Ik ga het niet doen.

  • Tim

    Ik zit nu in de HAVO-5 en ben lang van plan geweest naar de PABO te gaan. Iedereen zegt dat ik leuk met kinderen om kan gaan, bovendien zitten mijn ouders ook allebei in het onderwijs.

    Maar ik ga het niet doen. Ik heb van mijn ouders gehoord hoe de sfeer in het onderwijs is veranderd en dan met name de agressieve, eiserige opstelling van de ouders. Bovendien vragen ouders leerkrachten dingen te doen die eigenlijk door de ouders aangeleerd hadden moeten worden.

    Een illustratie daarvan is de sfeer op dit prikbord. Te veel agrssie bij de ouders, onredelijke manieren van denken, beledigen van leerkrachten, eigen interpretaties van regelingen en wetten en zo zou ik nog wel door kunnen gaan. In mijn klas en in de drie andere HAVO-klassen gaat niemand naar de PABO. Met z'n achten zijn we naar de open dagen geweest. De opleiding leek leuk en interessant, maar hoe meer je met mensen in het onderwijs praat hoe meer ze het afraden en dan gaat het altijd ook over het gedrag van de ouders. Wie wil er nou met een HAVO-diploma kinderen verschonen en ze leren fatsoenlijk te drinken of op een normale manier iets te vragen. Ik niet. Zo zit het onderwijs straks na de grote golf verlaters zonder leerkrachten. Ik kies dan liever voor een beroep in de ICT.

  • Fleur

    Jij bent ook niet geschikt voor het vak, dusss….ga voor de ict baan!

  • petra kroos

    If you can't stand the heat,stay out of the kitchen!

    Jammer dat je kinderen opvoeden minderwaardig werk vindt.

  • Jan

    Verstandig besluit, Tim. Het onderwijs is nl. de meest verziekte arbeidssector die je maar kunt bedenken. De salarissen zijn slecht, perspectieven ontbreken en op de werkvloer maken leerkrachten elkaar voortdurend het leven zuur. In het onderwijs maken de mensen die het laagst zijn opgeleid veelal de dienst uit. Wanneer je echter een ‘loser’ bent ga dan vooral in het onderwijs werken. Ik heb tien jaar voor de klas gestaan en bewaar aan het onderwijssysteem bijzonder nare herinneringen.

    Ik denk, dat voor velen na zo'n 10 jaar de beslissing valt: vertrekken, of doorgaan met het oeverloze geneuzel en gekibbel en eindigen als een verzuurd iemand.

  • juf

    tja… in ieder geval heeft Tim er geod over nagedacht. Toch moet ik zeggen tim dat ik nu al een hel poos in het onderwijs werk en ik het nog steeds een ontzettend leuk vak vind.

    Lang niet alle ouders zijn zoals jij beschrijft. Ik heb eigenlijk niet echtnegatieve ervaringen met ouders. Wel eens meningsverschillen maar die zijn er om opgelost te worden. wel moet ik erbij vertellen dat ik parttime werke en niet fulltime zou willen werken in het onderwijs. Ik vind nl dat je fulltime je werk niet goed kiunt doen. er komt zoveel meer bij kijken dan lesgeven, er zijn zoveel dingen die je uit moet zoeken enz enz .DAt red je niet met een fulltime job. Nu ga ik op mijn vrije dag lekker bij de bieb snuffelen of op inernet zoeken, leuke dingen ontwikkelen enz enz . dat zou mij niet lukken als ik fulltime werk. Ik heb de luxe om te kunnen kiezen. wat isv erstandig?? Goed nadenken en zelf kiezen.

    Succes met je ictopleiding (ook leuk)

  • Pat

    Dat je bewust kiest om niet in het onderwijs te gaan, vind ik best. Toch heb ik enkele randbemerkingen hierbij.

    Je zegt: Wie wil er nou met een HAVO-diploma kinderen verschonen en ze leren fatsoenlijk te drinken of op een normale manier iets te vragen. Ik niet.

    Wel, dan ziet de toekomst voor de mensheid er niet zo rooskleurig uit, want ooit zul je zelf kinderen hebben, denk ik. En met jouw diploma hoef je je eigen kinderen dus ook niets te leren.

    Je zegt: Te veel agrssie bij de ouders, onredelijke manieren van denken, beledigen van leerkrachten, eigen interpretaties van regelingen en wetten en zo zou ik nog wel door kunnen gaan.

    Ik hoop dat je je eigen woorden herinnert als jouw kinderen schoolplichtig zijn en als je geconfronteerd word met de zoveelste leerkracht die denkt dat hij/zij de wijsheid in pacht heeft omdat hij/zij toch de PABO opleiding gevolgd heeft.(wat volgens een andere tread niet met zich meebrengt dat de leraar daarom foutloos Nederlands kan schrijven,laat staan rekenen op niveau van het secundaire onderwijs). Wat niet wil zeggen dat er geen goede leraren zijn.

    Pat

  • Caro

    Leeraar worden is een roeping, duidelijk niet de jouwe.

  • Zwannie

    Deze week weer twee voorbeeldjes van een bepaalde mentaliteit.

    De school heeft voor het betalen van consumpties een pasjessysteem. Omdat een leerling zij pas kwijt is en geen geld bij zich heeft, biedt een leraar hem m.b.v. zijn eigen pas, met een tegoed van 3,- een kop soep à 0.75 aan. De leraar krijgt zijn pas leeggeroofd weer terug… Grote kans als hij de ouders daarmee zou confronteren, dat ze het een slimme actie vinden van zoonlief…

    De politie neemt een leerling onder schooltijd mee naar het bureau voor een verhoor over gepleegde vernielingen. 's Avonds belt zijn moeder de mentor. Ze ontkent de vernielingen niet, maar vindt het schandalig dat haar zoon daarvoor van school wordt gehaald. Tja…

  • angel

    Wat een gezonde “eigen mening” ventileer je hier.

    Ik vindt het fijn dat je dit met ons wilt delen.

    Ik denk dat het een uitermate verstandige keuze is om in de ict te gaan werken.

    Geweldig dat je deze keus zelfstandig hebt kunnen maken.

    Dan kunt u nu ook wel naar de ict pagina vertrekken.

  • M Lavell

    Maar Zwannie, wat heeft dit er nu weer mee te maken? Dit is toch een klacht over politie-optreden?

    Ik begrijp die vernieling trouwens niet. Was dat kind opgepakt wegens het 'leegroven" van het pasje (vernieling tegoed), of was er iets anders stuk gegaan?