groep 2 en 3 in een jaar

  • annet

    Ook aan M. Lavell,

    Na veel gesprekken in juni en juli over het versnellen van onze dochter naar groep 3 (omdat zij al kon lezen en schrijven), zijn wij met de school accoord gegaan om (met een handelingsplan) groep 2 en 3 in een jaar te laten doen. Mijn dochter is van 2 november en heeft hiervoor groep 0 en groep 1 gevolgd. Met behulp van internet zijn wij erachter gekomen dat 3 jaar kleuteren wettelijk niet mag en heeft M. Lavell een brief voor de directie opgesteld over de gehanteerde 1 oktober-grens op de school ( zie 3 jaar kleuteren discussie van juni/juli). De school heeft voet bij stuk gehouden met als oplossing mijn dochter nog lekker te laten spelen in groep 2 en dan haar aangepaste werkjes te laten doen in groep 2 zodat ze na de Kerst eventueel kan doorstromen naar groep 3. Wij waren zeer verrukt toen na 4 weken groep 2, de interne begeleidster, de juf van groep 3 en de juf van groep 2 mij vertelde dat ze mijn dochter hadden gevraagd of ze naar groep 3 wilde en dat ze de 8 weken voor de Kerstvakantie mijn dochter wilden laten wennen in groep 3 ( 1 ochtend in de week) de rest van de week moet mijn dochter laten zien dat zij meerdere keren per dag zich kon concentreren om een werkje te doen van groep 3 en sociaal -emotioneel in de groep een goed zelfbeeld creeren, zelfstandig bezig zijn..ed. Eind december zal zij worden getoetst op het niveau van groep 3.

    Bij tussen tijdse evaluatie met de juf van groep 3 ging alles prima behalve rekenen was lastig. Mijn dochter kreeg in groep 2 ook geen reken-oefeningen alleen woordjes en schrijf oefeningen. Nu is er vorige week een studiedag geweest waarin de leerkrachten het een en ander hebben besproken en na deze vergadering zijn de leerkrachten opeens erg terug houdend en verwijzen ze mij naar het gesprek wat wii a.s dinsdag hebben met de directie. Bij pogingen van ons om te achterhalen hoe het er voor staat zeggen de leerkrachten dat ze niets kunnen zeggen en dat we maar moeten afwachten…. Ik zie de bui al een beetje hangen….of

    zie ik spoken? Als alles volgens plan zou verlopen zouden leerkrachten toch ouders kunnen gerust stellen…maar dat doen ze niet …ze houden een pokerface en verraden niets … Wat kunnen we nog doen als de school ons dinsdag verteld dat het niet doorgaat???? Wat moet mijn dochter dan nog doen in groep 2?..en dan volgend jaar in groep 3? Ze heeft veel stof al doorlopen??? Waarom hebben ze haar al laten wennen in groep 3?? Ik weet dat ik het gesprek met de directie moet afwachen maar ik verwacht het ergste…..

    Annet

  • juf

    Nu naar de directie stappen en vragenw at er aan de hand is .Gewoon zeggen dat je niet wilt wachten tot dinsdag en dat je het raar vindt dat er ineens niks meer gezegd wordt. Of er soms iets aan de hand is?? open gooien die hap.

    Succes

  • annet

    Dat heb ik vanmorgen gedaan bij de juf van groep 2 ( de directie was er niet).. maar alle gegevens zijn er nog niet volgens de juf van groep 2 want mijn dochter had woensdag een aantal tests gedaan. Op mijn vraag of de beslissing dan nog niet genomen is… antwoorde ze dat ze daar geen antwoordt op kon geven omdat we dat dinsdag wel zouden horen. Ik zei toen dat ik het eigenaardig vond dat niemand iets wilde loslaten en dat ik mij zorgen maakte dat de uitslag dus negatief zou zijn… en zij antwoorde daarop weer dat alle gegevens bijelkaar een uitspraak zou geven en dat de directeur deze ons gaat mededelen.

    Trouwens de juf van groep 3 heeft een week ervoor vermeld dat de beslissing op de studiedag werd genomen. Toen ik 's avonds de interne begeleidster belde om de uitslag was zij verbaasd en vertelde dat zij geen uitspraak kon doen…en dat het verder een beleids-kwestie was….de directie zou mij uitnodigen voor een gesprek….

