groep 2 en 3 in een jaar

  • annet

    Ik noteer de vragen.

    De school is een Protestants Christelijke Basisschool

    Groet Annet

  • anne

    Hallo Annet,

    Ik wens je heel veel sterkte toe voor het gesprek en kracht, kom voor je dochter op.

    Jij kent je kind het beste.

    Ik herken veel van wat je schrijft, bij ons werd bekend in januari dat hij niet naar groep 3 mocht. Zonder voorbereiding door school is hij naar groep 3 gegaan.

    Kon ook eind groep 1 alle letters benoemen, in groep 2 al goed lezen, ging groep 3 in met AVI 2

    Wij zijn blij dat wij de hele discussie toen zijn aangegaan en hebben nu een 9 jarige in groep 6, terwijl de andere kinderen inmiddels 10 of bijna11 jaar zijn.En het belangrijkste vind ik: hij heeft het naar zijn zin.

    Wij hebben toen wel een contract moeten ondertekenen dat het onze verantwoording zou zijn als het niet zou lukken in groep 3.

    Ik weet, zoals ik lees, dat ze zwaardere eisen aan jouw dochter stellen dan aan de andere kinderen van groep 3, toen zij naar groep 3 gingen. ook aan onze zoon werden zwaardere eisen gesteld. Toen wij directie hierop aanspraken, was de reactie dat het te maken had met dat wij beide hoger opgeleid waren, dit had ook met de punten telling te maken bleek later.

    Wij vonden dat geen argument. Mijn vader had alleen maar basisschool

    Voor groep 3 had de directeur ook bij de leerkrachten een eisenpakket gelegd waar hij aan moest voldoen. Gelukkig hebben die leerkrachten hem een gewone kans gegeven.

    Vraag inzage in alle toetsen, vraag of de schoolbegeleidingsdienst ingeschakeld kan worden. Dat zou ik zeker doen als ze negatief adviseren.

    M.Lavell heeft je veel goede tips gegeven. gelukkig hebben wij een kennis in het basisonderwijs die ons toen ook veel van deze tips gaf.

    Weet je dat de school ook via puntentelling extra geld krijgt voor kinderen die langer kleuteren. Als ons kind gewoon naar groep 3 ging kreeg de school geen extra geld voor hem,ook voor kinderen waarvan de ouders laaggeschoold zijn krijgt school extra geld en voor allochtone kinderen.

    Ik zal voor je duimen voor een goede beslissing waar jij achter kunt staan

    groetjes

  • Marjon

    Ik vind het niet handig van de school dat ze eerst toezeggingen hebben gedaan en dan terugkomen op een beslissing die al genomen is. En vooral dat het gesprek erg lang uitgesteld wordt. Je zit al een halve week in onzekerheid.

    Ik ken jouw dochter niet en ik kan ook niet oordelen over of ze in groep 3 beter op haar plek is of niet. Toch denk ik dat je bewust moet zijn van de druk die NU op jouw dochters schouders komen te liggen. ZIJ moet het allemaal doen…….en ook aankunnen.

    Ik heb een aantal jaren les gegeven in groep 3.

    De verwachting van ouders en leerlingen ligt erg hoog. Het is net of de kleutergroepen voor nep naar school gaan is. En als je naar groep 3 gaat………

    Veel leerlingen zijn dan na een week een beetje teleurgesteld, want het is moeilijk, lezen, schrijven en rekenen dat doe je niet zomaar. Ouders zijn dat vaak vergeten en ik moet ze er helaas vaak op wijzen.

    Iedere leerling is verschillend al bij binnenkomst in groep 3. De een kan al lezen, de ander is er eigenlijk nog niet aan toe en moet daar nog in groeien en het komt dan goed.

    Ook heb ik vaak de twijfel gevallen gehad die wel door de leerkracht door gestuurd zijn met het idee van “ik weet het niet, liever houd ik dit kind nog een jaartje bij mij om sterker te worden” Vaak op verzoek van ouders gaan ze toch door. (na vele gesprekken trouwens)

    Van de twijfelgevallen die ik gehad heb stranden ze, op 1 of 2 na, allemaal!

