De belangrijkste informatie over e-learning is in het Engels. Vooral de VS is verder met e–learning dan Nederland. Maar ook de nieuwe opkomende economieën in bijvoorbeeld Azië zullen naar verwachting ons land economisch voorbijstreven door gebruik te maken van kostenefficiënte e-learning.

    Ons land kijkt teveel naar het verleden. En leunt te eenzijdig op klassikaal onderwijs, dat in feite stamt uit de Middeleeuwen.

    De technische mogelijkheden van e-learning groeien exponentieel. Onderwijsvideo's via gratis videosites en educatieve simulatiegames horen tot de meest geavanceerde technieken.van het nieuwe leren.

    BEKIJK VIDEO'S

    Hier een filmpje over succesvolle en aantrekkelijke muzieklessen via internet:

    http://video.google.com/videoplay?docid=1837319951052415866&q=e-learning&total=2146&start=10&num=10&so=0&type=search&plindex=1

    Bekijk deze video van Eliott Masie over e-learning

    http://www.youmoveme.com/speakers/elliottmasie.asp

    TEKSTEN

    Internationale e-learning startpagina: http://e-learning.start4all.com/

  • Peerke

    Weerleg maar eens al mijn tegenargumenten in plaats van me 40 minuten naar het gebazel van een onverzorgde spreker te laten luisteren.

    “Het is belangrijk om over e-learning vooral teksten te lezen en beluisteren die zijn gemaakt in de afgelopen twee jaar. Veel van de eerdere informatie over e-learning is inmiddels sterk verouderd.”

    Dat is het probleem met die computerfreaks. Alles is na twee jaar sterk verouderd. Logisch, dat een overheid daar niet in wil investeren.

    “Ons land kijkt teveel naar het verleden. En leunt te eenzijdig op klassikaal onderwijs, dat in feite stamt uit de Middeleeuwen.”

    Net als de bril, de telescoop, de boekdrukkunst, het ziekenhuis (door de moslims) de steden en vele andere goede uitvindingen, die we vandaag de dag nog steeds gebruiken. Leve de Middeleeuwen dus. Overigens is onderwijsdeelname in de vorm van klassikaal onderwijs voor iedereen een goede 100 jaar oud. En ook dat systeem is breder: lezingen, theatervoorstellingen, kerkdiensten worden allemaal op deze wijze gehouden. En een theaterbezoek sla ik toch wat hoger aan dan een avondje voor de televiie zitten. Je zet ons een schrale toekomst voor.

  • Marto

    Je overschat de kracht van een beeld.

    Mensen kunnen alleen leren door andere mensen. Een mens wordt niet gemotiveerd door het kijken naar een film. Zet een baby voor de tv of computer en er wordt niets geleerd.

    Als je een film als ondersteuning gebruikt kan het goed werken, maar alleen als het goed wordt begeleid. (Hier heb je docenten voor nodig) Een voorwaarde is wel dat de inhoud goed of zelfs zeer goed is, anders werkt het alleen averechts. Zomaar even wat opnemen is alleen antireklame voor dit medium.

    Ik ben niet bang voor jouw wereld, waarin (bijna) alles via tv of computer zou gaan. Mijn baan komt daardoor niet in gevaar. Ik denk zelfs dat het tegendeel het geval zal zijn.

  • Bas Bintje

    Peerke: “Weerleg maar eens al mijn tegenargumenten in plaats van me 40 minuten naar het gebazel van een onverzorgde spreker te laten luisteren.”

    Hoe weet Peerke dat de spreker een onverzorgd persoon is? Kun je dat ruiken of zien ergens?

  • Peerke

    Dat kun je zien.

  • kike

    Marto, dank voor je reactie. Je schreef: “Je overschat de kracht van een beeld. Mensen kunnen alleen leren door andere mensen. Een mens wordt niet gemotiveerd door het kijken naar een film. Zet een baby voor de tv of computer en er wordt niets geleerd.”

    Het gaat niet om babies. Het is uit onderzoek juist gebleken dat beelden met woorden veel meer zeggen dan alleen woorden en veel beter worden onthouden. Bijvoorbeeld een nagespeelde film over geschiedenis of een animatie van een benzinemotor, de bloedsomloop, de zuurstofkringloop of een zeeklimaat.

    En films kunnen juist zeer effectief motiverenals je daarbij de beste reclamemensen en filmmakers inzet. Daarom besteed het bedrijfsleven in ons land jaarlijks miljarden aan reclamefilmpjes, ook al zijn ze nog zo duur en duren ze maar heel kort. Denk ook aan de grote invloed van speelfilms zoals van Michael Moore en Al Gore.

    Bovendien hoeven veel mensen die die films willen gebruiken als bijles, nacholing of bijscholing niet te worden gemotiveerd. Veel leerlingen vinde klassikaal onderwijs juist vaak erg demotiverend door de sfeer en de onplezierige leersituatie in de klas, waarbij de lessen vaak heel slecht aansluiten op het kennisniveau van de individuele leerlingen. En veel leraren kunnen ook niet echt goed motiveren of willen dat niet. Bovendien hebben ze daar veel te weinig tijd voor op school.

    “Als je een film als ondersteuning gebruikt kan het goed werken, maar alleen als het goed wordt begeleid. (Hier heb je docenten voor nodig) Een voorwaarde is wel dat de inhoud goed of zelfs zeer goed is, anders werkt het alleen averechts. Zomaar even wat opnemen is alleen antireklame voor dit medium”

    Als het onderwijs vindt dat goed begeleide films goed kunnen werken, waarom wordt er dan nauwelijks geïnvesteerd in het aanbieden van onderwijsfilms op internet? Terwijl het heel goedkoop is om om Nederlandse onderwijsfilms uit te wisselen met buitenlandse onderwijsfilms en die te laten ondertitelen door studenten in die taal.

    Ik vind trouwens niet dat een zelf opgenomen video van een les slecht hoeft te zijn. Een camcorders van goede kwaliteit is niet duur en als een leerling vooraan zit in de klas, is het opnemen heel simpel. En nogmaals dit susteem vam pomderwijsvideo's op internet is bijzonder goedkoop.

    “Ik ben niet bang voor jouw wereld, waarin (bijna) alles via tv of computer zou gaan. Mijn baan komt daardoor niet in gevaar. Ik denk zelfs dat het tegendeel het geval zal zijn.”

    Ik denk dat leraren bij e-learning goed een nieuwe rol kunnen krijgen, namelijk meer begeleidend. Maar e-learning kan in principe ook worden aangeboden naast de huidige vormen van onderwijs.