Rekenen op de basisschool

  • Marto

    In lessen aan bovenbouw vwo en havo (natuurkunde) merkte ik dat leerlingen niet gewend zijn om te automatiseren. Het rekenen is hier een voorbeeld van.

    Lesstof blijft dan altijd dubbel moeilijk. Het bestaat uit nieuwe leerstof en rekenkennis om opgaven te kunnen oplossen. Je moet dan constant dubbel uitleggen, eerst de lesstof en daarna het rekenen. En dat bij elk nieuw onderwerp opnieuw.

    Een oorzaak zit in het rekenonderwijs op de basisschool, dat leerlingen te weinig traint in het toepassen van goede rekenalgoritmen. Een tweede oorzaak is dat de middelbare school ook te weinig eisen stelt aan de rekenvaardigheid van de leerlingen. Gevolg is dat leerlingen in 4 vwo soms les krijgen in het maken van staartdelingen. Deze leerlingen hebben dan meestal op de basisschool de “raad maar raak” methode geleerd.

    Dit wordt goed beschreven door Jan van de Craats. De link geeft een verwijzing naar dit artikel.

    http://www.math.leidenuniv.nl/~naw/serie5/deel08/jun2007/craats_hr.pdf

    Ik hoop dat anderen hier ook iets mee gaan doen.

  • M Lavell

    Dank!

  • Natasja

    Erg interessant artikel, Marto!

    Al ben ik zelf van mening dat kolomsgewijs rekenen in sommige gevallen ook niet verkeerd is.

  • M Lavell

    En dat is dus het hele punt. Het is slimmer om leerlingen methodes aan te bieden die in alle gevallen toepasbaar zijn. Soms niet, soms wel, is verwarrend.

  • harineke

    Misschien is het eens handig om eens te vragen of je een weekje bij een bovenbouw op de basisschool mag stage lopen. Oordelen is zo makkelijk…..

    Na de basisschool worden de geleerde rekenvaardigheden vaak niet meer getraind, behalve in het VMBO. En vaak komen die kinderen bij ons met rapporten waar achten en negens op prijken voor het rekenonderwijs, terwijl ze bij ons vaak niet verder kwamen met rekenen dan eind groep 6/ half groep 7.

    Het ligt er ook maar net aan wat voor eisen je stelt aan een kind.

    Als je les geeft op de Havo en VWO heb je de creme de la creme van de basisschool. De kinderen die op de basisschool vaak aan een half woord al genoeg hadden om de les te snappen. De kinderen waarbij je als leerkracht van een basisschool je leerstof ook aan kwijt kan. Die je humor snappen etc.

    De ouderwetse staartdeling wordt naar mijn weten al meer dan 15 jaar niet meer onderwezen….vreemd dat jullie daar niet mee op de hoogte zijn.

    Ik werk op een reguliere basisschool en heb momenteel een groep van 22 kinderen. Voor deze groep heb ik 21 handelingsplannen. Hoe zo leerstof extra uitleggen?? En basisstof herhalen?? Wij doen niet anders. Het lesschema wordt zo langzamerhand bepaald door de hoeveelheid handelingsplannen die naast het gewone werk ergens uitgevoerd moeten worden. Het is schipperen tussen allerlei vakken…….

    Om dan nog maar niet te spreken over de administratie die je daarvan hebt en de overlegmomenten die daar dan ook weer bij horen. En dit gaat al jaren zo. Verleden jaar een kind met een rugzak gehad….als je alleen al kijkt naar de uren die je daarvoor overleg moet hebben……en hoeveel professionals daarmee gemoeid zijn. Jaarhandelingsplan opstellen, deelplannen maken etc. Allemaal tijdrovers…..wat zou je met die tijd dat kind fijn hebben kunnen helpen.

    En het erge is….dat er geen hond meer kijkt naar zo'n jaarhandelingsplan.

    Konden we maar weer eens gewoon lesgeven. Want dat vind ik nog steeds leuk.

    groetjes, Harineke

  • Chris

    Je kan ook stage bij mij komen lopen hoor, het is exact zoals Harineke beschrijft.

    Makkelijk praten als je niet echt weet hoe het in het basisonderwijs gaat.

  • Bas Bintje

    Vandaar uw nogal simplistische bijdrage….

  • Marto

    Ik weet dat leerkrachten op de basisschool veel moeten doen. Net zoals vele anderen in het onderwijs. Als het u om de werkdruk en taken gaat, dan moet u bij de minister zijn. Ik ga misschien wel met u mee om u te steunen daarin. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden.

    Het gaat mij om het feit dat leerlingen in heel veel gevallen geen goede methoden om te rekenen aangeleerd krijgen en vervolgens daarin geoefend worden. Hiervan hebben leerlingen op de middelbare school en ook daarna last van. Ik heb vele jaren lesgegeven op het MBO en voor die leerlingen geldt hetzelfde.

    Over de staartdeling;

    het zou goed zijn als de leerlingen de ‘staartdeling’ in het basisonderwijs weer gaan aanleren. Dat het al zo lang niet gebeurt is geen goed argument. Ze kunnen gewoon niet goed delen.

  • jannie

    Ik heb mijn voorkeur vor een passende methode voor leerling.

    ze zijn nou eenmaal niet hetzelfde

  • melissa

    >>Konden we maar weer eens gewoon lesgeven. Want dat vind ik nog steeds leuk.<<

    Helemaal mee eens.

    Even een inkoppertje:

    21 handelingsplannen voor 22 ll.?

    Dan zou ik er toch nog eentje bij maken; heeft iedereen er tenminste eentje :-)