    Is het niet in groep 3 dan wel 4 of 5.

    En dat ze in groep 4 stranden heb ik dan al wel voorzien, maar leerlijnverlenging toepassen in groep 3 gaat vaak ook niet want daar zijn ze dan te goed voor. (De basis om door te gaan naar 4 is er) (AVI 2, Cito toetsen allemaal C of hoger)

    Ouders die hun kinderen dolgraag naar groep 3 wilden hebben omdat: hun kind al kan lezen, rekenen etc. en tegen het advies van de leerkracht in gaan heel verbaasd zijn als het niet lukt.

    Dan bereid ik deze ouders al heel vroeg voor op leerlijnverlenging.

    De leerlingen zijn dan ook zeer gefrustreerd omdat het niet lukt. Vertonen klachten als buikpijn, niet naar school willen en soms ernstige gedragsproblemen.

    Soms is het zo ernstig dat leerlingen een totaal aangepast programma nodig hebben in hun eigen tempo dat tien keer lager ligt dan de rest van de groep. ( Het kind zelf vind het helemaal niet erg want dit kan hij/zij tenminste)

    Deze situaties kom ik helaas tegen, als leerkracht vind ik dit erg jammer.

    Het is mij werk, ik doe mijn uiterste best voor alle leerlingen. Maar ik zie ook hoeveel frustraties het uiteindelijk oplevert voor kind en ouder.

  • M Lavell

    “Toch denk ik dat je bewust moet zijn van de druk die NU op jouw dochters schouders komen te liggen. ZIJ moet het allemaal doen…….en ook aankunnen”

    Nee, de druk is dat zij het allemaal niet mag doen (groep 3) tenzij ze voldoet aan idioot hoge eisen. Let wel: die eisen stelt de school en die eisen zijn onterecht.

    “De verwachting van ouders en leerlingen ligt erg hoog.”

    Welke verwachting?

    “Het is net of de kleutergroepen voor nep naar school gaan is.”

    Scholen die een extra hoge drempel leggen tussen groep 2 en 3, doen alsof de kleuterklassen voor spek en bonen zijn. Extra selectie aan de poort van groep 3 wekt de suggestie dat groep 1 en 2 niet tellen (jij ‘mag’ nog een keer groep 2 doen).

    “Veel leerlingen zijn dan na een week een beetje teleurgesteld, want het is moeilijk, lezen, schrijven en rekenen dat doe je niet zomaar.”

    Begrijp ik niet. Als veel (is dat de meerderheid) van de leerlingen op een of andere manier moeite hebben met het voldoen aan de eisen die in groep 3 gesteld worden, dan zijn die eisen te hoog (of is het instructieniveau te laag).

    “De een kan al lezen, de ander is er eigenlijk nog niet aan toe en moet daar nog in groeien en het komt dan goed. ”

    Lezen groeit niet. Het is geen biologie, maar door mensen gemaakt en bedacht. Autorijden groeit ook niet. Dat moet je leren.

    “En dat ze in groep 4 stranden heb ik dan al wel voorzien, maar leerlijnverlenging toepassen in groep 3 gaat vaak ook niet want daar zijn ze dan te goed voor. (De basis om door te gaan naar 4 is er) (AVI 2, Cito toetsen allemaal C of hoger)”

    Twee dingen: zittenblijven is helemaal niet erg als dat moet en helpt. Het is wel idioot om het toe te passen als het niet echt nodig is. Zittenblijven in groep 2 helpt niet tegen zittenblijven in groep 4. Ten tweede: er zijn helemaal geen ‘eisen’ voor doorstroom naar groep 4. Het is de middelbare school niet. Doorstromen met een eigen leerlijn mag ook (daar voorziet de wet expliciet in). Na acht jaar eindigen op het niveau van groep 5, mag ook.

    “Ouders die hun kinderen dolgraag naar groep 3 wilden hebben omdat: hun kind al kan lezen, rekenen etc. en tegen het advies van de leerkracht in gaan heel verbaasd zijn als het niet lukt.”

