HELP!!! wel of niet speciaal onderwijs

  • petra

    Mijn dochter van 7 jaar zit in gr 3 gaat met plezier naar school zit in een klas van 22 kinderen. Het is een hele gezellige makkelijke klas zoals de juf altijd zegt.

    Nu is het geval dat mijn dochter niet zo makkelijk leert dus willen ze haar verwijzen naar het speciaal onderwijs. Wat hun en zeker mij zorgen baart is dat zij misschien geen type is voor het speciaal onderwijs. Hiermee bedoelen wij dat ze alleen maar moeilijk lerend is en dus verder geen beperkingen heeft (bijv sociaal emotioneel) Het is een echte meiden meid van 7 jaar.

    Wat de leekrachten op haar huidige school weerhoudt om haar met een aangepast de school te laten doorlopen is dat ze zeggen dat ze dan leerkracht afhankelijk word en altijd de bevestiging krijgt dat ze het niet kan. Ik vraag me af of mijn dochter dat zo zou ervaren.

    Vanmorgen nadat ze mij had verteld dat ze het rekenen nogal moeilijk vind op school,zei ik tegen haar hoe zouden we dat op kunnen lossen misschien kunnen we juf om ander werk vragen zodat het makkelijker word voor jou.Ook vertelde ik dat ze dan wel de enige was in de klas. Oh zei ze dat vind ik helemaal niet erg.

    Mijn oudste dochter heeft deze school vanaf groep 5 zo doorlopen en het zeer zeker niet als vervelend ervaren.

    Ik weet niet wat ik moet we wonen in een dorp dus speciaal onderwijs betekent voor haar met busje naar 2 dorpen verderop.

    Haar eigen juf vind het ook heel moeilijk zo moeilijk zelfs dat ze vanmorgen in tranen was omdat ze zich ook zeer zeker afvraagt of ze niet onder sneeuwt tussen kinderen met bijv gedragsproblemen enz.

    Heel lang verhaal moest het even kwijt en wie weet heeft iemand dezelfde ervaring en heeft een goed advies.

    gr petra

  • Rebekka

    ik heb erg veel ervaring in dit kader.

    Even niet naar school gekeken: voor het kind (jullie dochter) is het het beste gebleken om tussen normaal ontwikkelende kinderen te blijven. Kinderen leren van elkaar… Dat ze haar eigen werkjes moet gaan doen, heb ik nog nooit meegemaakt dat de kinderen ik kwestie het vervelend vonden. Wel heb ik op grotere schaal meegemaakt dat als “probleem kinderen”bij elkaar gezet worden, de problemen groter worden…

    Voor de andere kinderen in de gewone basisschool is dit ook het beste gebleken. Door kinderen die een achterstand hebben ontwikkelen ze nauwelijks minder op de cognitieve vlakken maar ontwikkelen ze ch enorm goed op sociale vlakken. Je kan dan ook stellen: hoe groter de achterstand van het kind wat niet mee komt, hoe groter de vaardigheden van de “gewone” kinderen worden.

    In de toekomst willen ze zelfs van het speciale onderwijs af en moeten de “speciale kinderen”gewoon op school blijven.

    Nu is dit op dit moment nog idealistisch… De scholen zijn er nog niet helemaal aan toe om dit te realiseren. Meestal ben je afhankelijk van de wil en het kunnen van de leerkracht op dat moment. hierdoor wordt de keuze wat lastiger… Als je een leerkracht treft die dit niet ziet zitten en met lange tanden jouw kind lesgeeft, is dit ook niet echt bevoordelijk voor jullie kind. (meestal wel voor de kinderen na haar overigens)

    Ik denk dat je het op deze manier ook moet overwegen… dus voor je dochter is blijven het beste op voorwaarde dat de school het ziet zitten…

    Wat ik in jouw situatie zou doen: probeer haar zolang als mogenlijk op de gewone basisschool te houden. Dat is het meest ideale klimaat. Probeer samen met de school mee te denken over hoe het haalbaar blijft voor hen.Op het moment dat de school duidelijk aangeeft het niet meer te kunnen, deze vraag (dus wat wijsheid is) opnieuw stellen… Een (andere) basisschool, of speciaal onderwijs…

    sterkte met het maken van de beste keus… die altijd goed is, wat je ook kiest, omdat het een weloverwogen keuze is ;)

  • helen

    Hoi,

    Dit is een heel moeilijk probleem. Op onze school hebben we een meisje om precies dezelfde reden op school gehouden. Je hebt gelijk: ander werk is het probleem niet.

    In groep zeven kwam er wel een ander probleem boven. Het meisje verloor de aansluiting met de klas. Zij begreep geen aardrijkskunde, geschiedenis, begrijpend lezen. Ook de interesses en de grapjes sloten niet meer aan. Niemand wilde echt met haar samenwerken of naast haar zitten. Er was een goede sfeer in de klas dus uit beleefdheid gingen ze met haar om, maar zij voelde dat ze er niet echt bijhoorde.

    Misschien gebeurt dit niet met jouw kind, maar denk er nog even over na. groetjes helenRebekka schreef:

    >

    > ik heb erg veel ervaring in dit kader.

    >

    > Even niet naar school gekeken: voor het kind (jullie dochter)

    > is het het beste gebleken om tussen normaal ontwikkelende

    > kinderen te blijven. Kinderen leren van elkaar… Dat ze

    > haar eigen werkjes moet gaan doen, heb ik nog nooit

    > meegemaakt dat de kinderen ik kwestie het vervelend vonden.

