Ja, ons inziens wel. Z'n natuurlijke leergierigheid is afgestompt en het ‘leren leren’ is 'm niet bijgebracht. Daarvan plukt hij nu de vruchten: 11 uur per dag binnen een leeromgeving (VO plus huiswerkinstituut); en onze bankrekening ook
Tja,. wat heet schade ….. in de ogen van anderen vml. niet maar als een leerling in het BO niet gezien wordt (omdat hij het toch wel zal redden en enig kind is en z'n ouders toch wel voor ‘m zorgen, ook in intellectueel opzicht) dan wordt daarmee het vertrouwen van zo’n kind in de buitenwereld niet versterkt. Schade, huh …… in de ogen van diezelfde buitenwereld is het een jongetje wat niets tekort komt dan een lang leven. Ik weet beter ……
Ik heb hier een kind gehad wat alleen maar naar school ging voor de gezelligheid ('t is een sociaal dier en hij heeft een beperkt aantal vrienden overgehouden aan de klassen en scholen waar hij heeft vertoefd), maar als het zÃÂjn ontwikkeling, zowel emotioneel als qua kennishonger aangaat is hij inderdaad tekort gekomen in het BO. Enfin, het is niet anders, maar het is een crime om het aan te moeten zien als ouder. Elke maand een afspraak met de RT in de hoop dat er iets van de beloften waargemaakt zou worden, maar ach, hij kon nog wel even wachten aangezien er altijd wel ernstiger gevallen (lees probleemkinderen) waren die net op dat moment de leerkracht van de juf opeisten.
En nee, ik neem het de juf niet kwalijk maar ons kind heeft vanwege het feit dat hij in die tijd nooit problematisch gedrag heeft vertoond wel schade opgelopen, nl. gebrek aan aandacht van derden; van ons krijgt hij het wel, maar z'n vertrouwen in het zorgvermogen van anderen is beperkt, en niet omdat wij in zijn bijzijn iets besproken hebben, maar stomweg door de ervaring dat hij aandacht niet krijgt zolang hij zich normaal, rustig en beleefd gedraagt.