    Als wat niet lukt? Eerst scherm je met allerlei cognitieve eisen waar kinderen voor doorstroom aan moeten voldoen (AVI 2, Cito C voor overgang naar groep 4), maar als ze in groep 2 al aan die eisen voldoen, dan mogen ze niet eens naar groep 3.

    Begrijp je het zelf nog?

    Overigens wijst onderzoek (BasisschoolManagement feb. 2005) uit dat versnellen voor kleuters die voor zijn, de voorsprong versterkt, terwijl vertragen van kleuters die achter zijn, de achterstand versterkt. Dat is trouwens een bekend effect onder de noemer Mattheüseffect.

    “Vertonen klachten als buikpijn, niet naar school willen en soms ernstige gedragsproblemen.”

    Het lijkt mij verstandig hieraan wat te doen als het zich voordoet en niet vooruit te gokken dat dit misschien wel zal kunnen gaan gebeuren. Je hebt geen glazen bol.

    “ Soms is het zo ernstig dat leerlingen een totaal aangepast programma nodig hebben in hun eigen tempo dat tien keer lager ligt dan de rest van de groep.”

    Dat is helemaal niet ernstig, maar onderdeel van de wettelijke termen voor de inrichting van het onderwijs en wordt door de inspectie beoordeeld onder de noemer ‘rekening houden met verschillen’.

    De school van annet heeft daar een onvoldoende voor heb je kunnen lezen.

    “Deze situaties kom ik helaas tegen, als leerkracht vind ik dit erg jammer.”

    Tja, mee leren leven lijkt me. Verzet je niet, maar verzin iets creatiefs.

  • annet

    De uitslag.

    De directeur mocht het slechte nieuws vertellen: Mijn dochter gaat niet naar groep 3 om cognitieve en sociaal-emotionele redenen. Zij heeft een achterstand met rekenen : De toets (van het handelingsplan : eind toets boekje A) heeft ze wel voldoende gemaakt, maar ze hebben gemerkt dat zij de begrippen meer en minder niet altijd begrijpt of reken voorbeelden in een verhaaltje niet begrijpt dus toen hebben ze haar nog maar een andere toets laten doen (die niet is afgesproken) maar wel een genomineerde CITO-toets rekenen is van midden groep 3. Deze heeft zij niet afgemaakt deel 1 had zij 6 opgaven goed en deel 2 niet afgemaakt waardoor zij hier voor een E scoort.Toen ze deze toets moets maken en deze niet begreep omdat hij te moeilijk voor haar was heeft zij de toets niet afgemaakt en is gaan huilen….wat volgens de interne begeleidster een teken is geen doorzettingsvermogen en beginnende faalangstigheid. Allemaal tekenen dat mijn dochter groep 3 helemaal niet aankan. Als ze in de klas ergens geen zin in had dan ging ze ook achterover op de stoel zitten en ging bokken.

    Motoriek Mijn dochter houd haar potlood nog niet geod vast al kan ze de letters wel mooi=goed? schrijven.

    Verder heeft zij een sprong gemaakt lezen voldoende A niveau

    3 minutentoets 1a score 26 = niveau A DLe:6 mnd

    AVI 1B geen fouten score voldoende DLe 5mnd

    DMT is in +/_ 8 weken van 16 naar 26

    conclusie dat mijn dochter ruim??? op het niveau van januari is van groep 3

    Bij een didactische leeftijd van -6 heeft zij een leerrendement van <150%.

    Letterdiktee score 30=goed dle 5 (op niveau van groep 3)

    Algemene conclusie en besluit :

    Mijn dochter heeft geen ontwikkeling voorsprong, lezen en taal kan zij makkelijk aan maar met rekenen mist zij het inzicht om deze versnelling te verantwoorden.

    Zij kan zich niet staande houden als zij geconfronteedr wordt met opdrachten die zij niet aankan en zal worden ingehaald door andere leerlingen zodat faalangst zou kunnen ontstaan. Mijn dochter wordt dan een jonge leerling met een onevenwichtig ontwikkelingsprofiel en met faalangst. Zij gaat in januari niet naar groep 3 en zal in groep 2 een onderwijs aanbod ontvangen dat gericht is op verbreding wat betreft het taalleesonderwijs., rekeninzicht en goede werkhouding om zonder competitiedrang samen te werken.

