school en ouders

  • jk

    De vergelijking met een groetenboer is een voorbeeld ik had ook bankdirecteur kunnen schrijven.

    Het gaat er om dat ik vind dat een leerkracht dat moet doen waar hij/zij voor aangesteld is, lesgeven zo goed mogelijk aan ALLE leerlingen en niet alleen aan de leerlingen die in de middenmoot zitten.

    De leerkracht moet weer gaan lesgeven en niet de leslezen.

    Lavell kan dit veel beter verwoorden dan ik, lees haar antwoordt.

    Het zijn meestal de ouders van leerlingen die niet in die middenmoot zitten die ontevreden zijn omdat hun kind niet dat krijgt waar zij de school voor inhuren, passend onderwijs voor hun kind.

    De midden moot die gaat z'n gangetje en de meeste ouders zullen wel tevreden zijn. Het probleem komt pas bij kindjes met b.v. adhd, dyslectie, of soms ook hele slimme kindjes, ouders van deze kinderen zien thuis een kind dat zich totaal anders toont dan op school.

    Helaas komt in deze gevallen vaak naar voren hoe weinig kennis leerkrachten op deze gebieden hebben en dan komt het conflict.

    In zulke gevallen word duidelijk dat je als ouder totaal geen rechten hebt, je mag wel betalen maar kunt geen kwaliteit eisen.

    Ik kan geen bedrijfstak bedenken waar dit ongestraft mogelijk is, wel moeten betalen maar niet krijgen waar je voor betaald hebt.

    Er zijn allerlei instanties waar je in zo'n geval je recht kunt halen maar bij onderwijs niet.

    Je kan uiteindelijk na een heel lang voor traject naar de rechter stappen en dan is het zelfs mogelijk dat je in je gelijk gesteld wordt, maar wees eerlijk zou je dan je kind weer naar die zelfde school toe sturen? Nee, toch.

    Je trekt uiteindelijk toch aan het kortste eind.

  • M Lavell

    Ik hoop niet dat je afhaakt helen. Ik vind het lofenswaardig dat je in ieder geval probeert het gesprek te voeren.

    Ik geloof dat we met de vraag van jk en jouw toch wat afwijzende antwoord inclusief de overdrijven ( we worden geen disco, u vraagt wij draaien) wel bij de kern van het probleem beland zijn.

    Een dokter is een adviseur. Je doet wat ie zegt in goed vertrouwen dat dat het goede is. Maar bij meningsverschillen is er nooit ruzie. Artsen hebben doorgaans een tomeloos respect voor een andere mening. Voorbeeld: Mijn pa had een ontsteking in de buik. Na een scan wilden de artsen opereren. Hij voldeed aan alle criteria uit de protocollen daarvoor.

    Mijn pa voelde zich beter worden en heeft dat plan afgeslagen. Geen operatie, maar afwachten of het vanzelf over gaat vond hij zelf een beter plan.

    De artsen waren daar niet enthousiast over en boden een compromisvoorstel. Nu niet opereren, aankijken en over twee weken opnieuw een scan om te kijken of het echt weg is. De huisarts van mijn vader was erg blij dat hij, in weerzin van de ziekenhuisartsen en wat familieleden, toch zijn eigen keus had gemaakt. Want ook al rust medisch handelen veel meer op wetenschappelijke gronden dan onderwijs, ook over dat handelen bestaan meningsverschillen. Dat is niet iets om ruzie over te maken. Je kunt proberen tot elkaar te komen. Dat is een kwestie van geven en nemen en dat moet per definitie van twee kanten komen.

    Het punt is dat die onderhandeling en de rechten en plichten die artsen en patienten daarbij hebben, bij wet vastliggen. De dokter _moet_ geven en nemen. De patient heeft altijd recht op een second opinion.

    In het onderwijs is dat niet geregeld. Ouders en leerlingen zijn hier volledig afhankelijk van datgene wat de leerkracht of school hen uit eigen beweging (fatsoen, respect voor zeggenschap en rechten) gunt. En dat is niet zoveel zolang er scholen en leerkrachten zijn die werkelijk in al hun oprechtheid menen dat zij het zijn die ‘tegenwicht’ moeten bieden of enige zeggenschap hebben over het belang van het kind.