  • anneke

    Het is wel een vreemde gang van zaken. Ik kan me voorstellen dat jullie daar een vreemd gevoel over hebben en zou dit ook zeker laten blijken in een gesprek met

    de directie.

    Over het laten overstappen van jullie kind naar groep 3 wil ik het volgende zeggen:

    het is natuurlijk per kind verschillend, het ene kind kan het wel aan en het andere

    kind niet.

    Minpunt vind ik dat dit halverwege het schooljaar gaat gebeuren. Ze heeft toch heel

    wat gemist en ook emotioneel gezien lijkt mij dit niet zo geslaagd voor een kind.

    Onze oudste is van begin oktober en heeft destijds ook bijna “3 jaar gekleuterd”.

    Wij hebben hier nooit spijt van gehad. Hij had het gewoon nodig.

    In de loop van de jaren heb ik verschillende kinderen die in oktober/november geboren waren na bijna 2 jaar kleuteren naar groep 3 zien gaan.

    Veel van die kinderen bleven later een keer zitten en hebben toch wel op hun tenen

    moeten lopen. Dit geldt trouwens ook voor kinderen van augustus/september.

    Gaat het wel goed, dan komen ze ook vrij jong op de middelbare school en later op

    voortgezette opleiding terecht.

    Je zult versteld staan van het leeftijdsverschil op voortgezette opleidingen.

    Een kind dat bijvoorbeeld vmbo-tl heeft gedaan komt dan op 15 jarige leeftijd terecht

    op een mbo opleiding, waar het met leerlingen van 18-19 jaar in de klas komt

    (zittenblijvers, overstappers, doorstromers van lager niveau).

    Advies: kijk naar je kind, kan ze het wel aan.

    Ik zeg niet dat het bij jullie zo is, maar bij veel ouders gaat het om te laten zien hoe

    goed hun kind is.

  • M Lavell

    Hmm, het zou kunnen dat je dus alsnog wat harder aan de bak moet, maar dat weet je natuurlijk pas als de directie heeft verteld wat er te vertellen is.

    Dit:“Toen ik 's avonds de interne begeleidster belde om de uitslag was zij verbaasd en vertelde dat zij geen uitspraak kon doen…en dat het verder een beleids-kwestie was…” Is veelzeggend en biedt inzicht in de houding die de school aanneemt.

    Ik leg even het een en ander uit (lang!) en misschien dubbelt dat wel de eerdere discussies. Doe ermee wat je wil. Voor meelezers blijft het interessant.

    Samenvattend

    * Beslissingen over individuele kinderen zijn geen schoolbeleid, maar individuele afwegingen om van beleid af te wijken.

    * De wet heeft het laatste woord over zittenblijven en is in beginsel tegen.

    * De school moet zorgvuldig omgaan met individuele afwegingen.

    * Niet alle toetsen zijn zorgvuldig (genormeerd volgens de inspectie)

    * Zittenblijven in groep 2 is een risico-afweging waarin ouders het laatste woord hebben. Zij zijn de wettelijke belangendragers van hun kind.

    * Ouders hebben een wettelijke stem in de duur van het onderwijs.

    * Eventueel noodzakelijk verlengen, kan ook na groep 8.

    Beleid of individuele beslissing.

    Scholen hebben de neiging om individuele kwesties tot beleidskwesties te benoemen, maar dat klopt niet. Schoolbeleid gaat over alle leerlingen en de grote lijnen daarin. Wat er met een individueel kind moet gebeuren is een kwestie van overleg met de ouders. Soms kan er dan besloten worden van het algemene beleid af te wijken, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de school het beleid heeft om van het beleid af te wijken.

    Schoolbeleid moet zijn, zo staat dat in de wet, dat de leerling de basisschool binnen 8 jaar kan doorlopen. Kom daar steeds duidelijk op terug en vraag hoe de schoool van plan is dat te gaan bereiken. Of vat samen in een stelling dat de school dat niet van plan is en vraag daar bevestiging van.

    Het laatste woord

    Scholen denken vaak dat ze alles zelf mogen bepalen over de doorstroom van leerlingen. Dat komt omdat de enige rechtelijke uitspraak hierover de school gelijk heeft gegeven (De zaak Frederique). De rechter heeft hierbij inderdaad bevestigd dat de school in beginsel zelf mag bepalen hoe de doorstroom verloopt en er hoort geen punt achter deze stelling, terwijl scholen dat wel met punt interpreteren.