    Op de vraag aan de interne begeleidster waarom zij 6 weken geleden wel de indruk had dat Chris het kon en waarom zij mijn dochter heeft gevraagt of mijn dochter naar groep 3 zou willen? antwoorde zij daarop dat zij dit toen een goed idee vond om haar met groep 3 te laten kennis maken..en om te kijken of zij zich staande kon houden in die groep. Dit hadden zij ook gedaan omdat wij (als ouders) druk hadden gezet op de gehele situatie.

    Ik heb nog wat vragen gesteld over de indeling van groep 2 naar groep 3 of ze daar al iets overwisten, want er zij 38 kinderen. Dat wisten ze nog niet, de formatie bepaald de groeps indeling.???? Ik heb nog een flauwe opmerking gemaakt : worden het 2 groepen 3? of laat je er 8 zitten…die wel een beetje hard aankwam…volgens mij schrok de directeur er echt van.

    Ik heb gezegd dat ik het ga overdenken en dat ik hierop nog terug kom…

    groet annet

  • annet

    In de vorige reactie heb ik het over het leerrendement daar staat 0% het moest zijn 150%.

    Het lijkt of de school toch het laatste woord heeft.

    Het meeste baal ik er van dat ik heb gedacht dat mijn dochter een handelingsplan groep 2 en 3 in een jaar makkelijk aankon, ondanks onze bezwaren tegen dit plan.

    Uiteindelijk zijn wij ook accoord gegaan omdat dit een mogelijkheid was om toch naar groep 3 te gaan. Nu heb ik er spijt van dat ik de genoemde voorwaarden en evaluaties in het handelingsplan niet nauwkeuriger heb laten formuleren en controleren. Ik heb te simpel gedacht toen 7 weken geleden mijn dochter naar groep 3 mocht om te wennen en de toen positieve interne begeleidster het handelingsplan met mij doornam dat de school inzag dat mijn dochter het goed zou kunnen, dat het gewoon door zou gaan!

    Ik wil dat mijn dochter met plezier naar school gaat…en dit getrek aan haar doet haar niet goed ze wil gewoon zekerheid in welke groep ze zit.

    Groet annet

  • anne

    M. Lavell

    Ik ben het helemaal met u eens

    Een geweldige reactie van u

    met vriendelijke groet.

  • anne

    Hallo Annet,

    Ik vind het heel erg dat de school op deze manier met jullie dochter en jullie omspringt.

    Ik kan me hier heel boos om maken, want alles gaat over de rug van het kind, school blijft bij zijn standpunt, maar doet voorkomen of ze wel mee willen gaan in ontwikkeling van het kind. De school is in mijn ogen gaan zoeken naar argumenten om haar niet door te laten gaan. Het lijkt de school wel waar mijn jongste zoon op gezeten heeft, zo herkenbaar is dit alles wat ik lees.

    Met een leerrendement van 150% moet een school haar wat kunnen helpen met het rekenen, en op sociaal emotioneel gebied wat begeleiding kinnen geven, in ieder geval alert zijn. Dat zij dat begrip meer/minder nog niet optimaal beheerst kan zijn doordat ze zelf werkt met erbij en eraf, zo doen meer kinderen het rekenen in de kleuterklas. Heeft ze die rekenvoorbeeld in verhaaltje wel vaker gemaakt of was dit de eerste keer? hier ben ik heel benieuwd naar.

    De afgesproken test heeft ze voldoende gemaakt. In groep 3 zullen ook genoeg kinderen zitten die die test voldoende maken, daar zullen ook kinderen zijn die dus bij voldoende test wat achterlopen als ze ook de niet afgesproken test doen. de test waarop ze E scoort was niet afgesproken, mag dat dan wel meegenomen worden in het beslissing? Misschien kan M Lavell je hier een een antwoord op geven.

