Leren Leren Experts gezocht!

  • Eric van der Knaap

    Het Nationaal Team Onderwijs probeert middels de site www.lerenleren.nu de kennis en ervaring op het gebied van Leren Leren in kaart te brengen en te versterken.

    We roepen iedereen op zijn of haar ervaringen met Leren Leren te delen!

    Voor meer info

    www.lerenleren.nu

  • Misdefinitie.nl

    Voor onderwijzers is het een manier om te kunnen zeggen “zoek het zelf maar uit”. Commerciële organisaties kunnen daar dan weer op in springen door veel geld te vragen voor cursussen en workshops waarin vooral veel geleuterd wordt.

    Leren doe je niet door gelul. Ik heb niet leren lezen, schrijven, rekenen en fietsen door psychologisch geklets en succesverhalen van anderen. Boom, roos, vis, gewoon eens die pen in de hand nemen en op een fiets met zijwielen proberen te klimmen hebben prima gewerkt.

  • Eric van der Knaap

    Leren Leren betekent dus absoluut niet “Zoek het zelf maar uit”. Dat is een misvatting en een karikatuur van hoe het zou moeten zijn. Om ‘Leren Leren’ goed in te vullen hebben onderwijzers en andere begeleiders gedegen kennis over het leerproces en didactische vaardigheden nodig om het af te kunnen stemmen op de ontwikkeling van de persoon die hij of zij voor zich heeft. Leerlingen mogen hierbij nooit aan hun lot worden overgelaten (wat helaas nog maar al te vaak gebeurt!)

    En ik ben het met u eens dat je zelf op die fiets moet klimmen om te leren fietsen en dat je zelf die pen in de hand moet nemen om te leren schrijven. Overigens kan het ook geen kwaad als je daarbij kijkt hoe anderen het doen… Maar als dat proces moeizaam verloopt, kan een onderwijzer met inzicht in leerprocessen en de vaardigheid om op het juiste moment adequaat in te ondersteunen / in te grijpen, een cruciale rol vervullen.

    Hoeveel mensen zijn er wel niet “stukgelopen” in hun schoolcarriëre omdat er niemand was die adequate Leren Leren-begeleiding kon geven?

    Hoeveel mensen hebben niet een verknipt beeld van wat leren werkelijk is? Hoeveel mensen denken dat leren alleen plaatsvindt binnen de vier muren van school?

    Hoeveel scholen besteden structureel aandacht aan zaken als geheugentechnieken, werking van de zintuigen en de hersenen, mindmappen, omgaan met leerproblemen,… Ik ken er niet zoveel, maar hou me aanbevolen als u ze wel weet te noemen.

    Het succesvol implementeren van Leren Leren vraagt niet per definitie om een totaal andere onderwijsaanpak. Het is bedoeld als een aanvullende competentie op de huidige situatie.

    Vriendelijke groet.

  • Misdefinitie.nl

    “Leren leren” vormt al de huidige praktijk. De laatste tien jaar is het massaal ingevoerd. “Zoek het zelf maar uit” een misvatting? U stelt zelf dat het in de praktijk vaak gebeurt dat leerlingen aan hun lot worden overgelaten. Wat voor betekenis er theoretisch aan “leren leren” wordt gegeven is dan echt niet meer relevant. Het gevolg van de invoering is dat het onderwijs is verslechterd. Dagelijks valt er wel iets daarover in de krant te lezen. Dan is de conclusie keihard: het systeem heeft gefaald en we moeten er niet mee doorgaan.

    Voordat leren leren er was hadden relatief weinig leerlingen problemen. Wie echt niet kon leren, leerde de basis en kon daarna naar de vakschool. Na leren leren moet iedereen opeens geloven aan een apart regime. Nu zie ik meer uitvallers dan ooit tevoren. Hoeveel mensen een verknipt beeld hebben van leren? Stel liever de vraag of het überhaupt uitmaakt hoe iemand over leren denkt. Tot ver in de puberteit weten leerlingen niet eens dat er speciale wetenschappen bestaan over het geheugen. Toch leren ze. Vage kennis over leren is niet nodig om te kunnen leren.

