Onderwijs en opvoeding

  • Egeltje

    helen schreef:

    > Er zijn ouders die het juist prettig vinden als hun kind

    > leert om te gaan met kinderen die thuis anders worden opgevoed.

    Tja, maar ánders opgevoed is iets anders dan níet opgevoed toch :)

    > De basisschool is op zich niet zo moeilijk. Een kind met een

    > normaal verstand kan zich de leerstof makkelijk in acht jaar

    > eigen maken. Ik ben voor mijn kinderen nooit zo bang geweest.

    > Zij hadden tijd genoeg om mee te doen met allerlei projecten

    > en opvoedingsachtige items.

    Yep, de onze ook, heeft er dan ook geen acht jaar volgemaakt, maar het ontleden en vervoegen heeft de middelbare school moeten bijspijkeren.

    > Ik ben het wel met je eens dat er grenzen gesteld moeten

    > worden.Kinderen moeten thuis ontbijten en niet op school. Om

    > maar eens een voorbeeld te geven. Een beetje overlap is

    > echter niet erg. De klas/de school is een gemeenschap en daar

    > moet tijd in gestoken worden, anders functioneert het niet.

    Is ook waar maar tijdens mijn lagereschoolperiode koos de school ervoor om na de eerste drie jaar toch de dubbele klassen her in te richten zodat de snellere figuren in een klas met een wat hoger tempo terecht kwamen en de overgebleven lestijd besteed kon worden aan verbreding van kennis, en bij dat opvoeden tijdens schooltijd schiet dat er vlgs mij bij in. Ons kind heeft zich in het BO rotverveeld, Harry Potter gelezen etc. etc. en dat vind ik gewoon jammer van z'n tijd, juist in de tijd dat hij zo'n ontzettende behoefte aan het opdoen van kennis had. Hebben we thuis wel wat mee gedaan, maar dan nog: een schoolweek duurt erg lang als je je zit te vervelen omdat er ‘opgevoed’ moet worden.

  • Marto

    Welke taken moet de school volgens jou doen en welke taken zijn er voor de ouders?

  • helen

    Hoi Egeltje,

    Het punt van de verveling is mijns inziens een ander punt. Ik ben leerkracht in de onderbouw en heb elk jaar wel een paar slimme, extra leergierige kinderen in de klas, die verdieping nodig hebben.

    Het is best moeilijk om deze kinderen te bedienen want de stof die je biedt moet aansluiten bij de interesses van het kind en je moet als juf tijd hebben om het werk met het kind te bespreken.

    Kun je niet met de school van de kinderen praten over angepaste leerstof voor jouw kind?

    Ik begrijp overigens wel wat je bedoelt hoor. Het is zo jammer dat slimme, leergierige kinderen niet heel,heel veel leren op school, maar daar zitten te wachten tot ze weer naar huis mogen.groetjes helen

  • helen

    Hoi marto,

    Deze vraag vind ik echt te moeilijk. In ieder geval moet een kind verzorgd worden door de ouders. Beleefdheidsregels en taalontwikkeling en liefde en aandacht ligt alweer veel moeilijker. Wat denk jij?

    Nu is het zo dat een school aansluit op het niveau van het kind. Als de school geen aansluiting kan vinden wordt het kind weggeplaatst(dit is wel heel kort door de bocht maar het zijn ook zulke moeilijke vragen) Helen

  • Marto

    Ik stelde de vraag, omdat het begrip opvoeden niet zo duidelijk is. Iedereen verstaat er wat anders onder.

    Even een paar voorbeelden.

    Ik vind dat hygiene een onderwerp is dat bij de ouders thuishoort. Een probleem is ook hier dat ieder hier verschillende normen voor heeft. De school kan zich dan beperken tot kennis hierover. (hoe werkt zeep, bijvoorbeeld)

    De school heeft wel de taak hierin een goed voorbeeld te zijn.

    School heeft de taak om taal en rekenen systematisch aan te leren en te oefenen. Kennis van de natuur of omgeving hoort ook thuis op school.

    Goede sociale omgang is een moeilijk onderwerp. Sommige kinderen krijgen dit van huis uit mee, maar sommigen krijgen dit maar beperkt mee. Het moeilijke is dat de kansen die iemand krijgt om zich te handhaven of profileren hier sterk mee samenhangen.

