Even bezig geweest met examens.
Een reactie op dit en vorig item.
Als eerste: ik ontken niet dat er (groepen) allochtonen zijn die problemen veroorzaken.
Ik vind het jammer dat sommigen onder ons zo gemakkelijk de schuld van problemen bij een ander leggen.
Ik denk dat de problemen een ander niveau liggen.
Als iemand verhuist naar een andere plaats zal hij zich sociaal moeten inpassen in zijn nieuwe omgeving. Tegelijkertijd verandert ook deze (nieuwe) omgeving. De buren van deze nieuwe buurman merken ook een verandering en daardoor zullen zij zelf ook gaan veranderen, of ze dit leuk vinden of niet.
Met ‘allochtonen’ gebeurt dit proces ook. De ‘autochtonen’ zullen ook gaan veranderen. Maar hier gebeurt er nog iets. De autochtonen worden bang en verkrampen. Dit gebeurt waarschijnlijk omdat zij realiseren dat zij zich niet kunnen onttrekken aan deze verandering. De autochtonen gaan als reactie eisen stellen aan allochtonen waaraan zijzelf ook niet of nauwelijks zouden kunnen voldoen. De allochtonen kunnen in een aantal gevallen hier ook niet aan voldoen. Hiermee heeft de autochtoon een argument om de allochtoon te bekritiseren.
En ineens hebben alle allochtonen alle fouten en problemen veroorzaakt. Dit effect wordt versterkt doordat velen elkaar gewoon napraten.
Even over de statistieken waarnaar sommigen verwijzen. Het zal allemaal waar zijn, maar sommige onderzoeken worden niet goed uitgevoerd en vaker niet goed weergegeven. Als zij zeggen dat bijvoorbeeld 3% van de allochtonen zich schuldig maakt aan misdrijven, kun je dat ook interpreteren dat dus 97% van de misdrijven door autochtonen wordt gepleegd. Het is dan meteen duidelijk dat de allochtonen dus eigenlijk niet het probleem vormen.
Anderen verwijzen naar feiten. Ook dit is afhankelijk van wat je onder een feit verstaat. Een voorbeeld: tot in de jaren 90 dacht men dat een maagzweer werd veroorzaakt door stress en verkeerde leefgewoonten. Dat was een ‘feit’. Tegenwoordig ‘weet’ men dat een maagzweer wordt veroorzaakt door een bacterie. Dit is het nieuwe ‘feit’.
Voor degenen die zich bedreigd voelen door de aanwezigheid van de ‘allochtonen’, kan ik overigens wel enig begrip opbrengen. Het zijn er tenslotte 6 miljard. Je bent vrij om jezelf een Calimero-complex aan te praten.