    Omgaan met leerproblemen is een onderwerp op elke school. De overige onderwerpen die u noemt komen in lerarenopleidingen aan bod. Gezien de slechte resultaten van alle vernieuwingen vind ik dat doorgaan met dit soort vage zaken uit den boze is. Herstel het onderwijs in ere en ga dan kijken wat u voor leerlingen kunt doen die buiten het systeem vallen. Tegenwoordig ligt de nadruk teveel op lapmiddelen die een subprobleem denken op te lossen van iets dat structureel mis is in het onderwijs.

  • M Lavell

    Ga die site even bekijken joh.

    Het zijn vooral praktische tips over leren. Over hoe je woordjes stampt. Jezelf over tegenzin heenzet. Mind mappen. Dat soort dingen.

    Ervaringen en tips voor leerkrachten, ouders, leerlingen, schooldirecties. Heel handig.

  • Peerke

    Een leraar is toch een professional en heeft geen aan wal staande beste stuurlui nodig.

  • Peerke

    “Hoeveel scholen besteden structureel aandacht aan zaken als geheugentechnieken, werking van de zintuigen en de hersenen, mindmappen, omgaan met leerproblemen,”

    Net zo als je snellezen niet in scholen erdoor krijgt, krijg je mindmappen er ook niet door. Het geheugen is geen computer, waar je de verkenner van Windows op los kunt laten.

  • Peerke

    Onder andere deze loeier van een fout (drie fouten):

    "Ik vindt het ontzettend moeilijk om aan me huiswerk te gaan?

    Ook al is me kamer heel netjes."

  • Eric van der Knaap

    Wat de laatste jaren massaal is ingevoerd is o.a. ‘natuurlijk leren’, ‘iederwijs’, ‘krachtig leren’, ‘studiehuis’, of de koepelterm ‘Het Nieuwe Leren’. Even los van het feit of deze benaderingen/systemen succesvol zijn of niet wil ik duidelijk maken dat wij met ‘Leren leren’ geen “systeem” voor ogen hebben. We hebben wel een competentie voor ogen die in onze optiek ontbreekt op de meeste scholen. Iets wat een leerkracht meekrijgt in zijn bagage en waarmee hij kinderen kan helpen inzicht te krijgen in zijn of haar eigen manier van leren.

    Ik krijg het gevoel dat u het etiket ‘Leren leren’ leest en op basis daarvan een idee vormt wat de inhoud van de fles is. De inhoud die we hebben is echt anders dan alles wat er op dit moment onder ‘Het Nieuwe Leren’ wordt verstaan. Bij ons is Leren zelf het onderwerp. Het Leren Leren zoals wij dat zien is onafhankelijk van alle systemen. Het is dus te integreren binnen alle bestaande systemen. Of je nu frontaal voor de klas lesgeeft, of 1 op1 remedial maakt niks uit. Natuurlijk wel even een geschikte werkvorm vinden waarmee je de leerlingen iets wilt laten ervaren…. En daar komt de professionaliteit en creativiteit van de leerkracht om de hoek kijken.

    Het gebrek aan inzicht in het eigen leerproces (kennis van eigen leerstijl, werking van geheugen, hoe omgaan met tegenzin enzovoort), is geen subprobleem van het onderwijs, maar een kernprobleem! We vinden ook niet dat het beperkt zou moeten blijven dat alleen die kinderen die “buiten het systeem” vallen, maar iedereen. Goed presteren op school wil niet per definitie zeggen dat je goed bent in leren, maar dat je je goed weet te redden op school. Maar hoe flexibel ben je? Hoe pas je je aanpak bij het leren aan op de taak die voor je ligt? Of doe je het maar weer gewoon op je eigen vertrouwde manier waarvan je weet dat die eigenlijk toch niet werkt?

    Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken hoe wij er precies tegenaan kijken. Volgens mij hebben we allebei een andere inhoud achter hetzelfde etiket. Nieuwe wijn in een oude fles dus!

  • Bas Bintje

    eh, vier fouten…