kamp

  • rebekka

    We hebben weer eens wat met school..

    School vindt dat onze zoon niet de hele week met kamp mee kan. Ze vinden dat dit niet haalbaar voor hem is. Normaal ben ik erg cooperatief, maar deze school heeft een hoop credit verspeeld. Daarnaast zijn we die week ernstig in verbouwing. Thuishouden is eigenlijk geen optie. Voor ons is het lastig, maar voor hem als autist helemaal.

    In eerste instantie moesten we hem 's woensdags brengen, maar we hebben al aangegeven dat we dit niet zien zitten, als we allemaal werkmannen over de vloer hebben. Ook kan mijn man geen vrij krijgen van zijn werk om dit te realiseren. Ook de maandag en dinsdag thuis, is heel lastig, omdat alles hier dan op zijn kop staat en dit heel moeilijk is voor een autist. ( dus vooral voor onze zoon moeilijk haalbaar)

    School heeft aangegeven dat zij hem woensdag zelf wel naar kamp brengen. Allemaal prettig geregeld, maar dan zitten we nog met de maandag en dinsdag. School zegt dat ze verder echt niets voor hem kunnen doen. Als ze hem de heleweek meenemen, dat ze hem dan waarschijnlijk bijvoorbeeld donderdags naar huis sturen omdat hij door zal draaien. De kans op doordraaien is er wel, maar ik denk dat de kans groter is, als we hun constructie volgen ( dus 2 dagen thuis, daarna kamp.)

    Hoe zit dit? Mag een school een leerplichtig kind zomaar naar huis sturen, omdat ze op kamp gaan. Mogen ze verzaken om een alternatief te bieden?

  • roos

    Goh

    ik wil mijn kind niet eens mee hebben op kamp.

    de verantwoording vind ik veels te groot voor een aantal voor mij totaal onbekende docenten van een gemiddelde leeftijd van 20-

    Geen autistisch kind ook geen AD/HD.

  • autimama

    hoi rebekka

    ik zou het advies volgen van de school,dat hij het niet aankan,

    ze zeggen dit niet om jou te pesten!! maar omdat ze het beste voorhebben met je zoon.

    probeer iets te regelen dat je bv op maandag en dinsdag rust hebt thuis,creeer een plek voor je zoon waar het geen rommel etc is,maar rust.

    ikzelf ben moeder van een auti van net 7,pas verhuisd en verbouwd,maar die oplossing werkt echt.

    Groetjes Autimama

  • rebekka

    nah, ben niet zo onder de indruk van de kennis en expertise van deze leerkracht.

    Wij wijten het aan de onkunde van de leerkracht dat het nu zo slecht met hem gaat. De leerkracht heeft de pech dat ik zelf voor de klas heb gestaan, daarnaast jarenlang groepsleidster ben geweest op een kdc, waar kinderen zaten die net zo zijn als onze zoon. (zouden toen leerplichtig moeten zijn, maar scholen vonden ze te moeilijk, nu is de wet veranderd en zitten ze net als onze zoon wel op school)

    We hebben de kunde, aanpak en adviezen van deze school laten onderzoeken en beoordelen t.o.v. onze zoon, door een onafhankelijke instantie, namelijk het CCE. Dit allemaal in overleg met de school trouwens, die stemde er volledig in toe.

    De uitkomst was voor mij niet verrassend, voor de school des te schokkender… Ik kreeg op alle punten gelijk, school niet. Ze snapte niet waarom school dergelijke beslissingen en conclusies trok, omdat de school wel een grote naam heeft.

    Advies van school om onze zoon niet heel de week mee te nemen, matched helemaal niet met de conclusies die zijn vorige leerkracht trok: “juist hij, waar je het niet van verwacht geniet zo van kamp en kan het zo goed aan!”

    enfin, het gaat erom wat het beste is voor onze zoon: het is kiezen uit alle kwaden, maar thuiszitten is het minst wenselijkste. Daarnaast komt er dan een kostenplaatje bij, dat hij thuis begeleiding moet gaan krijgen… Deze kosten horen dan denk ik juist weer bij school te liggen.