    De zaak Frederique ging over een februari leerling waarvan de ouders voor de rechter eisten dat het vervroegd door zou stromen. Maar de school hield zich bij dit kind al aan de wet (de interpretatie van de inspectie) die een schoolloopbaan binnen 8 jaar voorschrijft (met de telgrens op 1 januari). Niet versneld doorstromen zou geen afwijking van dat wettelijk voorschrift zijn, wel versneld doorstromen ligt daarmee geheel binnen het beleidsterrein van de school.

    De zaak Frederique geeft geen antwoord op de vraag of de school ook zelf mag weten of de schoolloopbaan langer wordt dan die 8 jaar. De (vrij algemeen) geposteerde stelling dat de school het laatste woord heeft (dit is gebaseerd op de zaak Frederique), is dus bij zittenblijven helemaal niet duidelijk. Veel waarschijnlijker is het dat de wet het laatste woord heeft (als het maar binnen die acht jaar blijft) en dat de school heel wat moet bewegen om er met recht en rede een langere periode van te kunnen maken, laat staan dat het toegastaan is beleid te hebben dat indruist tegen die wet. Die wet is er niet voor niets natuurlijk.

    Zorgvuldigheid

    Maar de belangrijkste reden dat de school bij Frederique de zaak gewonnen heeft, is de zorgvuldigheid. De ouders zijn gehoord, de externe deskundigen zijn gehoord, de school heeft deskundigheid ingehuurd. De beslissing was er niet zomaar dus. De deskundigen werden het niet eens. De één zei dit, de ander dat en geen van allen had wetenschappelijke grond om wat de ander zei onderuit te halen. Het is allemaal het zachte terrein van de pedagogiek.

    De rechter mengt zich niet in dat soort inhoudelijke kwesties, tenzij er feitelijkheden zijn waar hij zich aan vast kan houden. De wet is zo'n feitelijkheid (maar die zou niets aan die zaak veranderen want het bleef binnen acht jaar) en wetenschap kan zo'n feitelijkheid zijn, of onzekerheid van ‘de deskundigen’ zelf waardoor er niet twee heldere meningen tegenover elkaar staan, maar het een beetje een zootje is.

    Wat is zorgvuldig?

    Hier:

    http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=inspectie&thread=86688&forumsel=23&forum=23&post=1343100

    Vind je publicatie van een brief van de inspectie aan een samenwerkingsverband waar heel duidelijk uitgelegd wordt wat de mening van de Inspectie is over kleuterverlengen en hoe zij de nodige zorgvuldigheid bij beslissingen over doorstroom beoordelen.

    De hele brief is interessant (lees ‘m, kopieer ’m), maar in verband met de zorvuldigheid is vooral de laatste alinea van belang.

    Zoals bekend bekijkt de inspectie op scholen of er in de kleutergroepen gebruik wordt gemaakt van genormeerde instrumenten en toetsen (naast eigen observaties en dergelijke). Het spreekt voor zich dat de resultaten op deze toetsen en de eigen observaties een belangrijke rol spelen bij de doorstroom-beslissingen.

    Zoek uit welke toetsen en testen en observaties er zijn gebruikt, en vraag aan de inspectie www.owinsp.nl, je kunt ze bellen of mailen, of die toetsen tot de genormeerde toetsen horen en welke normering dat dan is. Daarmee kun je voor het gesprek met de directie al beginnen, maar je kunt die vragen (welke toetsen eigenlijk, welke normering dan) ook stellen tijdens dat gesprek.

    Op dezelfde site kun je trouwens ook het inspectierapport van je eigen school downloaden. Hierin kun je lezen wat de inspectie vindt van het doorstroombeleid op de school en wat men vindt van de manier waarop leerlingen (extra) begeleid worden als achterstand of zittenblijven blijkt (zorgleerlingen).

    Schrijf op hoe en wanneer welke juf precies met welke woorden jou de indruk heeft gegeven dat het allemaal de goede kant op (richting groep 3) ging. Blijkbaar waren dat de observaties van de juffen. Ineens een hele andere observatie hebben, is daarmee niet erg consistent, zeker niet als men nu ineens iets over beleid gaat roepen, want als het beleid is, dan telt de voortgang van de individuele leerling veel minder dan volgens de inspectie in het geval van zittenblijven zou moeten.