    Pen niet goed vast houden, Klinkt me bekend in de oren, is het haar wel eens voorgedaan door school hoe de pengrip is?

    toets te moeilijk, daardoor gaan huilen, dus is gesteld sociaal emotioneel nog niet toe aan groep 3 omdat ze geen doorzetter is, ik heb toen de jongste in 3 zat heel veel geholpen in groep 3 en ook kinderen zien huilen omdat ze iets niet begrepen of te moeilijk was, maar door hier op een pedagogisch verantwoorde manier op in te spelen is het leed vaak snel verholpen. Was het voor de IB er niet mogelijk hier op een juiste manier op in te spelen, en positief je dochter te benaderen?

    Wat dat bokken betreft, kan ze goed met haaar juf opschieten, dit kan natuurlijk ook een reactie zijn op hoe er tegen haar gezegd word dat ze iets moet doen en niet omdat ze het niet wil. als ze niet goed met haar leerkracht overweg kan om wat voor reden dan ook, kan het bokken een reactie op de manier van vragen zijn.

    Klinkt mij ook bekend in de oren.

    De school stelt wel heel erg hoge eisen voor een kind wat maar 1 dag in de week in groep 3 zit, ze moet de rest doen terwijl andere om haar heen spelen en rennen, en zal beslist niet in groep 2 alles aangeboden hebben gekregen wat de andere in 3 wel krijgen. Als ik verder kijk hoe ver ze is vind ik het belachelijk dat ze haar geen kans geven.

    Nu is er voor haar veel onduidelijkheid, de school vraagt of ze naar groep 3 wil en dan opeens mag ze niet meer, dit zal een grote deuk geven in haar zelfvertrouwen en daardoor veroorzaakt de school met hun handelen faalangst.

    Volgens mij kunnen ze haar beter wel laten gaan en komt het met het sociaal emotionele ook wel goed. De ontwikkeling van een kind loopt niet volgens een boekje, als je op zaken als lezen en rekenen veel leert kan iets anders even wat langzamer gaan, dat kan ook de motoriek zijn, hoeveel kinderen hebben er in groep 3 nog geen correcte pengreep? Hoe vaak zie je niet bij kinderen die juist in andere dingen goed zijn dat dit later komt?

    Wat ze nu doen is haar een duw geven zodat ze onzeker word.

    En jullie mogen haar opvangen, want daar zal de school niets aan doen.

    Hoe word er tegen haar gepraat op school, je bent er zelf niet bij. Waarom moest ze huilen, was het echt omdat ze er niet uitkwam of is er negatief iets tegen haar gezegd. Ik ben misschien achterdochtig, maar tegen mijn zoon werd gezegd in groep 2 : je wilt toch helemaal niet naar groep 3, dan moet je leren. Of : je bent nog zo klein.Dit soort opmerkingen werden vanaf januari regelmatig gezegd. Mijn zoon werd een onzeker kind in groep 2 en gaf aan de juf wil niet dat ik naar groep 3 ga.

    Het ministerie van onderwijs wil juist dat ieder kind op eigen niveau werkt.

    maar deze school werkt dat inderdaad tegen, zou de schoolinspectie nog iets kunnen doen?

    Misschien kan je nog contact opnemen met de schoolbegeleidingsdienst en kunnen zij wat voor je doen, of een orthopedagoog naar je kind laten kijken ( wel kostbaaar, en krijg je niet vergoed).

    Misschien kan M levell je nog betere info geven want die weet over dit soort zaken veel, ik ben ook geen leerkracht, maar een ouder.

    Ik kan me goed voorstellen dat je baalt

    Ik wens jou en je dochter veel sterkte in de evt. te nemen stappen, ik neem aan dat je het er niet zo bij laat zitten. Onze zoon is nu 9 en gaf enkele weken geleden aan: Mam ik ben blij dat jullie er voor gezorgd hebben dat ik toch naar groep 3 kon, want toen vond ik het pads leuk op school.

    Heel veel sterkte voor jullie allemaal

  • jk

    Overgenomen uit Trouw.

    Korter kleuteren wordt de norm

    Overgang naar groep 3

    door Gonny ten Haaft

    Kinderen die na 1 oktober jarig zijn, heten nog steeds ’late leerlingen’. Maar wettelijk is de 1-oktobergrens al lang verdwenen. Dit leidt tot heftige discussies tussen ouders en scholen, en veel getob: wanneer mag mijn kind naar groep 3?