    Die positie heb je niet. Dat het leerkrachten en scholen desondanks wel lukt om zo te werk te gaan, is omdat verzuimd is de verhoudingen ouders/leerlingen en school in wettelijke rechten en plichten vast te leggen.

    Zelfs het recht op onderwijs ligt niet vast. Leerkrachten en scholen kunnen dus hun eigengereide gang gaan zonder zich ook maar iets aan de mening van de ouders/leerling gelegen te laten liggen. Er is niemand die ze daarvoor straft.

    Maar daarmee is allerminst gezegd dat dat inderdaad de correcte weg is. Kun je het uit jezelf opbrengen om de positie van ouders te respecteren? Zij zijn het die verantwoordelijk zijn. Zij moeten de keuzes kunnen maken. Jij bent de adviseur en als jullie het niet eens zijn, dan hoef je daarover geen ruzie te maken.

    Probeer een compromis, zoals dat bij artsen zo gewoon is. En hou respect ook voor die ouders die je tenenkrommend gadeslaat om de keuzes die ze maken. Jij gaat daar niet over.

  • helen

    Hoi,

    Dit is even het laatste mailtje dat ik schrijf. Ik heb vanmorgen de koffer gepakt en ga op vakantie. Neemt niet weg dat ik alle reacties zeer op prijs stel en het helpt me echtmet denken. Ik heb deze zomervakantie wat tijd besteed aan dit onderwerp omdat er de afgelopen jaren enkele hooglopende conflicten hebben plaatsgevonden waarbij ik zijdelings (begeleider zorg) of volop (leerkracht)bij betrokken was. Ja, tijdens de conflicten en nu tjdens de discussie voel ik me wel geraakt door de term bloemkoolverkoper en huilerig. Op zich is dat niet erg, ik ken jullie niet en jullie kennen mij niet , maar op school wil ik toch proberen wat zakelijker en realistischer over te komen. Ineens begrijp ik ook dat dit soort conflicten heel erg gaan over hoe de macht georganiseerd is. Je moet betalen en krijgt geen waar voor je geld.

    Dat de regering dit niet ogenblikkelijk verandert, heeft toch te maken met de rol die scholen spelen in de opvoeding van kinderen. School heefthet laatste woord, maar wordt geacht er samen met de ouders uit te komen en als dat niet lukt is er de klachtencommissie, de andere school of de advocaat.Het verwoorden van de rol die de school heeftals mede opvoeder lukt me niet een ,twee drie.Schoolziet het kind onder andere omstandigheden en heeft belangrijke informatie over de wijze van leren van het kind.School kan objectiever oordelen, school heef vergelijkings materiaal en oordelen is menselijk. Op de camping vind ik dat ook altijd zo leuk . Kijken naar ouders en kinderenen daar iets van vinden.helen.

    helen

  • jk

    Helen, ik hoop dat je na de vakantie nog even verder leest en discussieert.

    Op zich vind ik het lovenswaardig dat je bereidt ben je er in te verdiepen en niet domweg de deur dicht slaat zoals zoveel anderen.

    Over het opvoeden dat de school meer en meer als hun taak zien heb ik ook een mening.

    Schoenmaker hou je bij je leest! Dus leerkracht beperk je hoofdzakelijk tot het lesgeven in schoolvakken.

    Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen en dus voor de opvoeding.

    Dat er ouders zijn die hier een potje van maken dat is niet de verantwoording van een school/leerkracht.

    Natuurlijk heb je als leerkracht ook wel een beetje de taak van opvoeder maar dat beperkt zich tot de regels van de school en het klaslokaal.

    Voor de ouders die er een potje van maken, daar zijn andere instanties voor die bij escalaties ingeschakeld worden.

    De leerkracht gaat zich met steeds meer taken bezighouden en dat gaat volgens mij ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.

    Het is toch vooral de taak van een basisschoolleerkracht om de kinderen te leren lezen, rekenen enz. en te zorgen dat er een gezellige sfeer in de klas is waarbij kinderen optimaal kunnen presteren. Als je dit goed doet dan heb je daarmee al voldoende te doen.

    Nog even over de bloemkool verkoper, natuurlijk vind ik een leerkracht geen bloemkool verkoper maar met deze vergelijking heb ik je geloof ik wel helemaal bij de les gebracht, het shock effect.

    Ik waardeer leerkrachten die op een leuke en gezellige manier het beste uit een kind weten te halen, dat zijn de leerkrachten waar je later als volwassene met veel plezier aan terug denkt.

