Wiskunde

  • anna.m

    Ik prijs de dag als dit vak als keuzevak ingesteld zal worden op de Middelbare school.

    brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr wat haat ik dit vak .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Snap werkelijk niet waarom dit vak zo hoog in het vaandel staat !

    Zoveel kinderen met rekenproblemen zijn op deze manier nooit in staat om het middelbaar onderwijs te volgen (grrrrrrrrrrrrrrrrrr) en daardoor niet naar de opleiding van hun keuze te gaan .

    Geweldig leuke kinderen met heel veel kwaliteiten (Talig Creatief muzikaal etc )

    jammer jammer jammer .

  • Theo

    Jij haat wiskunde. Ik begrijp ook wel waarom. Wiskunde in het voortgezet onderwijs wordt niet altijd op een boeiende manier gegeven. bedenk wel dat het wiskundigen van de Universiteit van Amsterdam zijn geweest die Nederland op het WORLD WIDE WEB hebben aangesloten……

    Ander voorbeeld: zoek eens op het internet wat de ontwerpers en uitvinders van de zoekmachine Google hebben gestudeerd…….

  • anna.m

    Oke Theo dat is helemaal waar wat je schrijft .

    Maar waarom moeten alle kinderen in het Voortgezet Onderwijs dit vak verplicht volgen ,zoveel uren per week ?.Voor heel veel kinderen is dit een vak een probleem .

    De musea s hangen vol met prachtige schilderijen ,dagelijks komt ons fantastische muziek ter ore ,wat een kunsten zien we in het theater etc .

    maaaar deze vakken zijn helaas het slotstuk op de scholen (als je boft 1 uur muziek per week een half jaar tekenen ,een half jaar handvaardigheid ,1 uur per week Levo (wat toch een heel belangrijk vak is )etc etc .

    Maak mij eens duidelijk wat het voor nut heeft dat iedereen wiskunde krijgt (jaren lang,zoveel uren per week ) en dan met betrekking tot het dagelijkse leven van ieder mens .

    groet anna.m

  • Bas Bintje

    wellicht is het handig dat bij sollicitaties niet alleen op je c.v. staat dat je zo goed musea hebt bezocht, naar muziek hebt geluisterd en theaters hebt bezocht. er zijn namelijk nogal wat werkgevers die vinden dat het personeel iets meer in zijn of haar mars moet hebben.

  • Theo

    Discussieren over nut en noodzaak van wiskunde in het onderwijs leidt tot oeverloze discussies. Daar kom je gewoonweg niet uit. Jij legt sterk de nadruk op het nut van creatieve vakken. Besef je wel dat er ook veel leerlingen zijn die het nut van deze vakken niet inzien en deze vakkken zelfs vervelend vinden? Maar deze vakken haten? Nee, die leerlingen ben ik in mijn loopbaan in het voortgezet onderwijs nog niet tegen gekomen.

    Trouwens, wat is het nut van vakken zoals economie? Zonder een stuk wiskunde is (algemene) economie niet echt goed uit te leggen. Wat is het nut van het leren van de franse taal? Van Duits. Iedereen spreekt toch (een beetje) Engels, zelfs in Frankrijk en in Duitsland. En..bovendien: er zijn van die handige vertaalcomputers met allerlei nuttige zinnetjes die je nodig hebt om een hotelkamer te reserveren!

    Wat betreft het vak tekenen. Die kan het niet stellen zonder een begrip….jawel van de meetkunde van het perspectief. Weleens de tekeningen van Escher gezien? Ook daarin is veel (abstrracte) wiskunde verborgen. Je vindt het vak tekenen belangrijk. Volledig mee eens. En je hebt vast wel eens van een vlakvulling gehoord. Slordig geformuleerd is een vlakvulling een ‘oneindig doorlopend’ vlak met daarop een zich herhalend motief/ patroon. Denk hierbij aan behangpapier of desnoods een groot tapijt.

    En je weet vast wel wat een regelmatige driehoek is. Of een regelmatige vierhoek of regelmatige zeshoek. Op z'n minst heb je van deze figuren een intuitief idee. Weet je dat wiskundigen kunnen BEWIJZEN dat een vlakvulling slechts mogelijk is met uitsluitend deze drie figuren? Toch handig als je fabriikant van behangpapier bent. Hoe creatief je ook bent, meer patronen zijn niet mogelijk……….

  • Misdefinitie.nl

    Anna, moeten we het vak wiskunde maar schrappen omdat U niet kunt rekenen? Met alle respect, maar het is juist de bedoeling dat kinderen op school iets leren wat ze nog niet kunnen. Het niveau van het onderwijs moet zich niet aanpassen aan het niveau waarop u binnenkomt; u dient te leren om zo op het niveau te komen dat de opleiding van u vraagt.

    Wilt u zo nodig zo min mogelijk wiskunde? Prima, dan gaat u maar naar de domme school. Kunt u daar lekker creatief zijn. Waarom vermoed ik toch dat u wel het hoogste niveau op het Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs wilt volgen terwijl u een van de basiszaken in de wetenschap (de wiskunde) zo verfoeit? Overigens is de vaardigheid rekenen slechts een klein deel van de wiskunde en heeft u in de latere jaren de keuze om een kleiner vak wiskunde te nemen. Bent u niet in staat om dat niveau te verkrijgen, dan zit u daar verkeerd.

  • sara

    Er bestaan geen “domme” scholen!!! Maar ik vind de opmerking (betr. zin) gewoon dom!

  • M Lavell

    “De musea s hangen vol met prachtige schilderijen ,dagelijks komt ons fantastische muziek ter ore ,wat een kunsten zien we in het theater etc .”

    Waarin wiskunde een belangrijke rol vervult. Ik noem maar even de gulden snede, maar kijk ook eens hier http://www.davidhockney.com/ of deze www.artcyclopedia.com/artists/lewitt_sol.html

    Basiswiskunde is door iedereen te leren. Het ligt er vooral aan hoe je het krijgt. Er is geen specifiek talent voor nodig.

  • Peerke

    Natuurlijk staat het hoog in het vaandel, want daaruit blijkt, of je echt iets kunt. De beste kunstenaars waren trouwens uitstekende mathematici. Waarom het verder hoog in het vaandel staat:

    - Alles wordt onderbouwd met cijfers, gedegen kennis van de statistiek is derhalve belangrijk voor een vervolgopleiding.

    - Het is een hulpwetenschap voor de belangrijkste (harde) wetenschappen, als natuurkunde, scheikunde, informatica.

    - Het is een training in het logisch denken.

    - Een goed mathematicus heeft weinig moeite met complexe grammatica's

    - Het leidt op tot de beste banen, en dan niet zozeer in managersland Nederland, maar vooral wereldwijd gezien.

  • Peerke

    “Wiskunde in het voortgezet onderwijs wordt niet altijd op een boeiende manier gegeven.”

    Dat is waar. Juist in het streven er een boeiend vak van te maken, faalt men. In België zijn er goede manieren ontwikkeld om mensen combiantoriek bij te brengen. Hoofdstukken in wiskundeboeken stellen steeds hetzelfde type vragen. Als je handig bent met de programmeerbare en grafische rekenmachine, dan kun je een proefwerk maken, zonder te begrijpen waar het om gaat.