Film in het geschiedenisonderwijs: literatuurtips gevraagd

  • MvdL

    Hallo allemaal,

    Ik studeer Geschiedenis en voor het vak Leren & Communiceren wil ik graag een essay schrijven over het gebruik van films binnen het geschiedenisonderwijs in het voortgezet onderwijs. Praktische tips en ervaringen zijn welkom, maar ik ben vooral op zoek naar literatuur over dit onderwerp. Ik heb al veel gezocht, maar weinig gevonden. Wie helpt mij?

    Alvast bedankt.

    MvdL

  • chris

    Als je nou: films en geschiedenisonderwijs bij google typt, moet je eens kijken wat er gebeurd

  • MvdL

    Denk je niet dat ik dat al gedaan heb?

  • Jan

    Feitelijk wilt u een antwoord op de vraag, hoe het werkelijke vak geschiedenis nog verder om zeep te helpen. Want stel je toch eens voor, dat er bij geschiedenis níet in multimedia-achtige termen gedacht wordt. Dat is toch niet meer van deze tijd? Liever een vlotte reeks filmpjes in ‘projectvorm’; een stel flitsende opdrachten waarmee de leerlingen aan de slag kunnen. En daar wilt u een ‘essay’ over gaan schrijven. Hoe durft u een dergelijke term te gebruiken. En wat denkt u daarmee eigenlijk aan te gaan tonen? Dat alle filmpjes beter aansluiten bij de ‘belevingswereld’ van de individuele leerling? Of is er inmiddels nieuwere retoriek in op de hogeschool voorhanden? Als het niet zo triest was, zou ik in lachen uitbarsten.

  • Em

    Wie zegt hier dat ik het een geweldig goede ontwikkeling vind om films te gebruiken binnen het geschiedenisonderwijs? Ik studeer overigens aan een universiteit en niet aan een hogeschool.

  • Karel de Gucht

    Een film als Animal Farm liet anders goed de zere plekken van het communisme zien. En tegen het zien van Animal Farm werd niet het leren van de kenmerken van het communisme weggestreept.

    “Want stel je toch eens voor, dat er bij geschiedenis níet in multimedia-achtige termen gedacht wordt.”