    Risico-afweging

    Er bestaat in het basisonderwijs een breed gedragen idee dat extra kleuteren goed is voor de resultaten in groep 8 (hogere Cito-score). Ik weet niet of dat op jouw school ook een argument is, maar het is wel interessant om daar naar te vragen. Verder bestaan er allerlei meningen over ‘op de tenen lopen’ en meer dat niet goed zou zijn voor het kind. Dit zijn allemaal voorspellingen en als je het als beginstelling neemt (je hoeft het er inhoudelijk niet mee eens te zijn daarvoor), dan gaat het dus eigenlijk om risico-inschatting.

    Nemen we het risico op een lagere Cito in groep 8, of ‘op de tenen lopen’ tot en met groep 8, of doen we dat niet? Het risico van zittenblijven moet hierbij ook afgewogen worden. Het vertragen van het aanbod heeft als risico het vertragen van de voortgang (onderzoek Basisschoolmanagement) Een vertraagde schoolloopbaan kan negatief meewegen in het toelatingsbeleid van het VO. Een vertraagde schoolloopbaan kost de ouders meer geld, is dat het waard?

    De vraag is nu eigenlijk _wie_ precies in dat soort risico-afwegingen, die volledig over het kind gaan en niet over de school, het laatste woord heeft. Ik ben van mening dat de ouders daarin het laatste woord hebben, simpelweg omdat zij het gezag hebben en zij de wettelijke belangendragers van het kind zijn. De afwegingen zijn geen vragen van leven of dood of ernstig verlies, dus geldt hier de autonomie van de ouders.

    Ik voel mij voor deze stelling bovendien gesterkt door de Wet Primair Onderwijs, die de ouders wel degelijk een stem geeft in afwegingen over de duur van het onderwijs.

    Artikel 39. Toelatingsleeftijd; duur onderwijs

    4. Leerlingen bij wie naar het oordeel van de directeur van de school de grondslag voor het volgen van aansluitend voortgezet onderwijs in voldoende mate is gelegd, verlaten aan het einde van het schooljaar de school, mits hierover met de ouders overeenstemming bestaat. In elk geval verlaten de leerlingen de school aan het einde van het schooljaar waarin zij de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt.

    Dit artikel laat zien dat het verlengen van de schoolloopbaan ook kan na groep 8. Dus als er al sprake is van een lage Cito score, dan kun dan altijd nog besluiten dat er onvoldoende grondslag is om het kind de basisschool te laten verlaten. Er is dus voor het kind geen enkele noodzaak om nu al afwegingen te maken over risico's die het kind zou lopen als de schoolloopbaan niet verlengd wordt.

    Dat nu al wel doen, kan natuurlijk niet gebruikt worden als omweg om de stem die ouders wettelijk hebben bij het bepalen van het moment waarop het kind de school verlaat (de duur van het onderwijs), uit te schakelen. En dat sluit ook weer aan bij de zaak Frederique. Er was ook daar geen noodzaak om het kind in groep 2 al te laten versnellen. Het had ook in groep 7 de school kunnen verlaten als dan inderdaad het eindiveau al bereikt was.

  • annet

    Dank je wel voor je uitgebreidde reactie;

    Alle toetsen die zij krijgt en voorwaarden zijn beschreven in het handelingsplan:

    Dit zijn toetsen van het leerlingvolgsysteem of toetsen uit boekjes van groep 3 ..zodat zij kunnen zien of mijn dochter geen of weinig achterstand heeft. Ik heb deze boekjes ook omdat mijn zoon vorig jaar groep 3 heeft doorlopen. Wij hebben bepaalde lesjes met haar gedaan en zij kan deze lesjes prima aan (dwz foutloos of 1 of 2 fouten) zonder dat zij daar dagelijks mee bezig is zoals de leerlingen in groep 3!

    Ik ga je aanwijzingen en de rapporten bestuderen.

    Ik heb al gezien dat de school een onvoldoende krijgt van de inspectie voor:

    Aandacht voor zelfstandig leren en rekening houden met verschillen van leerlingen en dit rapport is redelijk recent (14-04-2005).

