gezondheid op scholen en wet en recht

  • Rebekka

    mijn idee…. volgensmij zijn ouders wettelijke vertegenwoordigers voor hun kind, en die zouden indien nodig een advokaat in moeten huren. (of indien nodig krijgen die er 1 toegewezen)

  • M Lavell

    “volgensmij zijn ouders wettelijke vertegenwoordigers voor hun kind,”

    Inderdaad. Maar bij leerplichtzaken is er iets bijzonders. Vanaf 12 jaar kun je je als ouders distantieren van het gedrag van je kind. “Wij willen wel en doen ons best, maar hij wil niet”.

    Als je dat doet, dan zet je je kind alleen. Daar moet je dan niet meer over klagen. Dat heb je dan zelf gedaan.

    Alternatief is dat je stelt “hij wil niet en wij zijn het met hem eens”. In dat geval worden zowel ouders als kind aangeklaagd. Je kunt het nog uitbreiden zelfs en stellen “hij mag niet van ons totdat zijn probleem is opgelost”. Dan heb je het helemaal van de schouders van het kind gehaald en sta je alleen als ouders nog terecht. Met een advocaat als je dat wil.

    Je distantieren van je kind (onze schuld is het niet) en vervolgens jammeren dat de staat je kind niet eens een advocaat geeft, is werkelijk van de zotte.

  • Jos van der Sterre

    ja, dit gaat nergens over. EVRM betekend:

    Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden.

    De bepalingen van de Nederlandse wet zijn niet van toepassing als deze bepalingen strijdig zijn met het EVRM. Steeds vaker oordelen rechters dat een bepaling in de Nederlandse wet niet toegepast kunnen worden omdat zij strijdig zijn met het EVRM. Vorig jaar sneuvelde op deze wijze artikel 8, 2 van de leerplichtwet.

    Het EVRM is er dus om de rechten van de burgers van de ondertekenende lidstaten te beschermen. Een van deze fundamentele rechten is het recht op een eerlijk proces en dat wordt dan ook door het EVRM beschermd.

    Uiteraard zijn kinderen ook “Mens”. Dat een kind van 12 niet geacht kan worden zichzelf te verdedigen in een strafrtechtzaak lijkt me evident.

    Dat jij vindt dat de ouders maar een advocaat moeten nemen is terecht voor zover het de zaak die tegen de ouders wordt gestart betreft. De staat kan en mag er echter niet van uit gaan dat alle ouders dit ook zullen doen voor hun kind. Een kind kan zelf niet de bijstand van een advocaat regelen (tenzij het genoeg geld heeft).

    en tja …. ik weet heel erg goed waar ik het over heb mijnheer!

  • Jos van der Sterre

    Ouders izjn inderdaad wettige vertegenwoordigers van hun kind. Echter in een leerplichtzaak wordt het kind persoonlijk voor de rechter gedaagd; met andere woorden de ouders kunnen ook niet de straf van die het kind krijgt op zich nemen.

    En een toevoeging krijg je niet in een leerplichtzaak. Ervaring uit eerste hand.

  • Jos van der Sterre

    Als het kind alleen voor de rechter staat is er dan sprake van een eerlijk proces ?

    Het kind wordt soms ook gewoon vervolgd als je je er als ouders volkomen voor opwerpt. Het is immers persoonlijk verantwoordelijk in leerplichtzaken.

    Een vergoeding krijg je niet voor je advocaat, dus dat is alleen een optie als je het kunt betalen.

    Los van al dan niet distantieren van je kind heeft Nederland zich verplicht aan het EVRM en ook aan het Internationaal Verdrag inzeke de Rechten van het Kind.

    Nederland heeft 1 kanttekening geplaatst toen zij het IVRK ondertekende en wel dat Nederland zich het recht voorhoudt kinderen onder de 18 te berechten zonder advocaat *in zeer lichte gevallen* waarbij aangetekend dat in die zaken ook een hoger beroep niet mogelijk kan zijn.

    Leerplichtzaken kun je niet zien als lichte gevallen; zeker niet met de maatschappelijke concensus over de ernstige dreiging die uitgaat van ongeoorloofd schoolverzuim. Bovendien kunnen leerplichtzaken nogal complex zijn. Dat is duidelijk aan wie de wetsgeschiedenis bestudeerd.

  • Jan

    En het gezeik van Jos gáát maar door…..

  • Jos van der Sterre

    en spuit 11 geeft weer eens modder : )

  • Pat

    Zorg jij er maar voor dat je kruistocht tegen de windmolens eindigt. Ook Cervantes´ boek had een einde. Jij hebt zoveel informatie uit eerste hand en je weet zoveel uit je ´eigen ervaring´… en dat allemaal over de rug van je kinderen als ik even tussen de regels door lees, want zij zijn het die voor de rechter staan, terwijl papa zich op de borst klopt en zich amuseert met handtekeningen te verzamelen.

    Zo voordat je het zelf aanhaalt, spuit 12 heeft ook terecht zijn modder gespoten.

    Arme Jos, wat kan het leven toch mooi zijn, als je het leeft…

    Pat

  • Jan

    Integendeel, ik wil dat je eindelijk eens ophoudt met je gedram.

  • Ginny

    Hadden we het niet over eventuele gezondheidsproblemen door gebouw en te weinig frisse lucht?

    Waarom haal je er nu zaken bij die helemaal niets met dit onderwerp te maken hebben?

    Waarom zo meteen in de aanval?

    Let wel: Ik ontken niet dat er hele nare dingen kunnen gebeuren in het onderwijs (helaas), maar laten we alsjeblieft niet vergeten dat er ook hele goede dingen kunnen gebeuren.

    Jij komt blijkbaar al wat langer op dit forum en dan zou je toch hebben moeten merken dat er ook leerkrachten zijn die hun uiterste best doen om hun leerlingen optimaal (voor de leerling) te begeleiden en voor wie geen moeite te veel is.