    Maaike, de dochter van David den Boer, is op 8 november 1999 geboren. Op haar vierde ging ze naar school, op het eind van dat schooljaar kon ze al bijna lezen. „Daar vroeg ze steeds zelf om”, vertelt haar vader. „We hebben het niet actief gestimuleerd.

    Omdat hun dochter al zo snel kon lezen, vroegen haar ouders zich af of bijna drie jaar ’kleuteren’ niet wat lang zou zijn. In hun hoofd hadden ze de 1-oktobergrens, die ’vroege’ en ’late’ leerlingen van elkaar scheidt. Maaike zou dan pas naar groep 3 gaan als ze al bijna zeven is.

    „Wij wisten niet dat die grens niet meer bestaat”, vertelt Den Boer. „De school heeft ons dat nooit verteld. Veel andere ouders weten dit ook niet.”

    Dat jaar extra telt door: in groep 8 kunnen het dan al echte pubers zijn

    De school antwoordde dat ze deze kleuters doorgaans liever bijna drie jaar in de kleuterklas houdt. Wel wilden ze Maaike testen. „Volgens de school kwam daar uit dat ze rekenkundig onvoldoende scoorde”, vertelt haar vader. „Een gemiddeld niveau groep 2 vindt de school onvoldoende. Omdat wij het wilden, zou ze dan wel op haar vijfde naar groep 3 mogen, maar dan zou de school haar geen ondersteuning geven als het moeilijk voor haar zou worden.”

    Zover wilden Maaike’s ouders niet gaan. „Voor ouders is het heel moeilijk zulke discussies te voeren”, zegt haar vader. „Je wilt geen pusherige ouder zijn en bent emotioneel betrokken bij je kind. Toch twijfel ik nog steeds. Wat moeten kinderen als Maaike nog in groep 3 als ze al zo goed kunnen lezen?”

    Deze ouders moesten er zelf achter komen dat er in feite al sinds 1985, sinds de wet op het basis onderwijs, geen harde datum (1 oktober) meer is die bepaalt of een kleuter overstapt naar groep 3. Toch zijn er nog steeds scholen die wél deze grens hanteren.

    Ouders vinden dit soms moeilijk te begrijpen: Jan, die in november 6 wordt, mag al in augustus (als hij nog 5 is) naar groep 3, terwijl Kees, die een week later 6 wordt, op een andere school nog een jaar langer in de kleuterklas blijft zitten. Vanaf dat moment verloopt hun schoolloopbaan verschillend: Jan zal altijd een van de jongsten zijn in de klas, Kees altijd een van de oudsten. Jan gaat op zijn elfde naar de middelbare school, Kees op zijn twaalfde.

    „Voor veel ouders is het onduidelijk hóe hun school besluit welke herfstkinderen uit groep 2 - en dat is jaarlijks 25 procent van de klas - al dan niet naar groep 3 gaat”, merkt hoogleraar Sieneke Goorhuis, orthopedagoge en spraaktaalpatholoog aan de Universiteit Groningen.

    „Daardoor gaan ze hun kinderen onderling vergelijken: kan jouw kind al tellen? Kan jouw kind al goed stilzitten? En dat terwijl er grote verschillen zitten in de ontwikkeling van peuters en kleuters. De een fietst zonder zijwieltjes bij 4 jaar, de ander bij 5 jaar. Gemiddelden gaan op deze leeftijd niet op.”

    De vroegere 1-oktoberregeling was hard, maar wel duidelijk. Kinderen die na 1 oktober 6 jaar werden, mochten nog niet naar ’de grote school’. Alleen bij hoge uitzondering kwamen school en ouders overeen dat zo’n jong kind toch al deze grote stap mocht maken.

    Nu is het andersom. Kinderen die in het najaar 6 jaar worden, gaan na de zomervakantie, als ze nog vijf zijn, al naar groep 3, waar ze leren lezen en schrijven. Alleen als er gegronde redenen voor zijn, kunnen ze nog een jaartje in de kleuterklas blijven.