    Ik ga me goed voorbereiden voor dit gesprek…alleen ik hoop dat het allemaal niet nodig is…..tot dinsdag.

    groet Annet

  • M Lavell

    Hoi, mocht de directie zich helemaal op het ‘niet’ standpunt stellen, word dan vooral niet boos in dat gesprek. Neem het voor ‘kennisgeving’ aan, hoor zoveel mogelijk de argumenten uit (wat bedoelt u precies, welk doel heeft u voor ogen, hoe ziet u het vervolg, etc.) en schrijf die op, en zeg dat je erover na zult denken.

    Uit een publicatie van de inspectie blijkt dat de meeste scholen toetsen gebruiken die niet aan de normeringen voldoen (zie onder link en citaat). Achterhaal op jouw school de titel en de uitgever van de toetsen en de versie (jaargang) en vraag de inspectie gericht of dit genormeerde toetsen zijn. Vraag daar bij _waarvoor_ ze genormeerd zijn.

    De inspectie zelf is eigenlijk alleen maar geinteresseerd in normering voor de kwaliteit van het onderwijs als geheel. De hele klas dus. Die uitkomst kan van een daarvoor (onderwijskwaliteit) genormeerde toets oke zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat die test ook genormeerd is voor voorspellende waarde op individueel niveau.

    Als ze niet genormeerd blijken te zijn, dan kun je overwegen je kind te laten toetsen met _wel_ (individueel) genormeerde toetsten bij een NIP psycholoog. Daar kun je ook specifiek vragen stellen over de (op individueel niveau) voorspellende waarde ervan.

    In dat geval heb je tegenover de deskundigheid van de school, genormeerde deskundigheid van buiten die de deskundigheid van de school op feitelijke gronden (normering) onderuit haalt.

    De opmerking van de inspectie over het rekening houden met verschillen, is van toepassing op wat jou overkomt. Het is goed mogelijk dat groep 3 gevuld is met leerlingen die overwegend door leeftijd en ontwikkeling met groot gemak (weinig moeite van de leerkracht) het lesniveau kunnen volgen, terwijl voor jouw kind het lesgeven op onderdelen een beetje meer werk zal zijn.

    Het kan schoolbeleid zijn om de leerlingen zo te filteren dat ze per jaargroep inderdaad het meest op elkaar lijken (desnoods na zittenblijven), en dat er geen beleid is om kinderen die hiervan verschillen (voor of achter) op te vangen.

    Dat is ook in strijd met de wet. Maar bovendien lijkt het erop dat die inrichting van de school moedwillig leidt tot het zittenblijven van herfstleerlingen (zijn iets jonger, vragen een aangepast tempo). Groep 3 is daarmee niet toegankelijk voor kinderen die daar wettelijk voor in aanmerking komen, maar een schoolselectie van wat de school het makkelijkst vindt werken.

    Hoe langer een school op deze manier met de doorstroom omgaat, hoe meer het gewoon is dat groep 3 voor een belangrijk deel gevuld is met (bijna) zeven jarigen (en soms ook (bijna) acht jarigen), hoe groter de drempel voor vijf jarigen om er toegang toe te krijgen.

    Maar het is een kunstmatige drempel die de school zelf heeft opgeworpen en die noch in de wet, noch in de pedagogiek enige ondersteuning vindt. Vul groep 3 met vijf (bijna zes) en zesjarigen, en het verschil verdwijnt als sneeuw voor de zon.

    Daarvoor is het inderdaad noodzakelijk dat de school rekening houdt met de verschillen van leerlingen. Dat staat ook niet voor niets in de wet.

    Je kunt trouwens in de bieb zelf ook zoeken naar geschikte tests. Je vindt ze in dit werkje (1476 pagina's ;-))

    Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland (de Cotangids)

    ISBN 90 232 36 335

    www.minocw.nl/brief2k/2003/doc/50818a.pdf

    Tabel 3. Gebruikte toetsen in groep 1-2 (in procenten) N=5732

    Ordenen 46.5

    Taal voor kleuters 35.7

    Begrippentoets 29.2

    Ruimte en tijd 12.0

    LVS 1-2 Eduforce 3.3

    IPMON Observatiepakket voor de Functieontwikkeling 3.3

    IPMON Eenvoudige lees- en rekenvoorwaardentoets 1.7

    Overige methode-onafhankelijke toetsen voor taalontwikkeling 16.4

    Overige methode-onafhankelijke toetsen voor wiskundige oriëntatie 11.4 Instrumenten voor sociaal emotionele ontwikkeling 17.3

    Bron: Inspectie van het Onderwijs (2003).