  • M Lavell

    “maar op school wil ik toch proberen wat zakelijker en realistischer over te komen.”

    Dan moet je je bij de realiteit houden en jezelf geen bevoegdheden, gezag of macht toekennen die je niet hebt. Je moet bovendien niet overdrijven (u vraagt wij draaien, naar de pijpen van ouders dansen), want dat vertroebelt de discussie en wat je daarin beweert staat mijlenver van de realiteit.

    “Ineens begrijp ik ook dat dit soort conflicten heel erg gaan over hoe de macht georganiseerd is. Je moet betalen en krijgt geen waar voor je geld.”

    Inderdaad, het gaat over macht en hoe dat georganiseerd is. ‘Waar voor je geld’ is daar maar een onderdeel van. Het gaat nog veel meer over formele posities en ouderlijk gezag versus bevoegd gezag.

    “Dat de regering dit niet ogenblikkelijk verandert, heeft toch te maken met de rol die scholen spelen in de opvoeding van kinderen. School heefthet laatste woord”

    Hier ben je je eigen verzinsel aan het rationaliseren. De staat heeft geen formele positie bij de opvoeding van kinderen. Dat mag niet eens (zie de grondwet en de mensenrechten) en dat mag ook niet via de band (scholen).

    Het gezag (rechten maar vooral plichten) over de kinderen is heel duidelijk geregeld. Dat ligt bij de ouders en niet bij school.

    School heeft niet het laatste woord over de opvoeding of scholing van een kind. Die bevoegdheid ligt bij de ouders. School is wel het bevoegd gezag binnen de school en heeft dus iets te zeggen over de school. Zo heeft de school het laatste woord over de kleur van de buitendeur, maar niet over de kleur van het jurkje dat een kind draagt.

    “Het verwoorden van de rol die de school heeftals mede opvoeder lukt me niet een ,twee drie.”

    Als de school formeel de rol zou hebben die jij de school toedicht, dan zou dat ergens staan en zou je het alleen maar hoeven citeren. Maar het is niet zo en het staat dus nergens. Overigens zit er nog een reuzeverschil tussen ‘school’ en ‘leerkracht’. Het bevoegd gezag is het bestuur van de school. Leerkrachten zijn werknemers en hebben formeel helemaal geen gezag binnen de school, al hebben ze wel meer te vertellen (niet hollen op de gang) en meer bevoegdheden (de kopieermachine ongevraagd gebruiken) dan niet werknemers op de school. Daarin verschillen ze niet van medewerkers van Blokker die wel achter de kassa mogen kruipen en klanten die dat niet mogen. (Als je je door dit soort vergelijkingen beledigd voelt, dan moet je toch wat meer afstand nemen. Het gaat over verhoudingen, niet over aanzien).

    Ondertussen kan een leerkracht natuurlijk wel gezag uitstralen of een gezag hebbend advies geven, maar dat staat erg ver van formele posities, rechten en plichten. Dat is het soort gezag dat je uitstraalt en gegund wordt vanwege de kwaliteit van je werk. Het is niet iets dat je ‘gegeven’ wordt bij het ontvangen van je Pabo diploma.

    “Schoolziet het kind onder andere omstandigheden”

    Zwembad en voetbalclub doen dat ook. Zelfs de buurvrouw doet dat.

    “en heeft belangrijke informatie over de wijze van leren van het kind.”

    Ja. Zoals de dokter belangrijke informatie over het genezen heeft. Je wordt geacht die informatie te delen en de beslissing aan de ouders te laten. Net zoals de dokter dat doet.

    “School kan objectiever oordelen,”

    Nee. School is helemaal niet objectief. School ziet het kind daarvoor te weinig in een weinig natuurlijke omgeving die ook nog eens door de school zelf wordt bepaald. Daar is helemaal niks objectiefs aan. Dat is niet erg want het kan toch belangrijke aanvullende informatie zijn. Twee subjectieve bronnen (ouders en school) geven samen een objectiever beeld. Maar het beeld van school is niet zondermeer meer waard dan dat van de ouders.

