Film in het geschiedenisonderwijs: literatuurtips gevraagd

  • MvdL

    Hallo allemaal,

    Ik studeer Geschiedenis en voor het vak Leren & Communiceren wil ik graag een essay schrijven over het gebruik van films binnen het geschiedenisonderwijs in het voortgezet onderwijs. Praktische tips en ervaringen zijn welkom, maar ik ben vooral op zoek naar literatuur over dit onderwerp. Ik heb al veel gezocht, maar weinig gevonden. Wie helpt mij?

    Alvast bedankt.

    MvdL

  • chris

    Als je nou: films en geschiedenisonderwijs bij google typt, moet je eens kijken wat er gebeurd

  • MvdL

    Denk je niet dat ik dat al gedaan heb?

  • Jan

    Feitelijk wilt u een antwoord op de vraag, hoe het werkelijke vak geschiedenis nog verder om zeep te helpen. Want stel je toch eens voor, dat er bij geschiedenis níet in multimedia-achtige termen gedacht wordt. Dat is toch niet meer van deze tijd? Liever een vlotte reeks filmpjes in ‘projectvorm’; een stel flitsende opdrachten waarmee de leerlingen aan de slag kunnen. En daar wilt u een ‘essay’ over gaan schrijven. Hoe durft u een dergelijke term te gebruiken. En wat denkt u daarmee eigenlijk aan te gaan tonen? Dat alle filmpjes beter aansluiten bij de ‘belevingswereld’ van de individuele leerling? Of is er inmiddels nieuwere retoriek in op de hogeschool voorhanden? Als het niet zo triest was, zou ik in lachen uitbarsten.

  • Em

    Wie zegt hier dat ik het een geweldig goede ontwikkeling vind om films te gebruiken binnen het geschiedenisonderwijs? Ik studeer overigens aan een universiteit en niet aan een hogeschool.

  • Karel de Gucht

    Een film als Animal Farm liet anders goed de zere plekken van het communisme zien. En tegen het zien van Animal Farm werd niet het leren van de kenmerken van het communisme weggestreept.

    “Want stel je toch eens voor, dat er bij geschiedenis níet in multimedia-achtige termen gedacht wordt.”

    Vind je dat zo'n slechte ontwikkeling dan. Toen gebouwen betaalbaar werden, is men overgestapt van buiten lesgeven naar leslokalen. Toen boeken betaalbaar werden, is men overgestapt van schrijflei op boek. Het op juiste wijze inzetten van andere media is belangrijk, niet om slecht lesgeven te maskeren.

    Je klinkt als iemand, die vastgelopen is op de lerarenopleiding.

  • Karel de Gucht

    Ik ken een docent, die dat bij Duits deed. Hij zette de televisie uit, toen hij merkte, dat niemand woorden opschreef.

  • chris

    Staat anders wel een goed artikel van Prof. dr Bruno de Wever

    en een doctoraalscriptie, publicaties van historici verbonden aan Erasmus etc etc

    Zat te vinden als je goed zoekt

  • MvdL

    Ben benieuwd welke historici dat dan zijn, ik kan natuurlijk niet alleen de boeken van mijn docenten gebruiken om mijn essay op te baseren ;) Ik zal nog ff verder zoeken naar het artikel van De Wever, bedankt voor de tip.

  • chris

    Ik begrijp dat je volgens APA moet verwijzen, Prof dr Bruno de Wever is verbonden aan de Universiteit van Gent ( Hedendaagse geschiedenis) URL: http://www.flwi.UGent.be/modernhistory

    Onder het kopje staf vind je zijn gegevens en email adres

    Succes