voor Marto

  • Marto

    Even bezig geweest met examens.

    Een reactie op dit en vorig item.

    Als eerste: ik ontken niet dat er (groepen) allochtonen zijn die problemen veroorzaken.

    Ik vind het jammer dat sommigen onder ons zo gemakkelijk de schuld van problemen bij een ander leggen.

    Ik denk dat de problemen een ander niveau liggen.

    Als iemand verhuist naar een andere plaats zal hij zich sociaal moeten inpassen in zijn nieuwe omgeving. Tegelijkertijd verandert ook deze (nieuwe) omgeving. De buren van deze nieuwe buurman merken ook een verandering en daardoor zullen zij zelf ook gaan veranderen, of ze dit leuk vinden of niet.

    Met ‘allochtonen’ gebeurt dit proces ook. De ‘autochtonen’ zullen ook gaan veranderen. Maar hier gebeurt er nog iets. De autochtonen worden bang en verkrampen. Dit gebeurt waarschijnlijk omdat zij realiseren dat zij zich niet kunnen onttrekken aan deze verandering. De autochtonen gaan als reactie eisen stellen aan allochtonen waaraan zijzelf ook niet of nauwelijks zouden kunnen voldoen. De allochtonen kunnen in een aantal gevallen hier ook niet aan voldoen. Hiermee heeft de autochtoon een argument om de allochtoon te bekritiseren.

    En ineens hebben alle allochtonen alle fouten en problemen veroorzaakt. Dit effect wordt versterkt doordat velen elkaar gewoon napraten.

    Even over de statistieken waarnaar sommigen verwijzen. Het zal allemaal waar zijn, maar sommige onderzoeken worden niet goed uitgevoerd en vaker niet goed weergegeven. Als zij zeggen dat bijvoorbeeld 3% van de allochtonen zich schuldig maakt aan misdrijven, kun je dat ook interpreteren dat dus 97% van de misdrijven door autochtonen wordt gepleegd. Het is dan meteen duidelijk dat de allochtonen dus eigenlijk niet het probleem vormen.

    Anderen verwijzen naar feiten. Ook dit is afhankelijk van wat je onder een feit verstaat. Een voorbeeld: tot in de jaren 90 dacht men dat een maagzweer werd veroorzaakt door stress en verkeerde leefgewoonten. Dat was een ‘feit’. Tegenwoordig ‘weet’ men dat een maagzweer wordt veroorzaakt door een bacterie. Dit is het nieuwe ‘feit’.

    Voor degenen die zich bedreigd voelen door de aanwezigheid van de ‘allochtonen’, kan ik overigens wel enig begrip opbrengen. Het zijn er tenslotte 6 miljard. Je bent vrij om jezelf een Calimero-complex aan te praten.

  • Theo

    Het zou mij niet verbazen dat een sociaal systeem waarven de elementen uit mensen bestaat, het karakter van wat wiskundigen een chaotisch systeem met (wellicht) een stochastisch karakter, noemen. Een ‘kleine’ verandering in de beginvoorwaarden van het systeem levert onvoorspelbare en daarom vaak moeilijke te beinvloeden uitkomsten op, voor wat betreft het gedrag van de ‘deelnemers’ in het systeem.

    Het elegante van een ‘ideaal’ wiskundig model is, dat ook in een dergelijk model ‘vreemde dingen’ kunnen gebeuren. Dat een systeem met ‘menselijke factoren’….dat naar mijn mening wiskundig lastig is te modelleren, in de werkelijkheid zich vreemd gedraagt, wekt bij mij dan ook geen verbazing op.

    Je bent voldoende wiskundig onderlegd om te weten wat ik hiermee bedoel…………te oordelen naar je bijdragen op (bijvoorbeeld) het wiskundeforum……..

    Overigens, zou je je kunnen afvragen wat er zou (kunnen) gebeuren als zoveel nationaliteiten op precies dezelfde manier zoals bijvoorbeeld in Nederland, in een land zoals Marokko of een ander ‘niet-westers land’ , zich zouden vestigen……….Marokko heeft twee grote bevolkingsgroepen: de Berbers en de ‘andere’ Marokkanen en daar loopt het ook niet echt ‘gesmeerd’………En in dit land heb je maar twee actoren. Hoeveel zijn het er niet in Nederland?

  • Peerke

    Als het een kleine groep vreemdelingen is, zal deze zich aanpassen, want een vreemdeling heeft meer contactmomenten met de autochtone groep dan met mede-allochtonen. Is de allochtone groep groot genoeg, dan zal de aanpassing moeilijker verlopen, omdat men meer mogelijkheden tot contact heeft met de eigen groep en voor de dagelijkse noden niet aangewezen is op de autochtone groep. Om problemen met immigranten te voorkomen, is het dus van belang niet te veel immigranten in korte tijd toe te laten.