    “school heef vergelijkings materiaal”

    Ja. En zo zou je van school kunnen verwachten dat een afwijkende ontwikkeling eerder gesignaleerd kan worden. Maar dat is meer een bijwerking dan een doel van school. Het is bovendien geen wetmatigheid. Pin de school er niet op vast of sta je er niet op voor, want daarmee wek je alweer te hoge verwachtingen. Je mag verwachten dat school óók (net als de zwemjuffen, de voetbalclub en de buurvrouw) de ogen open houdt en daarbij de ervaring gebruikt. Je kunt niet verwachten dat school alles ziet. Je kunt hopen dat school iets meer ziet dan de buurvrouw of de badjuf.

    Je kunt verwachten van een leerkracht dat die contact opneemt met de ouders als er iets opvalt. Maar daarmee is het klaar. Een leerkracht is niet in de positie het van de ouders over te nemen als deze ouders het advies met een beleefd ‘nee dank u’ naast zich neerleggen.

    "en oordelen is menselijk. Op de camping vind ik dat ook altijd zo leuk . Kijken naar ouders en kinderenen daar iets van vinden.helen.

    helen"

    En, hou je je daar ook bezig met ‘tegenwicht bieden’?

  • Theo

    Geachte mevrouw Lavell,

    U schrijft in uw laatste bijdrage:

    ''Het gezag (rechten maar vooral plichten) over de kinderen is heel duidelijk geregeld. Dat ligt bij de ouders en niet bij school.''

    Kunt u mij laten weten waar ik het reglement van ‘'rechten maar vooral plichten’' kan vinden?

    Alvast bedankt voor uw moeite.

  • M Lavell

    Dat is lang en veel maar de kern staat hier:

    Burgerlijk Wetboek 1 (BW1)

    Artikel 247 BW1, Boek 1, Titel 14, Afdeling 1

    1.

    Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden.

    2.

    Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van het kind en het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid.

    meer vind je bijvoorbeeld hier http://wetboek.net/nl/BW1/s35616187.html

  • Stef

    Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doe ik u weten:

    http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=13278-002/session=398385875129679/action=javascript-result/javascript=yes

    http://wetten.overheid.nl/

    ff “wet primair onderwijs” intypen in de zoekbalk en het ebstand met 190 artikelen aanklikken. Vervolgens op het blaadje midden-links et voila.

  • Theo

    Heel veel dank voor uw hulp, mevrouw Lavell. Ik ben het niet altijd met uw standpunt(en) eens, maar ik heb er bijzonder veel waardering voor! Ga zo door!

  • beer

    De meeste ouders verwachten dat we gewoon ons best doen om ons werk goed te doen. En terecht.

    Sommige ouders verwachten van ons dat we van de vijf en een half uur durende schooldag toch minstens een uur aan hun kind persoonlijk aandacht schenken. Met vijfentwintig kinderen in de groep gaat dat dus echt niet. En dan “schiet de leerkracht te kort.”

    Er zijn ook ouders die vinden dat de pedagogische aanpak van de school niet past bij hun kind. Kan gebeuren. En vinden vervolgens dat wij onze aanpak dan maar speciaal voor hun kind moeten aanpassen. Kan soms. Maar meestal niet. En weer “schiet de leerkracht te kort.”

    Alle ouders willen het beste voor hun kind. Alle scholen en alle leerkrachten willen het beste voor de kinderen die aan hun zorg zijn toevertrouwd. Problemen en conflicten ontstaan niet over de vraag: wat willen we voor dit kind?“, maar over de vraag: ”hoe kunnen we dat wat we willen, realiseren“. Over het doel van de school zijn ouders en leerkrachten het eens, de weg naar dat doel is vaak het onderwerp van conflicten. Er leiden veel wegen naar Rome, en vaak is zowel voor de mening van de ouders als voor de mening van de leerkracht veel te zeggen. En dan is het een kwestie van veel overleg, en vertrouwen hebben in elkaar. En accepteren dat niet alles gaat op de manier die jij graag wilt. En rekening houden met de mogelijkheden die een klassikale school biedt, en de vaardigheden van de leerkrachten. Wij zijn niet opgeleid om ”zware" probleemleerlingen te begeleiden.

    Ik werk vijfentwintig jaar in het onderwijs. Ik heb nog nooit een conflict gehad met ouders. Elk meningsverschil is op een normale manier uitgepraat, zonder dat iemand zich tekort gedaan heeft gevoeld.

    Voorop staat voor mij: respect voor de ouders, en begrijpen dat het welzijn van het kind de grootste zwakke plek van elke ouder is.

    Niet tegenover, maar naast elkaar.