school en ouders

  • M Lavell

    “Sommige ouders verwachten van ons dat we van de vijf en een half uur durende schooldag toch minstens een uur aan hun kind persoonlijk aandacht schenken. Met vijfentwintig kinderen in de groep gaat dat dus echt niet.”

    'Een uur' is overdrachtelijk bedoeld, neem ik aan. Maar je hebt gelijk. Sommigen hebben geen beeld van de klas en de gewone beperkingen van een groep. Mij lukt het altijd aardig om dat uit te leggen. Ik vind het de taak van de school om dat uit te leggen en dat moet steeds weer opnieuw, want er zijn steeds nieuwe ouders.

    Mij valt wel eens een soort verveling bij scholen op. Zo van ‘moeten we het weer uitleggen’ of ‘kunnen die ouders nou nooit eens….’

    Die klachten zijn ook weinig realistisch. Honderd keer iets aan een ouder vertellen betekent niet dat je klaar bent. Er staan elk jaar weer minstens 60 nieuwe die blanco binnenkomen op de stoep. Velen weten van niks of hebben hun eigen schooltijd als referentiekader.

    “En vinden vervolgens dat wij onze aanpak dan maar speciaal voor hun kind moeten aanpassen. Kan soms. Maar meestal niet. En weer ”schiet de leerkracht te kort.“”

    Tja, maar hier is toch meer uit te leggen. De wet zegt erover in artikel 8

    “4. Ten aanzien van leerlingen die extra zorg behoeven, is het onderwijs gericht op individuele begeleiding die is afgestemd op de behoeften van de leerling.”

    Dat laat weinig ruimte voor het mogelijke excuus ‘kan niet’. Dat wil niet zeggen dat een school altijd maar zich in bochten moet wringen, maar moet volgens mij wel betekenen dat er samen met de ouders een oplossing gevonden wordt die desnoods ook buiten schooltijd of onder schooltijd maar buiten school tot probeersels leidt.

  • zita

    Hoi Beer,

    Jij schrijft: *** Wij zijn niet opgeleid om “zware” probleemleerlingen te begeleiden. ***

    Mijn zoon is zo'n “zware” probleemleerling. Mijn zoon is 13 en heeft pdd-nos.

    Ik heb alle begrip dat leerkrachten niet opgeleid zijn om mijn zoon te begeleiden.

    Waar ik een groot probleem mee heb is dat ik verplicht ben mijn zoon wel iedere schooldag te sturen naar die school, waar men niet is opgeleid om mijn kind goed te begeleiden.

    Doordat de kennis ontbreekt om hem goed te begeleiden, loopt mijn kind dagelijks schade op op school. Die schade moet ik dan proberen te herstellen.

    Voor mijn zoon zou het ideaal zijn als thuisonderwijs hier in Nederland mogelijk zou zijn. Het zou zijn kansen voor de toekomst (ook het halen van diploma's) enorm vergroten.

    Groetjes van Zita.

  • Carolien

    Als leerkracht vind ik dat de school die een kind met pdd-nos aanneemt verplicht is zich te verdiepen in deze problematiek en probeert een zo goed mogelijke begeleiding, individueel gericht, in overleg met ouders en eventuele begeleiders te geven.

  • zita

    Hoi Carolien,

    Mijn zoon zit op een school (LZK, cluster 4) die “gespecialiceerd” is in kinderen met een vorm van autisme.

    Helaas betekent de specialicatie van de school niet dat alle leerkrachten gespecialiceerd zijn in autisme.

    Wat betreft de begeleiding doen ze tot nu toe helaas weinig met adviezen en tips van de ouders.

    Groetjes van Zita.