    De onderwijsinspectie wijst erop dat de wet ervan uitgaat dat de basisschool acht jaar duurt. In die acht jaar, van groep 1 tot en met 8, volgen de kinderen een ’ononderbroken leerlijn’.

    „Een kind dat in oktober of november is geboren en bijna drie jaar in de kleuterklas blijft, is bijna zeven als hij naar groep 3 gaat”, legt H. van Gerven, woordvoerder van de onderwijsinspectie, uit. „Zo’n kind doet dan bijna negen jaar over de basisschool. De ononderbroken leerlijn kan dan worden verstoord.”

    Anders dan vroeger, gaat tegenwoordig elk kind vanaf zijn vierde verjaardag naar school. De kinderen komen druppelsgewijs (namelijk vanaf hun verjaardag) binnen in een kleuterklas, waar groep 1 en 2 meestal bij elkaar zitten. De overgang naar groep 3 is vervolgens hard: alleen na de zomervakantie starten de scholen met nieuwe groepen 3.

    Voor scholen betekent dit dat zij van elk kind dat in het najaar geboren is, moeten beoordelen wanneer het toe is aan groep 3. Is dit als het jong is, bijna zes, of als het relatief oud is, bijna zeven? In het laatste geval blijft het kind een jaar langer in de kleuterklas, wat in het jargon vaak een ’jaartje extra kleuteren’ wordt genoemd.

    Natuurlijk, zegt iedereen, moet je dit individueel bekijken. Leerkrachten testen en observeren elk kind en overleggen met ouders en intern begeleiders. „Op onze school discussiëren we nu over de criteria die we willen hanteren”, vertelt Saskia Mokkenstorm, leerkracht van groep 1 en 2 bij basisschool De Tweemaster in Leiden. „We beoordelen elk kind cognitief, sociaal en emotioneel. Voor sommige kinderen denken we dan inderdaad dat een snelle overstap naar groep 3, na ruim anderhalf jaar, goed is.”

    Als de school wél tot langer kleuterbouw besluit, leidt dit soms tot ’heftige discussies’ met ouders, zegt Mokkenstorm. „’Liever struikelen in groep 3 dan doorkleuteren’, horen wij wel eens. Zelf zijn wij eerder bang dat kinderen faalangst ontwikkelen als je ze te snel door die kleuterbouw heenjaagt.”

    Ook met de inspectie leveren deze kinderen soms discussies op. Mokkenstorm: „Inspecteurs zeggen heel makkelijk ’jullie laten kleuters zitten’. Maar wij zeggen dan: ’noemen jullie dat zittenblijven?’ Zo scherp ligt het toch niet, bij een kleuter? Gun een kind toch zijn ontwikkeling, leggen wij dan uit.”

    Openbare basisschool Tuindorp in Utrecht, is ’geen voorstander’ van drie jaar kleuteren. „Vaak levert zo’n derde jaar weinig op, terwijl het kind wél een jaar ouder wordt en in de rest van zijn schooltijd liefst niet nog een keer moet doubleren”, zegt Cokkie Bunte, intern begeleider. Bunte geeft het voorbeeld van een jongetje dat in november 6 wordt. Na de zomer is hij begonnen in groep 3. „Door de duidelijkheid en de structuur van de lessen bloeit hij helemaal op. Bij de kleuters kon hij nooit op een stoel blijven zitten, nu wel.”

    Een derde jaar kleuteren betekent niet alleen veel ’heel grote’ kleuters in groep 1/2, merkt Bunte op, maar ook relatief grote leerlingen in groep 7/8. „Dan gaan ze al bijna puberen. We willen de kinderen liever van school af hebben voor ze op de brommer kunnen.”

    Bunte is juist blij dat de inspectie de scholen stimuleert om het extra jaartje kleuteren te beperken. „Als je er bij een of meer kinderen toch voor kiest, moet je dat onderbouwen. Wij stellen voor al deze kinderen een handelingsplan op waarin we precies opschrijven wat we dat kind willen aanbieden. Dat geeft ook duidelijkheid aan ouders.”