    > Wel heb ik op grotere schaal meegemaakt dat als "probleem

    > kinderen"bij elkaar gezet worden, de problemen groter worden…

    > Voor de andere kinderen in de gewone basisschool is dit ook

    > het beste gebleken. Door kinderen die een achterstand hebben

    > ontwikkelen ze nauwelijks minder op de cognitieve vlakken

    > maar ontwikkelen ze ch enorm goed op sociale vlakken. Je kan

    > dan ook stellen: hoe groter de achterstand van het kind wat

    > niet mee komt, hoe groter de vaardigheden van de “gewone”

    > kinderen worden.

    >

    > In de toekomst willen ze zelfs van het speciale onderwijs af

    > en moeten de “speciale kinderen”gewoon op school blijven.

    >

    > Nu is dit op dit moment nog idealistisch… De scholen zijn

    > er nog niet helemaal aan toe om dit te realiseren. Meestal

    > ben je afhankelijk van de wil en het kunnen van de leerkracht

    > op dat moment. hierdoor wordt de keuze wat lastiger… Als je

    > een leerkracht treft die dit niet ziet zitten en met lange

    > tanden jouw kind lesgeeft, is dit ook niet echt bevoordelijk

    > voor jullie kind. (meestal wel voor de kinderen na haar

    > overigens)

    >

    > Ik denk dat je het op deze manier ook moet overwegen… dus

    > voor je dochter is blijven het beste op voorwaarde dat de

    > school het ziet zitten…

    >

    > Wat ik in jouw situatie zou doen: probeer haar zolang als

    > mogenlijk op de gewone basisschool te houden. Dat is het

    > meest ideale klimaat. Probeer samen met de school mee te

    > denken over hoe het haalbaar blijft voor hen.Op het moment

    > dat de school duidelijk aangeeft het niet meer te kunnen,

    > deze vraag (dus wat wijsheid is) opnieuw stellen… Een

    > (andere) basisschool, of speciaal onderwijs…

    >

    > sterkte met het maken van de beste keus… die altijd goed

    > is, wat je ook kiest, omdat het een weloverwogen keuze is ;)

  • natasja

    Beste Petra,

    Ik begrijp uit je verhaal dat je dochter verder goed in haar vel zit en ook in een prettige groep zit. Misschien is het aanvragen van een rugzakje een mogelijkheid? Zo kan zij op haar eigen school blijven, maar zijn er extra financien voor meer ondersteuning.

    Ik wens je heel veel sterkte met het maken van je keuze.

    Groeten,

    Natasja

  • petra

    dank jullie wel voor jullie reacties.

    Rebekka; de juf van mijn dochter staat er tot nu toe heel welwillend tegenover het is meer de RT die over speciaal onderwijs begon en heeft de juf overtuigd door te zeggen dat als ze eigen werk zou krijgen zij altijd de bevestiging zou krijgen dat ze het niet kan en dat ze dan leerkracht afhankelijk word. vandaar dat de juf er nu wat anders tegenaan kijkt ze heeft het er heel moeilijk mee dat bleek vanmorgen wel toen zij in tranen uitbarste.

    Helen; dank je wel ik denk daar zeer zeker aan.

    Natasja: Het rugzakje heb ik meteen voorgesteld en volgens de RT komt mijn dochter daar niet voor in aanmerking omdat haar problemen niet in 1 van de clusters thuis hoort en dan zij gewoon naar sbo kan omdat die binnen een straal van 20 km van ons huis is.

    Dit is wat zij mij vertelde mocht dit anders zijn hoor ik het graag.

    Want natuurlijk hou ik mijn dochter het liefst hier op school bij haar vriendinnetjes mijn hart breekt als ik haar daar weg moet halen. Maar ik wil wat voor haar het beste is dus sta overal voor open.

    Groetjes Petra

  • LS

    Hoi,

    Rugzakje zal niet lukken, dan moet er sprake zijn van een psychiatrische dan wel motorische stoornis.

    Verder: wat voor testen heeft je dochter gehad. Ik neem aan dat ze niet “zomaar” over het speciaal onderwijs beginnen?

    Groetjes,

    LS

  • zita

    Hoi Petra,

    Zolang je dochter nog met plezier naar school gaat zou ik haar zeker niet naar het speciaal onderwijs sturen.

    Groetjes van Zita

  • petra

    Hoi,

    Mijn dochter is vorig jaar getest door het zorgplatform daar was het advies handhaven op basisschool en met kerst bespreken of de school het nog haalbaar vind

    gr petra

  • petra

    Hoi,

    Dat is ook wel mijn intensie maar weet niet wie uiteindelijk het laatste woord heeft.

    Wie beslist ik of school?

    gr petra

  • anneke

    Als ik het allemaal zo lees, is het wel een drastische maatregel.

    Scholen krijgen trouwens extra geld om leerlingen die ergens moeite

    mee hebben, extra te kunnen begeleiden.

    Mij lijkt hier een taak voor de RT weggelegd.

    Je dochter zal trouwens getest moeten worden om haar op speciaal

    onderwijs geplaatst te krijgen en de school waar ze dan naar toe zou

    moeten, gaat ook weer testen.

    Ik heb het meegemaakt dat een leerling waarvan zowel de school als

    de ouders vonden dat hij op speciaal onderwijs beter op zijn plaats zou zijn,

    niet werd toegelaten.

    Het belang van je dochter is het belangrijkste. Veel succes.