Film in het geschiedenisonderwijs: literatuurtips gevraagd

  • Jan

    Dat zeg ik óók niet.

  • Jan

    Ik ben echter iemand die de desastreuze gevolgen van dergelijke lesopvattingen jaarlijks aan zich voorbij ziet trekken.

  • Karel de Gucht

    Ja, de docent die een dom videeotje over het leger in zijn recordertje stopt en 50 minuten niks doet, maar als je er slim gebruik van maakt, kun je je lesdoelen enorm verleggen.

  • Jan

    Daaraan, d.i. aan het verleggen (= uithollen) van de lesdoelen, is het onderwijs nu volledig ten gronde gegaan.

  • jk

    Meester Jan

    Leg mij eens uit waarom iemand van veel lezen wijzer wordt en van educatieve film of televisie programma's kijken niet.

    Mijn kinderen hebben behoorlijk veel Engels geleerd door de computer en Engelse films en tv-programma's al voor dat zij ooit op school Engelse les hadden gehad.

    Wij leren nog dagelijks van b.v. Discovery channel.

    Videofilm lijkt mij een zinvolle aanvulling op het lesmateriaal dat gebruikt wordt, niet in de plaats van maar erbij.

  • Mi Hoen

    Misschien heb je wat aan deze site?

    http://users.skynet.be/gie.thijs/film.htm

  • Karel de Gucht

    Nee, man, niet uithollen. Een docent is misschien nu 25 minuten bezig met het bord volkalken. Dat voorbereidend werk kan hij nu doen met een powerpointpresentatie.

    Nu staat er in de leerboekjes, waarvoor welke partij staat. De docent zou met behulp van een tv-kaart stukjes interview uit Nova of weet ik wat kunnen gebruiken om leerlingen te laten zien, waar welke politicus en dus partij voor staat.

    Vergelijkingen oplossen: het wegvallen, samenvoegen is verbluffend goed te laten zien door een dynamische presentatie.

  • Karel de Gucht

    “Mijn kinderen hebben behoorlijk veel Engels geleerd door de computer en Engelse films en tv-programma's al voor dat zij ooit op school Engelse les hadden gehad.”

    Dat geldt hier in de grensstreek al langer voor het Duits. De Nederlandse tv heeft lange tijd wat schamel afgestoken met zijn twee netjes en gebrek aan films. Alle films werden hier bekeken op de Duitser, waardoor jonge kinderen al een behoorlijke kennis van de structuur van het Duits hebben. Op school is het nog steeds niet gebruikelijk, dat de docent in een vreemde taal ook in die taal onderwijst. Bij Frans leren de leerlingen vooral meer Nederlands en weinig Frans.

  • Jan

    De docent raakt door uw -vluchtige- benadering van kennisoverdracht steeds meer op de achtergrond (om uiteindelijk geheel het veld te ruimen). Het is de vorm die hoe langer hoe meer over de inhoud regeert.

  • Jan

    Het gaat mij om de consequenties uit de laatste zin van uw reactie.