dochter (6) zit thuis

  • Rein

    Mijn dochter (6) zit nu officieel thuis ,zij was verwijderd van school, omdat zij niet meer te handhaven was volgens de school, met mij toestemming was dijk&duin , pcl /zorgplatform ingeschakeld, zij heeft diverse testen gehad die niet echt op gedragstoornissen uitkwamen, behalve de testjes van mevr.xxx van dijk en duin zelf

    Ik ben ervan overtuigt dat de school de bezwaren sterk heeft verzwaard om een verwijdering mogelijk te maken. Ik was ook in beroep gegaan tegen de verwijdering,maar de school werd in het gelijk gesteld(zoals altijd), mevr.xx van dijk &duin heeft daar nog eens een handje aan meegeholpen door de school ook gelijk te geven.(Er is ook overleg tussen de school en dijk &duin geweest over de verwijdering)

    Waarschijnlijk om haar advies wat zij afdwingt bij pcl kracht bij te zetten

    (Het advies was het Bascule) Natuurlijk vonden wij dit besluit heel erg, en nu blijkt ook dat wij machteloos staan. Wij hebben een onderwijsconsulent ingeschakeld, leerplichtambtenaar, geen van beide wil ons helpen aan een school

    Wij hebben zelf scholen benaderd, maar die vragen informatie op bij de oude school waar zij verwijderd is , en zelfs een gesprek is niet eens mogelijk

    Het Bascule heeft namelijk geen plek op korte termijn en wil eerst weten of behandelijg gewenst is.Dus op dit moment zit zij thuis zonder onderwijsl, met het gevolg dat zij nu ook nog eens een leerachterstand krijgt die zij niet had.

    Wat is er nog mogelijk? Ik denk zelf niets meer

  • Jet

    Heb geen idee wat er mogelijk is, maar sterkte voor jullie dochter, en voor jullie als ouders.

    Dag, Jet

  • rebekka

    ow wat een ramp!

    en helaas ik ken erover mee praten. In dit land hebben scholen wel rechten, en de kinderen amper… de leerplicht is een lachertje!

    je mag weigeren dat een school contact op neemt met de vorige school, en je mag de huidige school verbieden informattie door te spelen naar andere scholen.

    De huidige school is verplicht om 6 of 8 weken aktief mee te zoeken naar een nieuwe school. wat voor akties hebben zij hierin genomen? Wat raad de school aan?

    Ik zou zowel de onderwijs consulent als de leerplichtambtenaar nogmaals bellen en iig om advies vragen. De leerplichtambtenaar moet erop oezien dat je kindje onderwijs gaat krijgen, dat is zijn werk.

    Verder wil ik je de (vreselijke) tip meegeven: probeer hoe dan ook aardig te zijn, ruzies te sussen, geef de school geen gelijk, maar val ze niet af enz… ik ervaarde dat kortom als hielen likken….Dat is het enige waar je wat kans mee maakt, anders zit de deur zowiezo dicht.

    (onze zoon is nu voor de tweede keer van school gestuurd. We zijn nu dus ook op zoek, en het klopt wat je schrijft:"school heeft altijd gelijk, zo niet dan toch!!! Ze zijn ook niet strafbaar en kunnen/mogen alles.)

    veel sterkte toegewenst!

    een lotgenoot!

  • M Lavell

    Er is maar één weg en dat is de rechter.

    Als je dat niet doet, dan ga je formeel akkoord met de verwijdering. Wie zwijgt stemt toe, hoe oneens je het er in werkelijkheid ook mee bent.

    Als de ouders al instemmen met het besluit (zich niet tot het laatst toe verzetten volgens de formele weg), dan hoeft elke volgende school niet meer te doen dan ook instemmen met het besluit: Kind kan niet op school.

    Je kunt niet bij een andere school afdwingen wat je bij de thuisschool niet hebt af willen dwingen.

    Dus of je gaat naar de rechter en vecht de verwijdering aan (de gronden heb ik je al gegeven), of je gaat niet naar de rechter en je kind zit thuis zonder onderwijs totdat er plaats is in de Bascule. Dat zijn de opties.

  • Rein

    Ik heb tegen de oude school gezegd dat ze geen informatie geven over me dochter, toen beweerde de school dat het min of meer verplicht is om gegevens door te spelen naar andere scholen (dit zou volgens de wet mogen)De school heeft zelfs gezegd dat mijn dochter een S.O. indicatie heeft wat niet zo is , dus je bent bij voorbaat kansloos, de onderwijsconsulent hadden we meerdere keren benaderd, en die zei steeds dat ze niets meer voor ons kunnen betekenen.

    100% kan ik het niet zeggen, maar het komt er op neer dat als het bij een juf niet zo lekker gaat dan ben je van al het normale onderwijs uitgesloten bent

    Het vervelende is dat ze in principe geen leerachterstand heeft, en een gem. IQ dat kan veranderen als ze wat langer thuis komt te zitten.rebekka schreef:

    >

    > ow wat een ramp!

    >

    > en helaas ik ken erover mee praten. In dit land hebben

    > scholen wel rechten, en de kinderen amper… de leerplicht is

    > een lachertje!

    >

    > je mag weigeren dat een school contact op neemt met de vorige

    > school, en je mag de huidige school verbieden informattie

    > door te spelen naar andere scholen.