    Kennis maken met kunst, muziek of sport is ook iets dat op school thuishoort. Ouders hebben vaak niet de middelen om hun kinderen overal mee kennis te laten maken.

    Godsdienst is een moeilijk punt. Kennis over de verschillende godsdiensten is een onderwerp wat ik een duidelijke schooltaak vind.

    Godsdienst zegt vaak iets over hoe iemand in het leven staat en welke keuzes iemand maken zal.

  • Marjon

    Een heleboel dingen gebeuren al automatisch vind ik. Bijvoorbeeld, taalgebruik, handen wassen na het plassen, omgaan met elkaar de methodes zitten er vol mee etc.

    Wat mij wel eens overkomt is ouders die tegen mij gaan zeggen dat ik hun kind mag aanpakken terwijl ze thuis alles mogen…… Dan meld ik ze vriendelijk dat de aanpak van twee kanten moet komen anders begin ik er niet aan. Op school regels….thuis ook regels….

    Veel ouders snappen dit wel. Dan verwijs ik ze naar het maatschappelijk werk of opvoedwijzer die ze dan prima verder kan helpen.

    En dat werkt over het algemeen wel.

  • angel

    leuke discussie hoor

    enige diepgang komt nog?

    wat verstaan we dan uberhaupt onder opvoeding?

    zijn daar bepaalde gedragingen aan verbonden?

  • Egeltje

    Ons kind is met z'n tiende vertrokken van z'n eerste basisschool; aangezien we hem nog te jong vonden voor het VO hebben we ‘m in samenspraak met de school die ’m al toegelaten had, nog een jaartje ‘geparkeerd’ op een andere basisschool.

    Allemaal zonde van de tijd die hij op hij binnen het BO doorgebracht heeft; niet dat hij zich er echt verveeld heeft, want hij ging voor de gezelligheid :)

    Maar wat hij nooit geleerd heeft om zich kennis eigen te maken die 'm niet aan kwam waaien, en dat kan hij nu nog niet ………

    Als hij aan de andere kant van het IQspectrum had gescoord hadden we ‘m aan kunnen melden voor een gezinsvervangend tehuis omdat hij niet eens in aanmerking zou komen voor een rugzakje. Omdat hij is wie hij is moet hij het zelf maar uitzoeken, en omdat wij van ’m houden doen we dat met liefde, maar het is niet gemakkelijk.

    helen schreef:

    “en je moet als juf tijd hebben om het werk met het kind te bespreken.”

    Ik snap het, hij begreep het ook als de juf z'n voorbereide spreekbeurt maar weer eens vergat, maar hij is veel tekort gekomen. Begrijpelijk dat je als leerkracht kiest voor de zwakkere leerling die even een aanzetje nodig heeft, maar als ‘ander’ kind sta je zo binnen het basisonderwijs wel in de kou, want de juf heeft nooit tijd als je niet lastig bent.

    Groet, Jet

  • Egeltje

    Voor de ouders: omgangsvormen, basishygiëne om er zomaar eens twee uit te plukken.

    Voor de school: methodiek van kennisverwerving/-verwerking ….. verder niets. Leer kinderen leren en zelfstandig denken. Feitjes stampen hoeft van mij niet, maar leer ze hoe te zoeken in de ons ten dienste staande media (of het nou boeken zijn of internet). Maak ze nieuwgierig om meer te weten te komen. Sommige kinderen hebben dat van nature, en als ze dan ook nog niet eens lastig zijn maar zich gedragen zijn ze binnen het BO wat ik ken gewoon de pineut. Daarmee kweek je lastige kinderen m.i.; en als ze niet lastig worden zijn het schatjes die zelf al beseffen dat ze hun tijd uit moeten zitten en soms, ongezien door het onderwijzend personeel, best ongelukkig zijn. En zoeen heb ik er hier thuis gehad.

    Vandaar mijn pleidooi om kinderen niet op te zadelen met een 8 jr durend basisstramien. Er is veel aandacht voor de kinderen die er aan de onderkant uit dreigen te glippen (incl. rugzakje) maar doe het de kinderen die sneller zijn ook asjeblieft niet aan.

    Dag, Jet

  • Marto

    Laat jouw licht eens schijnen hierover. Verblijd ons met diepgang.