Wiskunde

  • Peerke

    Voor het eerst zeg je eens wat zinnigs. Met harde vakken kan een werkgever inderdaad bevestigd zien, dat iemand een behoorlijke hersentraining heeft gehad. Vakken als levensbeschouwelijke vorming bestonden toch vooral uit onderuitzitten en lekker luisteren naar verhalen over lang vervlogen tijden, bijvoorbeeld uit de dagen van Blaise Pascal.

  • Peerke

    Een slecht rekenaar kan een goed wiskundige zijn.

  • gerard

    wat je persoonlijke smaak over wiskunde ook moge zijn, laat me toch even een lans breken voor reken- en wiskunde vaardigheden.

    Ten eerste is het zo, dat een heleboel techniek waar we in ons dagelijks leven mee te maken hebben, gestoeld is op wis- en natuurkunde.

    Dit begint als je 's ochtends opstaat van je bed (waar een boel veerkrachtberekeningetjes op los gelaten zijn), het potje waarop je piest en de boel wegspoelt, het waterkraantje dat je open draait om je tanden (al dan niet electrisch) te poesten, de kleding die je aantrekt, de auto waarin je rijdt, de wegen waaarover je rijdt, verlichting, TV, tot en met de kleinste dingen. De paperclip en punaise worden ook mechanisch vervaardigd.

    Wat dat betreft realiseren weinig mensen hoe afhankelijk ze van techniek zijn geworden. Dit is natuurlijk geen directe link met wiskunde, maar misschien een aardig nadenkertje.

    Vervolgens zal je de pythagorasstelling of ABC formule van je leven niet meer toepassen, maar wiskunde leert je wel op een bepaalde methode probleemoplossend te werk te gaan. (Hoeveel steentjes van 30x30 cm heb je nodig in je tuintje van 3,4x10m?)

    Ook het standaard rekenwerk is handig, al is het alleen al om gevoel voor getallen te krijgen. (je wilt 5 taarten bakken, en je hebt bv 3dl melk per taart nodig)

    dan heb je 15dl nodig. Is dat 1,5 liter, 15 liter of 150 liter?)

    En een rekenmachientje is niet altijd voorhanden.

    Mocht je een vliegtuigvleugel bouwen, dan is een verschil in belasting tussen 15kN en 150kN een groot verschil……

    Maar je hebt gelijk, wiskunde onderwijs wordt vaak op een stom vervelende manier gegeven. Op het voortgezet onderwijs kon het me niet boeien, en het werd me zelfs afgeraden om wiskunde in het vakkenpakket te nemen, maar wilde de techniek in, dus had het wel nodig.

    Pas toen ik op latere leeftijd een avondstudie HTS ging doen, ging wiskunde voor me leven, maar dat kwam ook hoofdzakelijk door docenten die wel in de gaten hadden dat “leerlingen volstorten via een trechtermethode” geen zin had.

    Zelden zo leuk én interessat wiskunde onderwijs gehad…..

    Dus het kan wel……

  • Peerke

    En het levert je een methode om systematisch problemen op te lossen, gevallenonderscheid maken, ook belangrijk, als je een planning moet maken in het bedrijfsleven.

  • anna.m

    Juist Sara .

  • anna.m

    Kijk daar hebben we wat aan ,leuke site ga er op mijn gemak eens een kijkje nemen

    Zo krijg ik een beter begrip van wiskunde met betrekking tot ons dagelijks leven

    groet anna

  • anna.m

    Allemaal hartelijk bedankt ,voor de uitleg /nut / discussie van /over het vak wiskunde .

    groet anna( docente en tevens moeder van 2 kinderen op het voortgezet onderwijs )

  • Bas Bintje

    “Voor het eerst zeg je eens wat zinnigs.” Nou jij nog Peerke….

  • Peerke

    Darn kom je te laat voor.

  • Caro

    Laat me raden; LBS of BVG?!