    Deze leerkracht heeft een kokervisie: heel de week is moeilijk voor hem ( persoonlijk denk ik dat juist zij er de mogenlijkheden voor mist om met een kind als dat van mij op kamp te gaan, en het probleem dus niet alleen bij onze zoon ligt)

    En verder dan dat kijken, dat lukt niet zo goed… als je een goede beslissing wil maken, moet je alles mee nemen…

    Dus het advies, tja daar heb ik niets mee…. Ik weet wel beter… Deze leerkracht is niet zo goed in haar vak.

  • rebekka

    even over de leeftijd… Ik moet zeggen dat mijn ervaring van de begeleiding (juffen, groepsleidsters, ass. of wie dan ook) vaak beter is als diegene jonger is. Jonge mensen zijn vaak gedrevener, minder vastgeroest, flexibeler, kunnen meer hebben, zijn duidelijker, omdat ze zelf nog geen kinderen hebben, enz.

    Ik vind jonge mensen juist prettiger.

    De leerkracht waar we nu zo'n problemen mee hebben, die is overigens wat ouder… Op het SO had hij twee jonge meiden… die waren geweldig! Ze snapte onze zoon ook echt helemaal!

  • M Lavell

    “Hoe zit dit? Mag een school een leerplichtig kind zomaar naar huis sturen, omdat ze op kamp gaan. Mogen ze verzaken om een alternatief te bieden?”

    Ja, ze mogen weigeren hem mee te nemen op kamp. Als de school zegt het niet aan te kunnen, dan kun je daar niets tegen in brengen.

    Er wordt wel beweerd dat school dan een alternatief onderwijsprogramma zou moeten bieden voor het kind. Maar dat is een soort redenatieconstructie die geen werkelijke wettelijke basis heeft in hoe dat er dan uit moet zien. Bovendien staat er geen straf op als het niet gebeurt. Het is een zwak moeten dat bij meer ingewikkelde omstandigheden, een autistisch kind bijvoorbeeld, moeilijk blijft staan.

    Welk alternatief heb je zelf in gedachte? Wat zou naar jouw idee passend zijn en komt dat uit met je verbouwing?

  • rebekka

    ik heb het liefste dat hij gewoon mee gaat. Als ze dat echt niet zien zitten, zou ik het liefste zien dat hij die twee dagen gewoon naar school gaat, maar dan in een andere (auti) klas. dit is zowiezo voor onze zoon, verbouwing of niet, het rustigst in zijn hoofd.

    Als hij thuis komt te zitten, dan zal er volledig 1 op 1 geregeld moeten worden, ws door de zorg.

    Wat raar dat ze kinderen zomaar een paar dagen geen onderwijs hoeven te bieden, als het even niet uitkomt. Andersom staan er flinke boetes tegenover…

    Weer zoiets waaraan je kunt zien hoe slecht het nederlandse onderwijs systeem wettelijk is geregeld.

    BAH

  • rebekka

    Onze gezinscoach heeft met school onderhandeld en dit is eruit gekomen.

    School heeft te kennen gegeven dat onze zoon niet het hele kamp mee mag, maar dat ze wel voor opvang zullen regelen in een andere klas, voor de dagen dat hij niet mee mag.

    Hoewel ik het echt zielig vindt dat hij niet alle dagen mee mag, terwijl in het verleden bleek, dat hij dit juist heel goed kon, ben ik toch tevreden met deze uitkomst…

  • roos

    Mensen die geen kinderen hebben kunnen er ook niet werkzaam mee zijn.

  • roos

    het alternatief?

    de school heeft de verplichting om een ander programma aan te reiken ongeacht

    kleur of welke geestelijke belemmering dan ook maar.