    >

    > De huidige school is verplicht om 6 of 8 weken aktief mee te

    > zoeken naar een nieuwe school. wat voor akties hebben zij

    > hierin genomen? Wat raad de school aan?

    >

    > Ik zou zowel de onderwijs consulent als de

    > leerplichtambtenaar nogmaals bellen en iig om advies vragen.

    > De leerplichtambtenaar moet erop oezien dat je kindje

    > onderwijs gaat krijgen, dat is zijn werk.

    >

    > Verder wil ik je de (vreselijke) tip meegeven: probeer hoe

    > dan ook aardig te zijn, ruzies te sussen, geef de school geen

    > gelijk, maar val ze niet af enz… ik ervaarde dat kortom als

    > hielen likken….Dat is het enige waar je wat kans mee maakt,

    > anders zit de deur zowiezo dicht.

    > (onze zoon is nu voor de tweede keer van school gestuurd. We

    > zijn nu dus ook op zoek, en het klopt wat je schrijft:"school

    > heeft altijd gelijk, zo niet dan toch!!! Ze zijn ook niet

    > strafbaar en kunnen/mogen alles.)

    >

    > veel sterkte toegewenst!

    >

    > een lotgenoot!

  • Rein

    Oke, maar je gaf eerder ook al aan dat de rechter het belang van de school belangrijker vind dan het belang van een kind. De kans dat de rechter ons in het gelijk zal stellen zou dus nihil zijn.

    Mevr. van Dijk &Duin heeft de verantwoordelijkheid van mijn dochter op zich genomen wij kunnen in feite niets meer zelf beslissen. Als zij zegt dat mijn dochter a.s. maandag terecht kan dan heeft zij gefaald dat het niet zo is, en dan zou ik daarover een aanklacht in kunnen dienen bij dijk en duin, maar ik weet niet of mijn dochter hierbij gebaat is

    Misschien net wat jij zegt de rechter inschakelen tegen de verwijderingM Lavell schreef:

    >

    > Er is maar één weg en dat is de rechter.

    > Als je dat niet doet, dan ga je formeel akkoord met de

    > verwijdering. Wie zwijgt stemt toe, hoe oneens je het er in

    > werkelijkheid ook mee bent.

    > Als de ouders al instemmen met het besluit (zich niet tot het

    > laatst toe verzetten volgens de formele weg), dan hoeft elke

    > volgende school niet meer te doen dan ook instemmen met het

    > besluit: Kind kan niet op school.

    >

    > Je kunt niet bij een andere school afdwingen wat je bij de

    > thuisschool niet hebt af willen dwingen.

    >

    > Dus of je gaat naar de rechter en vecht de verwijdering aan

    > (de gronden heb ik je al gegeven), of je gaat niet naar de

    > rechter en je kind zit thuis zonder onderwijs totdat er

    > plaats is in de Bascule. Dat zijn de opties.

  • rebekka

    als de school dit tegen je wil in doet, is een school daarop aan te spreken. stel je daar niet te veel van voor. Een school zegt dan: wij hebben dit fout gedaan en daarmee is de kous voor hen af, en dat terwijl jij met de gebakken peren zit.

    De nieuwe school mag het wel eisen, om contact te hebben met de oude school, en anders weigeren om het kind aan te nemen.

    in de praktijk is het zo dat scholen gerust “stiekum” contact met elkaar hebben en elkaar inseinen. Dit valt zelden te bewijzen.

    voor de rest wat je schrijft is, hoe eng dan ook, heel erg waar!

  • M Lavell

    “maar je gaf eerder ook al aan dat de rechter het belang van de school belangrijker vind dan het belang van een kind.”

    Ja. Als je daaruit de conclusie trekt dat je ongelijk zult krijgen, dan weet je meteen dat je geen moeite hoeft te doen om een andere school te vinden.

    Maar de vraag of je gelijk krijgt hangt af van wat je eist bij de rechter. Als je eist dat je de school je kind moet toelaten in het gewone lesprogramma, dan krijg je ongelijk. Het kind in de klas vindt de school een te groot probleem en de rechter zal dat hoogstwaarschijnlijk honoreren.

    Als je eist dat je kind blijft ingeschreven en daardoor recht houdt op onderwijs voor de zieke leerling, dan hoeft het niet in de klas. Dan is het argument van de school weg. Dan krijg je gelijk. Onderwijs bieden voor de zieke leerling is een standaard taak van scholen en daardoor geen onevenredige aantasting van het belang van de school of de andere leerlingen. Die laatsten merken het niet eens.

  • Esther

    Of een wel heel rigoreuze optie:

    verhuizen of zelfs emigreren

    In ieder geval veel wijsheid en sterkte toegewenst

  • rebekka

    Je moet van hele goede huizen komen om idd gelijk te krijgen bij de rechter, probeer dan ook zoveel mogenlijk “bewijzen”te krijgen.

    dit kan middels onderzoeken bijvoorbeeld. Dat staat dan naast het advies van school. Als ouder trek je zowiezo aan het kortse eind, maar met een paar verslagen van bijv een kinderpsych oid (ik ken niet de hele situatie) heb je het woord van hen tegen het woord van school. Dan blijft het nog moeilijk hoor, want school is degene die het moeten doen, maar je hebt iets….