voorschoolse opvang

  • Peerke

    Laat de regering haar eigen (zelfbenoemde) problemen oplossen. Scholen zijn geen overheidsinstellingen; scholen zijn zelfstandig en geen uitvoerders van overheidsbeleid.

    Een paar bezuinigingstips:

    - Vergeet dure vakanties, een dagje Brussel is ook leuk.

    - Auto weg, trein fiets of bus doen het ook.

    - Thermostaat op 20 laten, maar geen ramen open, terwijl de verwarming loopt.

    - Spaarlampen, kijk naar de sluipstroom vanwege standby van de tv. of computer

    - Probeer kapotte dingen te repareren in plaats van weg te gooien.

    - Vervang geen dingen (interieur), omdat de mode dat zogenaamd eist.

    - Mobiele telefoon weg; in de jaren tachtig redden de mensen zich ook zonder. Neem een belbudgetabonnement. Ga op bezoek in plaats van een langdurig telefoongesprek te houden. Mail.

    - Houd een kasboek bij, waarin nauwgezet iedere uitgave wordt bijgehouden. Laat, wanneer dat kasboek digitaal is, alles automatisch omrekenen in guldens

    - Verknip de creditcard (heel duur betalen voor betalen)

    - Vermijd rood staan. Op is echt op. Bankstand rood is varen in een lekke boot.

    - Doe pas boodschappen, als er echt niks meer in huis is. Kook eerst met wat je hebt.

    - Laat frisdrank weg. Drink koffie, thee en water.

    - Laat snoep, koekjes en ander voedsel van weinig waarde weg.

    - Zeg abonnementen op. Neem een goedkoop internetabonnement.

  • Peerke

    De wens is de vader van de gedachte geweest.

  • rebekka

    volgensmij bedoeld peerke dat dat probleem van opvang ergens anders hoort te liggen. Bij de ouders of mijnpart een bso of wat dan ook..

    je moet niet zo in de verdediging schieten. Als dit jouw keuze is, en jij denkt dat dit het beste is, dan is dat zo.

    Mijn gevoel ligt ergens anders. Ik denk dat het verreweg van optimaal is. Ik moet zeggen dat ik wel vind dat kinderen het kwetsbaarst zijn tot 4 jaar en dat is nog niet de schoolleeftijd… dus tot 4 jaar vind ik persoonlijk dat alle moeders thuis horen te zitten…

    In noorwegen is er bijvoorbeeld een jaar zwangerschapsverlof… Dat zou al een boel schelen. (voor de hele jonge kinderen) De regering zou ook op die manier oplossingen kunnen zoeken. bijvoorbeeld: moeders met kinderen op de basisschool hebben het recht om pas om 9 uur te moeten beginnen met werken… of werktijden aan te passen aan schooltijden ofzo. ik denk dat dat effectiever is, en dat dat ook beter is voor de kinderen. (om dus zo kort mogelijk gescheiden te zijn van ouders)

  • Rein

    Oke maar als je bv geen auto heb kom je bijna nergens en dat vind je kind mogelijk erger dan 2 x in de week om 07.45 naar school gaan i.p.v. 08.30 en de kachel staat bij mij op 21 en dat vind ik geen luxe, mob bellen met mijn prepaytje kost gem. 5 a 6 euro elke maand daar word ik ook niet rijker van

    bank komt bij leen bakker vandaan.

    En als ik naar de tandarts moet moet ik geen kroontje maar gelijk een kunstgebit

    oja ik heb spaarlampen in huis waar het ook maar kan

    En als je kind op schoolreisje moet moet ik dan maar zeggen dat zij niet mee mag terwijl iedereen wel mee gaat

    Een dagje Brussel ik denk niet dat je daar een kind plezier mee doet van 6 jaar

    Het normale/sombere leven is zelfs al duurPeerke schreef:

    >

    > Laat de regering haar eigen (zelfbenoemde) problemen

    > oplossen. Scholen zijn geen overheidsinstellingen; scholen

    > zijn zelfstandig en geen uitvoerders van overheidsbeleid.

    >

    > Een paar bezuinigingstips:

    >

    > - Vergeet dure vakanties, een dagje Brussel is ook leuk.

    > - Auto weg, trein fiets of bus doen het ook.

    > - Thermostaat op 20 laten, maar geen ramen open, terwijl de

    > verwarming loopt.

    > - Spaarlampen, kijk naar de sluipstroom vanwege standby van

    > de tv. of computer

    > - Probeer kapotte dingen te repareren in plaats van weg te

    > gooien.

    > - Vervang geen dingen (interieur), omdat de mode dat

    > zogenaamd eist.

    > - Mobiele telefoon weg; in de jaren tachtig redden de mensen

    > zich ook zonder. Neem een belbudgetabonnement. Ga op bezoek

    > in plaats van een langdurig telefoongesprek te houden. Mail.