  • Theo

    Contactmomenten tussen ‘allochtonen’ en ‘autochtonen’? Ik woon in een

    wijk waarin allochtonen onderling niets eens met elkaar (kunnen/ willen) praten. Iedereen blijft in het eigen hok.

    Ik herinner mij de tijd dat ik en mijn ouders pas in Nederland waren. We spraken toen beroerd Nederlands. Mijn ouders en ik kregen hardop (bijvoorbeeld in het openbaar vervoer) te horen dat we fatsoenlijk Nederlands moesten leren. praten …..Geen autochtone Nederlander die dit in deze tijd nog durft te

    zeggen, en zeker niet in het openbaar vervoer.

    De gemeentelijke overheden blijven veel geld in ‘wijkgerichte acties’

    investeren waarvoor, althans dit is mijn ervaring, nauwelijks echte belangstelling is. Het station ‘gezamenlijk multicultureel koffie, thee drinken’ is al lang gepasseerd ………

  • Peerke

    “Geen autochtone Nederlander die dit in deze tijd nog durft te zeggen, en zeker niet in het openbaar vervoer.”

    De meeste Nederlanders spreken zelfs niet eens meer behoorlijk Nederlands. Drs. P. en Van Agt zijn de enige goede taalbeheersers, die ik ken. De een is een Zwitser en de ander n'n Broabander. De huidige generatie politici en mediafiguren past liever haar taalgebruik aan aan het slecht Nederlands beheersend allochtoon volksdeel (de bericht, die meisje) dan dat ze zich moeite doet de allochtonen goed Nederlands te leren. En die behoefte is er wel degelijk.

    (Komen jullie dan uit Frankrijk?)

  • Theo

    Oorspronkelijk wel. …..

  • Peerke

    Tegen redelijk goed Nederlands sprekende Limburgers durven ze overigens wel nog die opmerkingen te maken. Zeg maar eens “peperkoek” daarboven.

  • M Lavell

    “Marokko heeft twee grote bevolkingsgroepen: de Berbers en de ‘andere’ Marokkanen en daar loopt het ook niet echt ‘gesmeerd’………En in dit land heb je maar twee actoren. Hoeveel zijn het er niet in Nederland?”

    Welnee. Alle kans dat Marokko aanmerkelijk diverser is dan Nederland. Van oudsher bovendien. Vergeet niet dat de Arabische wereld de welvarende en ontwikkelde wereld was, toen wij elkaar nog met knuppels achterna liepen (zie ook de geschiedenis van de wiskunde). Dat heeft toen al immigratie van allerlei soort veroorzaakt. Zo is er een riante groep Marokkaanse Joden, zijn er hele hordes restant van de diverse bezettingsmachten (Turken, Fransen, Engelsen, Duitsers), en wordt het land al decienia (de laatste in toenemende mate) overspoeld door Afrikanen uit alle windstreken die de oversteek naar Europa willen maken.

    Over de Eendracht en die zeiltochtjes: Ik ken het schip en ben jaren direct betrokken geweest bij het organiseren van luxe charters op zeilschepen. Met vooral heren van allerlei alooi die dit soort reisjes van hun baas of leverancier cadeau kregen. We hebben het dus over volwassen mannen met een goed betaalde baan. Niet over probleemjongeren. Je wil niet weten hoe die types zich bij vlagen kunnen gedragen en wat ook de meest keurige variant van dit slag allemaal kapot weet te maken.

    Ook op de Eendracht die voor een belangrijk deel drijft op snoeprijsjes van stadsbestuurders (niet alleen Rotterdam, maar ook Amsterdam). Maar ja, dat zijn de sponsors van het schip, dus daar komt niks van in de krant.

    Het is een stom idee om mensen die niet echt geinteresseerd zijn in varen met elkaar op een boot te zetten. Die worden zeeziek, dronken en vervelend. Ze gaan niet ineens wel naar bevelen luisteren. Dat doen ze op de wal ook niet namelijk. Op een boot is dit niet gehoorzamen bovendien een stuk gevaarlijker. Je kunt verzuipen. Met man en muis vergaan.

    Over allochtonen: Ja, er is een relatief grote groep allochtonen (met name jongens) die zich problematisch gedraagt. Er is bovendien een grote groep autochtonen die zich meer ergert aan het gedrag van allochtonen, dan van autochtonen.

    Dat zijn feiten en reële problemen.

  • M Lavell

    Het is geel en het staat in de weg……..

  • sandra

    Marto, in welke villawijk woon jij?

    dream on…

    volgens mij heb jij nooit met een “allochtoon” te maken gehad.