    Om aan alle discussies een einde te maken, stelt Sieneke Goorhuis voor om alle kinderen in groep 2 op dezelfde manier op ’schoolrijpheid’ te gaan testen. Binnenkort publiceert Goorhuis een artikel waarin zij dit begrip opnieuw definieert. Een kind is schoolrijp, bijvoorbeeld, als het (onder meer) een logisch opgebouwd en verstaanbaar verhaal kan vertellen en als het aandachtig naar instructies kan luisteren.

    David den Boer, vader van de 5-jarige Maaike, pleit voor een richtlijn of protocol waaraan elke school zich zou moeten houden. Ook een meer ’speelse’ opzet van groep 3 zou al een oplossing kunnen zijn. „Natuurlijk zijn kinderen van die leeftijd vaak nog speels. Maar waarom moet het verschil in sfeer en structuur tussen een kleutergroep en groep 3 zo groot zijn?”

    Bij zijn dochter, nu net aan haar derde kleuterjaar begonnen, ziet hij dat ze inderdaad van alle speelse activiteiten geniet. Toch knaagt bij hem nog dagelijks de vraag of ze cognitief aan haar trekken komt.

    „Maaike is een fladdertje”, typeert hij. „Ze is impulsief en spontaan. Dat fladderige hoort bij haar karakter en heeft niets met leerrijpheid te maken. Als Maaike volgend jaar –een jaar later dan gekund zou hebben– naar groep 3 gaat, verwachten wij dat ze nog steeds die speelse en fladderige indruk zal maken.”

    Liever kort kleuteren?

    Het derde kleuterjaar voegt niets toe aan de eerste kleuterjaren

    Sociaal-emotioneel ’zwakkere’ kinderen doen het toch vaak goed in groep 3

    Extra kleuteren=zittenblijven, de basisschool duurt dan (bijna) 9 jaar

    (Te) grote onderlinge verschillen in de groep, leerkracht heeft weinig tijd om grote kleuters uit te dagen

    De schoolse aanpak in groep 3 is vaak geschikt voor speelse kinderen die structuur nodig hebben

    Of toch lang?

    De schoolse aanpak van groep 3 past niet bij het ontwikkelingsniveau van 5-jarigen

    Een ’jonge’ kleuter moet zijn hele schoolloopbaan tegen oudere klasgenoten opboksen

    5-jarigen staan vaak sociaal-emotioneel zwak in hun schoenen

    Kleuters hebben het al zo zwaar en druk )

    ’Vroege’ leerlingen die wél naar groep 3 gaan, eisen onevenredig veel tijd van de leerkracht

    ’Vroege’ leerlingen kunnen faalangst ontwikkelen als ze steeds door moeten

  • annet

    Ik heb het allemaal al eens de revu laten passeren op deze school. Het probleem bij deze school is dat de oudere kleuters niet in groep 2 blijven zitten maar in groep 1…. Ze beginnen in groep 0 daarna groep 1 en het derde jaar is groep 2. Deze school heeft ook de kromme gedachte dat wij ons kind een jaar willen laten overslaan???? En ze menen het echt! Zij zijn van dit systeem overtuigt dat is het hele “zielige” van het geheel. Zij begrijpen onze denkwijze geheel niet! Zij werken ook met aparte werkje voor groep 1 en voor groep 2 waarin de groepen in de klas niet gemengt zijn ..en er ook wordt vermeld aan de leerlingen dat kast 1 voor groep 1 is en waar in de andere kast werkjes voor groep 2 staan. Bij de vraag aan mijn dochter of ze die puzzels ging doen riep mijn dochter ontzet..nee,mama dat mag echt niet dan wordt de juf heel boos… dat is de kast voor groep 2!!!!

    bah …ik merk dat mijn frustratie zo hoog zit, ik probeer dit school probleem al zo veel mogelijk te relativeren…Ik ga morgen op vakantie! Het is toch lastig om je kind halverwege het schooljaar van school te halen en is dat de oplossing? Wat kom je tegen op een andere school?

    ps. Ik ben toch benieuwd naar jullie adviezen …dus op vakantie ga ik ook naar dit forum mailen!

    Groet Annet