    Er blijkt sprake van een grote diversiteit. De toetsen ‘Ordenen’, ‘Taal voor Kleuters’ en de ‘Begrippentoets’ worden door de scholen het meest gebruikt. Achter de termen ‘overige toetsen’ gaat een aantal van zeker 40 verschillende toetsen en instrumenten schuil. Sommige van deze toetsen zijn delen van landelijk bekende toetsen; soms ook zijn het instrumenten van locale begeleidingsdiensten of instrumenten die in het verleden in wetenschappelijk onderzoek gebruikt zijn. Veel gebruikte toetsen zoals ‘Ordenen’ (1997, nieuwe versie), ‘Taal voor Kleuters’ (1996) en ‘Ruimte en Tijd’ (1996) voldoen aan de eisen die de COTAN (Evers, e.a., 2000; Resing, e.a., 2002; Evers, e.a., 2002) stelt aan betrouwbaarheid, validiteit en landelijke normering. De meeste overige toetsen voldoen daar echter niet of nog niet aan en zijn soms verouderd.

  • annet

    Ik denk dat op cognitief niveau ze niet zo veel te melden hebben…Ze gaan gewoon zeggen dat ze sociaal-emotioneel “het ” nog niet laat zien. Of te wel ze speelt nog zo leuk als ze in groep 2 is…ook met jongere kinderen. Het is namelijk zo mijn dochter heeft ook zogenaamde vriendinnen in groep 5,6 en 7 ( van de naschoolse opvang). Namelijk in welke groep je haar ook zet; daar heeft zij zich naar haar zin…ook bij baby's.

    De leerkrachten van de kleuterklassen vinden mijn dochter niet zo bijzonder…en vinden dat zij prima past in de groep! Dat klopt! Want in haar groep zitten namelijk 6 of 7 andere kinderen van eind oktober/ begin november die de school allemaal heeft laten zitten in groep 1. Alleen dat wilden wij niet. Toevallig sprong mijn dochter er uit omdat zij al kon lezen (wat de leerkrachten niet opgemerkt hadden). Aangezien er een andere groepsindeling is geweest heb ik haar bij een andere kleuterjuf laten plaatsen. In deze groep heeft de school nog eens 5 kinderen geplaatst die “echt”zijn blijven zitten.(van de 32 kinderen)> Ja er waren er anders te veel in groep 3. Het is een kleine school..ik dacht dat dit voordelen had.

    Dus de leerkrachten denken,dat wij denken dat onze dochter hoog begaafd is. Maar dat is helemaal niet waar..wij denken dat ze een gewoon meisje is dat al een tijdje toe is aan groep 3 omdat ze wil schrijven en lezen.

    Dus ik denk dat jou vorige reactie wel klopt M. Lavell…een gemiddelde groep..

    daar gaan ze vanuit …of je moet er uitspringen…en gaan huilen als je als 6 jarige in groep 2 moet spelen..oh nee huilen mag ook niet! goed. Welke vragen kan ik stellen als ze over de sociaal-emotionele kant gaan hebben? Ik heb wel wat ingelezen over hoe een kind van die leeftijd zou moeten zijn maar dat is allemaal zo abstract. Ik heb ook gehoord dat er observatielijsten zijn?

    Groet Annet

  • annet

    Nog eens precies de hoofddoelen van het handelingsplan:

    sociaal-emotioneel:

    Mijn dochter moet leren om ook in een groep te laten zien wat zij kan:

    Accepteren dat er verschillen zijn. Ieder kind kan weer andere dingen.

    Goed zelfbeeld, passend bij de leeftijd.

    Zelfstandig/individueel of in kleine groep bezig kunnen zijn.

    Werkgedrag, taakaanpak naar eigen mogelijkheden

    Omgaan met andere kinderen in een spel of werksituatie

    Zij moet eind december 2005:

    Eindtoets kern 6 op beheersingsniveau (methode veilig leren lezen)

    Eindtoets rekenen boek A

    Cito luisteren M3 voldoende

    DMT voldoende

    Alle letters schrijfvorm voldoende

    Zij moet in staat zijn 3x per dag 30 /40 minuten met een taak bezig te zijn.

    opmerking:(in groep 2 , ook als andere kinderen spelen)?

