HELP!!! wel of niet speciaal onderwijs

  • annootje

    Hoi,

    Ziet er idd wel ingewikkeld uit al die scores. Bij ons zie ik altijd andere testen maar als ik het zo lees is de score voor de haakjes de score van je dochter. Tussen de haakjes is de score die je op de testkunt halen (denk ik zo te zien) Dan zou ze idd een beetje onder het gemiddelde zitten?? KAn dat kloppen met de uitleg die ze jou gegeven hebben?

    Ze zit nog onder avi 1 , de tijd die de juf noemt is de tijd die ze er over gedaan heeft om de tekst van avi1 te lezen. Dit is te lang dus daarom heeft ze avi 1 nog niet bereikt. Spelling C is net voldoende , ook afhankelijk of het een hoge of lage c is! Ingewikkeld he?? een D voor rekenen is idd onvoldoende.

    Je schrijft datde enige rede om naar speciaal basisonderwijs te doen is dat ze anders de enige is met een apart prgramma en dat ze afhankelijk wordt van de juf.

    Ze zit nu in groep 3 , in een heel sociale groep. DAt zou ik als leekracht zeker mee laten wegen. IN groep 4 kun je ook nog verwijzen naar spec. onderwijs dus zou ze het nog een jaartje kunnen proberen. Groep 5 nog verwijzen is vervelend voor het kind, ze worden dan wat ouder.Vind je haar zelf veel zwakker dan de andere leerlingen en vind juf dat ook.?? IS ht op alle gebieden volgens de leerkracht??

    Ik zou haar het voordeel van de twijfel gunnen, met een apart programma naar groep 4 (Als dat mogelijk is??) en de beslissiing nog even uitstellen.

    Heb je nog vragen??vraag ze gerust , ik zal proberen om antwoorden te geven.

  • petra

    Hoi Jenny

    Dat is fijn om te horen want haar beste vriendinnetje woont een straat verder dus hoop dat dat blijft ze zijn al een aardige tijd vriendinnen samen.

    Ik ga over 2 weken kijken om een sbo en ga even sfeer proeven daarna praten we weer verder op school.

    Dank je wel voor je reactie het is heel fijn om de ervaringen van anderen te horen.

    groetjes Petra

  • petra

    Ja volgens de juf is het wel op alle leergebieden. Ik merk zelf ook wel dat ze minder leert als haar klasgenootjes.

    Ik hoopte alleen dat ze het hier konden handhaven met aangepast programma maar ja nu hoor ik ook ineens dat ze me niet kunnen garanderen dat deze klas zo klein blijft maar in gr 5 misschien een combi klas word.

    Ik vind het ook zeer zeker een optie om gr 4 hier nog te doen en dan evt naar sbo.

    Dan is ze toch weer een jaar ouder en sterker denk ik.

    dank je wel voor je reactie.

    gr petra

  • annootje

    Hoi Petra,

    Het grote probleem zal worden/zijn dat ze op alle gebieden een achterstand heeft. De vraag is nu …hoe groot is de achterstand en kan ze die nog inhalen. Is er op school veel tijd voor rt??KAn de juf in de klas haar helpen (is daar tijd voor??) Dat zou wel mogelijk moeten zijn met 22 kinderen. IS er een goed handelingsplan??

    Ik zou toch proberen om haar groep 4 nog mee te laten doen. Kijk het nog een jaar af. overigens zijn er meerdere instroommomenten op de meeste spec. basisscholen per jaar. Juf wil haar zelf ook nog graag op school houden heb ik van je begrepen e juf ziet haar tenslotte elke dag! Er is veel mogelijk als juf wil./ Krijgt ze deze juf volgend jaar ook??

    Het is wel een probleem als ze voor alle vakken een aangepast programma moet gaan draaien, ze kan zich dan misschien niet meer thuis voelen in de groep (ook veel afhankelijk van de groep) Alshet mogelijk is en de school wil meewerken want dat is wel belangrijk laat haar dan nog een jaartje proberen! Hopelijk ziet de school dat ook nog als optie??? Ik hoop voor je dat je de juiste keuze zult maken.

    Succes

  • petra

    Ja inderdaad wil de juf haar ook nog graag op school houden en heel toevallig houd ze haar ook nog een jaar. En het is qua begeleiding een Super juf.

    Ik ga mijn best doen voor de beste beslissing dat zal nog even duren maar laat het hier zeker nog even weten.

    Nog 1 vraag wat houdt zo een avi 1 test in is dat echt met stopwatch erbij zoals mijn dochter zegt? En wat voor voor woorden en hoeveel moeten ze dan in hoeveel tijd. Ik heb altijd het idee dat het zo een stress test is zou hem wel eens thuis willen doen wat er dan uit komt omdat ze naar mijn vinden thuis beter leest.

    Groetjes Petra

  • annootje

    Als ze dezelfde juf nog een jaar houdt dan zou voor mij de keuze ver gemaakt zijn. Kijk het nog een jaartje af. Avi een leestoets. Er zijn 9 avi niveaus. HAlg roep 6 moeten ze deze allemaal behaald hebben. Avi 1 is de makkelijkste en moeten de groep 3 kinderen nu gehaald hebben en aan het eind van het jaar avi 2 (liever nog hoger ) Niet iedereen redt dat hoor. Je hebt een kaart met een plaatje erop wat over het verhaal gaat. Daar praat je eerst even over met het kind. Daana moet het kind gaan lezen en jij neemt de tijd op idd met stopwatch.

    Nu ken ik de scores zo niet uit mijn hoofd dus kan niet zeggen of ze instructie of frustratieniveau heeft. Als ze beheersingsnieau zou hebben zou dat betekenen dat ze de kaart gehaald heeft. Dat is dus niet het geval. Dan heb je instructieniveau ;dat wil zeggen dat ze dit soort teksten qua moeilijkheid moet oefenen. Frustratieniveau is gewoon nog te moeiliijk. Sommige kinderen vinden het lezen van zo'n toets wel eng. heeft de juf hem zelf afgenomen want dat scheelt vaak wel. Verder hoef je ook niet alles op te hangen aan één toets want het is maar een momentopname.

    Ik merk dat je de juf een topjuf vindt dus zou ik de lijnen heel kort maar houden. maark nog eens een afspraak en vraag of ze de toetsen uitgebreid met je wil bespreken en alle voor en nadelen van spec. onderwijs ook. Vraag wat ze je kind evt kan bieden volgend jaar. Misschien kun je zelf nog voor extra rt zorgen?? Is dat nodig enz enz.

    overleg met de juf…ze wil het beste voor je kind.

    Succes

  • petra

    Dank je wel ik ga zeer zeker je raad opvolgen en weer een gesprek aanvragen met de juf . Ik ben zelf klasse contactmoeder dus de lijn is heel kort ik ben veel op school te vinden leesmoeder, luizen moeder enz enz.

    gr Petra