Leren Leren betekent dus absoluut niet “Zoek het zelf maar uit”. Dat is een misvatting en een karikatuur van hoe het zou moeten zijn. Om ‘Leren Leren’ goed in te vullen hebben onderwijzers en andere begeleiders gedegen kennis over het leerproces en didactische vaardigheden nodig om het af te kunnen stemmen op de ontwikkeling van de persoon die hij of zij voor zich heeft. Leerlingen mogen hierbij nooit aan hun lot worden overgelaten (wat helaas nog maar al te vaak gebeurt!)
En ik ben het met u eens dat je zelf op die fiets moet klimmen om te leren fietsen en dat je zelf die pen in de hand moet nemen om te leren schrijven. Overigens kan het ook geen kwaad als je daarbij kijkt hoe anderen het doen… Maar als dat proces moeizaam verloopt, kan een onderwijzer met inzicht in leerprocessen en de vaardigheid om op het juiste moment adequaat in te ondersteunen / in te grijpen, een cruciale rol vervullen.
Hoeveel mensen zijn er wel niet “stukgelopen” in hun schoolcarriëre omdat er niemand was die adequate Leren Leren-begeleiding kon geven?
Hoeveel mensen hebben niet een verknipt beeld van wat leren werkelijk is? Hoeveel mensen denken dat leren alleen plaatsvindt binnen de vier muren van school?
Hoeveel scholen besteden structureel aandacht aan zaken als geheugentechnieken, werking van de zintuigen en de hersenen, mindmappen, omgaan met leerproblemen,… Ik ken er niet zoveel, maar hou me aanbevolen als u ze wel weet te noemen.
Het succesvol implementeren van Leren Leren vraagt niet per definitie om een totaal andere onderwijsaanpak. Het is bedoeld als een aanvullende competentie op de huidige situatie.
Vriendelijke groet.