4e kwartaal leerlingen

  • M Lavell

    welles. Zie http://www.minocw.nl/vo/249/Leerplicht-en-startkwalificatie.html#A1148

    Startkwalificatie

    Om te zorgen dat jongeren zoveel mogelijk kansen hebben op de arbeidsmarkt, is het belangrijk dat ze met een startkwalificatie van school komen. Met een startkwalificatie kunnen ze geschoold werk doen op de arbeidsmarkt. Een vmbo-diploma geeft toegang tot het mbo, maar is géén startkwalificatie. Een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2) is wél een startkwalificatie.

  • Persson

    VWO bereidt je voor op WO, dan heb je een afgeronde vakstudie gedaan. Het VWO brengt je alleen wetenschappelijke basiskennis bij. Een afgestudeerd econoom heeft veel meer kans op de arbeidsmarkt dan iemand met economie in zijn VWO-pakket. Gezien zijn jeugdige leeftijd en zijn bewezen intelligentiepeil kan zo iemand wel ee baantje vinden, maar wanneer het economisch slecht gaat en de uitsluitend-VWO'er eruitvliegt, dan zal hij heel hard moeten zoeken naar een nieuwe baan.

    En ik zou niet weten, waar hij moet werken. kantoorervaring heeft hij niet; daar nemen ze een MEAO'er voor. Dus, als men de Rotterdamaanpak wil doorvoeren van zo iemand bij zijn lurven pakken en aan het studeren schoppen, dan vind ik niet, dat dat alleen voor de VMBO'er geldt, maar ook voor de luie, maar toevallig intelligente VWO'er, die het na het gym wel goed vindt.

  • Persson

    Ik heb overigens nooit een leraar HAVO (zelfs dat staat erbij in je link, daarover straks meer) /VWO horen zeggen: “Je kunt ook stoppen met studeren en gaan werken.” Die bureaucraten op dat ministerie zijn waarschijnlijk zelf direct van de HAVO gekomen, want ze weten echt van toeten nog blazen.

    De HAVO van nu is vergelijkbaar met de MULO van vroeger, als ze dat zelfs al halen. Spellen wordt niet fatsoenlijk geleerd, secuur werken en goed rekenen ook niet. Algemene ontwikkeling is beneden peil, waar de AVO-opleidingen toch voor zouden moeten opleiden.

    Nog een punt is: waarom zouden al die studenten dan studieschulden aangaan, als HAVO/VWO een startkwalificatie was?

  • M Lavell

    tja…. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, toch?

    Het is gewoon wet (Leerplichtwet en binnenkort ook kinderbijslagwet) en er staat straf op als je 'm niet opvolgt.

  • Persson

    Ik ben het er niet mee eens en draag argumenten aan, dan krijgt het een hogere status dan “er niet mee eens”. Ik vind het triest, dat zo'n duurbetaald ministerie zulke nonsens verkoopt.

  • Persson

    En op HAVO/VWO zit ook gajes, dus die moet je ook volgen als gemeente, wanneer ze het wel goed vinden.

  • Anna

    Leerplicht is nog wel vanaf 5 jaar toch?

    Anna

  • M Lavell

    Ja. Vanaf de eerste dag van de maand waarop je vijf bent en niet (zoals vroeger) nog een jaar wachten als je na 1 oktober jarig bent. De leerplicht stopt op de dag dat je 16 wordt en gaat over in kwalificatieplicht (tenzij je al een kwalificatie hebt) tot de dag waarop je 18 wordt.

  • M Lavell

    “Ik ben het er niet mee eens en draag argumenten aan, dan krijgt het een hogere status dan ”er niet mee eens“.”

    Oh

    “Ik vind het triest, dat zo'n duurbetaald ministerie zulke nonsens verkoopt.”

    Welnee, dat komt uit het Lissabon accoord. Wat bedenken die ministers nog zelf tegenwoordig?

  • M Lavell

    gajes? Ik kan je niet volgen geloof ik.