    Groet Annet

  • M Lavell

    “In deze groep heeft de school nog eens 5 kinderen geplaatst die ”echt“zijn blijven zitten.(van de 32 kinderen)> Ja er waren er anders te veel in groep 3.”

    Kijk, en dit is waarschijnlijk de echte reden. De school schuift met kinderen om de klassengrootte een beetje ordelijk te houden. Dit argument is trouwens ook aangevoerd in de zaak Frederique, maar de rechter is hierop niet ingegaan.

    Als je erover nadenkt, dan kun je op je vingers natellen dat het geen grond kan zijn. Er ligt een andere oplossing voor de hand. Noem die groep 2 een combinatieklas (2/3) en je hebt die vijf weer gewoon in groep 3 zitten, al zitten ze niet bij de andere kinderen in de klas.

    Hou daarom je verzoek helder. Je wil dat jouw kind naar groep 3 gaat (dat leerstofaanbod krijgt), maar je realiseert je dat jij niet kunt bepalen bij welke leerlingen/leerkracht ze dan komt te zitten. Dat is namelijk wel schoolbeleid.

    Dat klinkt als een beetje vreemd, maar laat je niet verwarren door de praktijk. In theorie is dit mogelijk en als dat in de praktijk problemen oplevert (jouw kind komt helemaal niet toe aan groep 3 werk in een groep 2), dan is dat het probleem van de school. Die moet daarop wat verzinnen. Jij hoeft niet vooruit te lopen op dat probleem.

    Over die SE ontwikkeling hoef je alleen maar te vragen hoe dat gemeten wordt. Welke toets/observatielijst? Vervolgens check je of dat een Cotan genormeerde is.

    Je kunt trouwens ook doorvragen bij elke aanmerking: waarbij valt u dat het meeste op, is een goede vraag daarvoor. Spreek het niet meteen tegen, maar noteer.

    Wat de eisen betreft: Vraag of alle kinderen in groep 3 aan die eisen voldoen en hoe en wanneer dat dan gemeten is. Het lijkt erop dat jouw kind aan hogere eisen moet voldoen. Vandaar ook de opmerking dat jij wel zal denken dat jouw kind hoogbegaafd is. De stelregel lijkt dat alleen hoogbegaafde herfstkinderen doorstromen en dat is niet de bedoeling, zie die brief van de inspectie die ik eerder aanhaalde.

    Vraag daar bevestiging van:“Is het zo dat alleen hoogbegaafde hefstleerlingen door mogen stromen?”

    Wat die minuten aan een taak werken betreft: Vraag op welke uren van de dag in het lesrooster van groep 3 dat precies plaatsheeft.

    Een gangbaar rooster voor de onderbouw is van 8:30 tot 10:00 kleine pauze 10:15 tot 11:30 en ‘s middags van 13:00 tot 15:00 (soms ook met een kleine pauze ertussen). Gangbaar is ook dat de lessen/taken vooral ’s ochtends plaatshebben, terwijl de middag meer casual gebruikt wordt voor knutselen en (voor)lezen.

    Wanneer hebben die 3 x 30 tot 40 minuten dan plaats?

    Van de ‘eisen’ die je noemt zijn de eerste twee toetsen methode gebonden en dus niet Cotan genormeerd.

    Vraag Cito of die luistertoets Cotan én de DMT toets genormeerd is (www.cito.nl) en of deze bedoeld is als basis voor de beslissing of een kind over gaat naar groep 3 of niet.

    Leg in je vraag voor dat de school deze eisen stelt aan jouw herfstkleuter om het aanvankelijke plan (groep 2 en 3 ineens) doorgang te laten vinden of niet.

    Doe dat per mail, dan krijg je een mailtje terug en dat kun je weer gebruiken als argument.

    Als het gesrek bij de directie tot de conclusie leidt dat jouw kind moet blijven zitten, dan kun je melden dat je in de veronderstelling bent dat jouw dochter gezien haar leeftijd en vorderingen recht heeft op doorstroom, maar dat je de uit het gesprek verkregen informatie nog eens op een rijtje zult zetten.

    Even interessant voor het vervolg daarna: Wat is het eigenlijk voor een school? Openbaar, of bijzonder? Methodegebodenden (montessori, jenaplan)?