Ik zit nu in de HAVO-5 en ben lang van plan geweest naar de PABO te gaan. Iedereen zegt dat ik leuk met kinderen om kan gaan, bovendien zitten mijn ouders ook allebei in het onderwijs.
Maar ik ga het niet doen. Ik heb van mijn ouders gehoord hoe de sfeer in het onderwijs is veranderd en dan met name de agressieve, eiserige opstelling van de ouders. Bovendien vragen ouders leerkrachten dingen te doen die eigenlijk door de ouders aangeleerd hadden moeten worden.
Een illustratie daarvan is de sfeer op dit prikbord. Te veel agrssie bij de ouders, onredelijke manieren van denken, beledigen van leerkrachten, eigen interpretaties van regelingen en wetten en zo zou ik nog wel door kunnen gaan. In mijn klas en in de drie andere HAVO-klassen gaat niemand naar de PABO. Met z'n achten zijn we naar de open dagen geweest. De opleiding leek leuk en interessant, maar hoe meer je met mensen in het onderwijs praat hoe meer ze het afraden en dan gaat het altijd ook over het gedrag van de ouders. Wie wil er nou met een HAVO-diploma kinderen verschonen en ze leren fatsoenlijk te drinken of op een normale manier iets te vragen. Ik niet. Zo zit het onderwijs straks na de grote golf verlaters zonder leerkrachten. Ik kies dan liever voor een beroep in de ICT.