Onderwijs en opvoeding

  • Egeltje

    Gisteravond pleitte mw Van der Hoeven voor een scheiding tussen de onderwijskundige en opvoedkundige taken van het onderwijs. Zelf kan ik me daar goed in vinden, aangezien ik de opvoedkundige taken de verantwoordelijkheid van ouders vind.

    Hoe denken jullie hier over?

  • cor

    Helemaal mee eens. Scheiden die boel. ik ben voor het lesgeven opgeleid niet voor opvoedkundige zaken zoals met twee woorden spreken dan had ik wel een andere op;leiding gekozen

  • Egeltje

    Dáár heb ik het dan nog niet eens over :)

    Meer over projecten als “hygiëne”, “conflicthantering” - de vreedzame school, e.d. Onze zoon werd er mee overspoeld en verveeld, terwijl fatsoenlijk spellen en ontleden er bij inschoot.

  • helen

    Beste egeltje,

    Als er veel kinderen op school zitten, die schelden, schoppen en slaan als belangrijke communicatie-middelen gebruiken, zal de school wel over de brug moeten komen met opvoeding.

    De school anticipeert op kinderen en wat zij thuis al geleerd hebben.

    Het is een goede zaak dat de onderwijsminister probeert te voorkomen dat er nog meer leertijd aan opvoeding besteed wordt.

    Ik begrijp wat je bedoelt. Mijn kinderen hebben eindeloos meegedaan aan conflict- beheersing in de klas en andere sociaal-emotionele projecten.helen

  • Egeltje

    Haar argument voor de scheiding van beide taken was dat de school dan hooguit een doorverwijzende functie (naar opvoedingsondersteunende instanties) moet hebben, en daar sluit ik me van harte bij aan. Onze zoon is niet beter geworden van al die projecten want thuis slaan en schoppen wij niet, en hebben 'm gewoon zelf geleerd om zaken uit te praten :) En hij wist ook al alles van tandenpoetsen, badderen e.d. :)

    Hoop dat het wat de minister betreft niet alleen bij fraaie woorden blijft. Gelukkig is onze zoon het BO ontgroeid, maar dan is er hoop voor toekomstige generaties opgevoede kiddo's :D Vraag me nog steeds af waarom het nog steeds een doel is om alle kinderen ongeacht opvoeding en begaafdheden per sé 8 jaar binnen éénzelfde onderwijssysteem te willen houden. Van mij hoeft het niet.

  • Marto

    Ik denk dat er geen strikte scheiding is tussen ‘onderwijs’ en ‘opvoeden’.

    Als iemand moet leren rekenen, moet hij ‘opgevoed’ worden om de rekenregels te gaan toepassen. Dit geldt voor alle dingen die iemand leren moet.

    In het algemeen denk ik dat er meer en/of betere afspraken moeten worden gemaakt tussen school en ouders over wie welke taak of taken doet.

    Sommige gebieden zijn echter niet zonder meer duidelijk. Als het ene kind thuis leert om zijn mond te houden en te luisteren als iemand anders spreekt, en een ander kind leert om direct te reageren als het iets vindt, dan heb je in de klas een probleem. Er zullen dan in de klas nieuwe afspraken gemaakt moeten worden en moet er dus opgevoed worden.

  • Peerke.

    Als een kind niet met twee woorden spreekt, zul je toch moeten ingrijpen, of wil je een levendig e-mailverkeer tussen ouders en onderwijzers. Ook als een kind thuis netjes opgevoed wordt, zal het toch proberen om op school onder de regels uit te komen.

  • mirjam

    In principe hoort opvoeden thuis te gebeuren. Maar ik denk dat scholen hier (helaas) steeds meer een taak in krijgen i.p.v. minder.

    Maar het mag niet ten koste van het schoolwerk gaan.

  • Egeltje

    En dat gaat het m.i. dus wel :(

  • helen

    Hoi egeltje,

    Wat wil je er aan doen?

    Er zijn ouders die een school zoeken met kinderen van OSM (ons soort mensen).

    Er zijn ouders die het juist prettig vinden als hun kind leert om te gaan met kinderen die thuis anders worden opgevoed.

    De basisschool is op zich niet zo moeilijk. Een kind met een normaal verstand kan zich de leerstof makkelijk in acht jaar eigen maken. Ik ben voor mijn kinderen nooit zo bang geweest. Zij hadden tijd genoeg om mee te doen met allerlei projecten en opvoedingsachtige items.

    Ik ben het wel met je eens dat er grenzen gesteld moeten worden.Kinderen moeten thuis ontbijten en niet op school. Om maar eens een voorbeeld te geven. Een beetje overlap is echter niet erg. De klas/de school is een gemeenschap en daar moet tijd in gestoken worden, anders functioneert het niet.