    > - Houd een kasboek bij, waarin nauwgezet iedere uitgave wordt

    > bijgehouden. Laat, wanneer dat kasboek digitaal is, alles

    > automatisch omrekenen in guldens

    > - Verknip de creditcard (heel duur betalen voor betalen)

    > - Vermijd rood staan. Op is echt op. Bankstand rood is varen

    > in een lekke boot.

    > - Doe pas boodschappen, als er echt niks meer in huis is.

    > Kook eerst met wat je hebt.

    > - Laat frisdrank weg. Drink koffie, thee en water.

    > - Laat snoep, koekjes en ander voedsel van weinig waarde weg.

    > - Zeg abonnementen op. Neem een goedkoop internetabonnement.

  • Peerke

    Ik be jarenlang om 7:30 naar school gegaan in plaats van met een auto. Het is goed voor de gezondheid. Dat is echt verwende onzin.

    Je moet maar eens uitrekenen hoeveel 20 en 21 scheelt. Een extra trui of een dubbele laag kleding (bloes en t-shirt) helpt al veel. Bovendien word je minder gauw verkouden, als die bacteriën niet aan het opwarmen bent.

    “En als je kind op schoolreisje moet moet ik dan maar zeggen dat zij niet mee mag terwijl iedereen wel mee gaat.”

    Als het een normaal schoolreisje is wel, maar een vliegreis naar Rome (de bus is al niet meer goed genoeg) is leuk, maar het is geen schande, als je het niet kunt betalen. En als school iets kan doen, dan is het geen druk uitoefenen om aan dure schoolreisjes deel te nemen en te zorgen voor goedkopere boeken.

    “Een dagje Brussel ik denk niet dat je daar een kind plezier mee doet van 6 jaar”

    Dat is dan zeer triest, dan heb je hem al behoorlijk blasé gemaakt. Ik vond het vroeger een hele belevenis.

    We hebben wel duidelijk, waar de pijn zit: niet achterblijven bij de buren.

  • rebekka

    hoewel ik eens ben met je ideeen over “thuisblijven voor je kinderen” , vind ik ook dat je niet moet oordelen over een ander… Een beetje respect voor zijn keuze… we hoeven niet allemaal met elkaar eens te zijn. Probeer je eigen argumenten te geven, ipv te vertellen waarom jij vind dat een ander het fout doet.

    verder vind ik dat voor iedereen geldt: het is de keuze die je zelf maakt, want een keuze heb je altijd!

  • rebekka

    en alweer een flinke discussie!!!:D

    het wordt hier nog eens een ECHT discussieforum!

  • Peerke

    Die argumenten zijn al lang gegegeven. En zoals jij het stelt, zouden er geen foute keuzen bestaan. Dat mag dan wel een zinssnede in een liedje van Acda en De Munnik zijn, maar het slaat nergens op. Ieman geeft aan, dat 1800 euro te weinig is om van rond te komen. Wetende, dat dat helemaal niet weinig is, gaik eens met hem kijken, waar het goedkoper kan. Dat is vooral een kwestie van alle door de reclame en sociale druk aangezette knoppen weer uitzetten.

  • sandra

    dus jij vertrok om 7:30 om er om 8:30 aanwezig te zijn. Dat is zeker goed voor je gezondheid.

    Ik denk dat ik maar om 5:30 uur vertrek op de fiets om om 8:00 op mijn werk aanwezig te zijn.

    als ik jouw antwoorden zo zit te lezen, dan denk ik van heb je uberhaupt zelf kinderen.

  • rebekka

    Ik denk dat alle ouders doen wat ze zelf het beste vinden voor hun kind.(biologisch gezien) Wat de ene goed vindt, vindt de andere niet goed. Het gaat over keuzes.

    De keuze die Rein bijvoorbeeld maakt is dat hij liever in een dure wijk woont, omdat hij dat misschien beter voor zijn kinderen vindt, dan dat hij in een slechtere wijk gaat wonen maar dan met 1 ouder die thuis blijft.

    Of misschien wil hij duur wonen omdat hij dan dicht bij familie woont enz…

    Het is niet aan ons om daar per persoon over te oordelen.

    Persoonlijk ben ik het met je eens: als je echt wil stoppen met werken, dus als je echt die keuze maakt, moet dat met een inkomen van 1800 euro netto goed te doen zijn. Sterker nog: ik heb het in het verleden ook gewoon gedaan… En ja dat is een kwestie van geen chips kopen, niet (vaak) meer uitgaan, boodschappen doen bij de lidl en extra'tjes alleen als extraatje en niet elke dag of week. En niet elk seizoen nieuwe kleding!

    Waar een wil is is een weg….

    Ik