groep 2 en 3 in een jaar

  • M Lavell

    De vraag is: hoe ver wil je gaan? Wil je desnoods naar de rechter?

    De school heeft niet het recht op het laatste woord als dat woord onredelijk is, maar heeft wel de macht. Jij kunt je kind niet hoogstpersoonlijk in groep 3 plaatsen. Die macht mag niet misbruikt worden.

    Uit het antwoord van de school blijkt eens te meer dat ze moet blijven zitten omdat ze geen voorsprong heeft. Om over te kunnen gaan hoeft ze helemaal geen voorsprong te hebben. Bovendien doet de school aan glazen bol kijken (dat kan faalangst tot gevolg hebben).

    De eerste stap: Maak schriftelijk bezwaar tegen de beslissing van de directie. Som hierbij alle punten die aan bod geweest zijn op (wordt dus een lang verhaal).

    Let goed op dat je je hierbij bij de feiten houdt en niet bezondigt aan interpretaties.

    Zo is de inrichting van de school met die groep 0 niet in strijd met de wet (niet verboden, je moet het wel vermelden, maar niet bestrijden) en zal er in de schoolgids iets staan over het beoordelen van het kind bij het overgaan, waaruit best op te maken is dat herfstkleuters toch binnen de wettelijke termen naar groep 3 gaan. Dat dat in de praktijk meestal niet gebeurt kun je wel noemen, maar hou het vooral bij jouw kind en neem de suggestie weg dat jij vooraf (bij inschrijving) van jouw kind had kunnen weten dat dat zou gebeuren.

    Noem de wet; de definitie van zittenblijven in de GOA monitor; plaats de brief van Franssen (ispecteur); en alle andere dingen die voorbij gekomen zijn.

    Zet hier steeds je eigen visie bij en het commentaar van de school. Je mag dat laatste best scherp stellen en hoeft daarin niet heel voorzichtig te zijn. Dus als je de indruk hebt (of iemand gezegd heeft) dat herfstkleuters niet door mogen, schrijf dat dan op als standpunt van de school.

    Zo ook met al die andere dingen.

    Print dat trouw artikel uit en ook deze:

    http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren2.htm

    Via die link kom je trouwens nog meer artikelen tegen, ook die van ‘deskundigen’ die menen dat kleuters geen schoolkinderen zijn. Je kunt de kop van dat artikel als mening nemen, maar daarbij stellen dat het schoolkind zijn allang geen pedagogische vraag meer is, maar een door door de wet (leerplichtwet) aan jou is opgelegd. Stel dat jij meent daarbij te moeten kunnen rekenen op een school die zich ook aan de wet houdt en dus jouw kind in staat moet stellen de school in beginsel in 8 jaar te doorlopen.

    Stel dat het blijven zitten voor haar nu al mogelijk achterstanden oplevert (ze krijgt niet de stof van groep 3) en dat langer wachten tot een nog grotere achterstand zal kunnen leiden. Stel dat je dochter gewoon per 1 januari naar groep 3 moet en dat de school moeite moet doen om de eventueel opgelopen achterstand in te halen.

    Hierop krijg je waarschijnlijk een schriftelijke reactie, waarin de mening van de school nog eens expliciet zwart op wit komt. Leidt dat alsnog tot weigeren, dan kun je twee dingen doen: Andere school zoeken, of in kort geding eisen dat de school zich aan de wet houdt.

    Overigens wordt het dan ook van belang om een van school onafhankelijke toetsing te hebben van je dochter.

    Bedenk zelf hoe ver je wilt gaan en neem een beslissing. Een andere school vinden kan een oplossing zijn. Wat ook mogelijk is, is dat scholen in jouw omgeving met elkaar de afspraak hebben dat ze leerlingen tussentijds niet van elkaar overnemen, of elkaars advies niet zullen overrulen. Komt allemaal voor en vraag daar ook heel direct naar. (oh, want u heeft met elkaar een afspraak… ja, begrijp ik), maar de kans dat je een school vindt die niet moeilijk doet, is er ook.

    Als alle scholen hun deur dicht houden, is dat reden te meer om in kort geding te gaan. De stelling ‘ouders moeten maar akkoord gaan met de school en anders een andere zoeken’ is waardeloos als scholen onderling afspraken maken over het weigeren van elkaars leerlingen.

  • annet

    Ik weet niet hoever ik wil gaan… Dat ik in elk geval de directie een brief ga sturen dat wij er niet mee eens zijn is duidelijk.

    Het doorstromingsbeleid van de school kaart ik aan bij de medezeggenschapsraad en andere instanties met alle documenten en wettelijke voorwaarden. Met daarbij zwart op wit (want dat heb ik ) van de directeur dat deze school de 1 oktober grens (bij de beslissing of iemand in een bepaalde groep zit) gebruikt en dat volgens hem de inspectie dat ook doet….Ook de opmerking over het onderzoek dat als je “versnelt” dat je daar beter van gaat presteren zegt de diectie; dat ze niet zomaar hun beleid gaan veranderenals er een onderzoek gepubliceerd wordt.

    Ik ga nu m'n koffer pakken, want we gaan op vakantie…dan kan ik nog eens alles goed op een rijtje zetten

    Groet Annet