En nu??

  • brigitte

    Hallo allemaal,

    Een vraagje , mischien dat iemand hier dat weet:-)

    Ik heb een zoon die in september 17 word .En vorig jaar naar enkele problemen(het zelf perse niet meer naar school willen) in de derde klas van het vmbo is gegaan …

    En de vierde klas dus vrijstelling van leerplicht gehad (en dus ook inderdaad keurig gewerkt heeft.

    Nu twee maanden geleden van de leeringwetambtenaar een schrijven gehad dat hij dit jaar dus toch nog leerplichtig is en naar school moet .

    Gelukkig wil hij dit ook graag maar dan wel een BBL opleiding …(vier dagen werken,stage lopen) en een dag in de week naar school.

    Ik heb de leerling ambtenaar gebeld met de mededeling dat ik hem aan ging melden en dat hij dit ook zelf graag wilde.

    Maar tegelijkertijd gezegd dat ik bang was dat hij om de reden dat hij van school af gegaan is niet meer daar aangenomen zal worden.

    Het antwoord was dat ik hem toch moest aanmelden en met een schrifelijke afwijzing weer terug kon komen bij de ambtenaar.

    Nou wat ik al verwacht had is gebeurt , heb vanmiddag een tel gehaddat hij afgewezen is ….ik heb gevraagd om een schriftelijk afwijzing …en als ik die heb moet ik terug naar die ambtenaar…

    Ben eigelijk benieuwd wat er nu moet gaan gebeuren , want naar mijn inziens weigerd elke andere school hem net zo goed.

    iemand dit al eens meegemaakt??

    Groetjes Brigitte

  • chantal

    Hoi Brigitte

    Licht er aan waarom hij van school gegaan is.

    Ik heb zelf wel al veel mee gemaakt met scholen vooral het afelopen jaar en helaas momenteel nog. Omdat ik op een rmpi school gezeten heb word ik vaak afgewezen op een school met belachelijke redenen. Ik ben nu gelukkig op een school aangenomen naar veel papier werk en praten. MAar had me ook op een andere school aangemeld en die zijn heel vervelend aan het doen. Heb ze pas aan de telefoon gehad en het enige wat ze deden was schelden op mij. Ik heb nu een jurist gevraagt om mee te kijken wat ik er mee kan doen. Want de redenen die ze geven zijn allemaal ongegrond. En de jurist en ik zelf hebben het vermoeden dat het komt omdat ik opgenomen ben geweest en dan zijn ze bang dat ze te veel werk met me krijgen wat helemaal niet zo is maar goed zo denkt de maatschappij.

    Heel veel succes

    Groetjes chantal

  • brigitte

    Hallo Chantal:-)

    dankjewel voor je antwoord ….

    hij is van school afgestuurd omdat hij niet naar school wilde en dat ook gewoon tegen de leiding zei ….dus je kent het verhaal wel ….spijbelen,grote mond,uit de klas gestuurd dat soort dingen …hij zou en moest werken…..en dat heeft hij dus gedaan (is heel goed gegaan) maar hij moet nu perse een jaar nog naar school …gelukkig is hij nu wat ouder en wijzer….en hij wil dat zelf ook …maar ik ben bang (en heb al gemerkt dat die angst terecht is) dat hij nu steeds word afgewezen door dat gedrag van anderhalf jaar geleden.

    ik wacht eerst wel de schriftelijke afwijzing af en dan naar de leerlingwetambtenaar …kijken wat hij zegt en doet ….zal me wel op meer scholen moeten aanmelden maar ben er bijna van overtuigd dat die hem net zo goed niet nemen …ik laat het in ieder geval nog horen hier :-)

    en jij ook heel erg veel succes:-)

    groetjes

  • chantal

    Dank je wel

    Je zou het ook kunnen proberen om hem op de vavo te krijgen dat is volwassen onderwijs maar vaak kan je via iemand (weet effe niet wie maar zou je kunnen vragen aan de leerlingwetambtenaar) een indikatie krijgen. Dit gebeurt wel vaker met tieners/ jongeren waarbij het niet goed gaat in de klas omdat ze een grote mond hebben of omdat ze andere problemen hebben.

    Heel veel succes

    Groetjes

  • Jos van der Sterre

    Hoi Brigitte,

    Een kind is volledig leerplichtig tot aan het einde van het schooljaar waarin hij 16 wordt. Daarna is het kind nog één jaar gedeeltelijk leerplichtig; voor 2 dagen per week.

    Dit betekend in ieder geval dat de leerplichtambtenaar je kind niet kan verplichten voor meer dan 2 dagen per week naar school te gaan. Die twee dagen zijn verplicht als je geen vrijstelling hebt. 4 dagen werken 1 dag school wordt ook goedgevonden.

    Ik zou de leerplichtambtenaar een briefje schrijven waarin je aangeeft dat je kind niet welkom is op die school (kopie van de brief van die school erbij doen) en dat je nu niet weet op welke andere school je kind terecht kan voor 1 of 2 dagen per week. Zeg dat je kind werkt, als dat zo is of dat het wil gaan werken en dat je kind graag naar school gaat voor 1 dag in de week.

    Op die manier laat je zien dat je je best doet maar dat je misschien hulp nodig hebt om een school te vinden. Laat de leerplichtambtenaar maar een school voorstellen.

    Als je echt geen school kunt vinden kunnen je kind en jij waarschijnlijk ook niet veroordeeld worden omdat het kind niet naar school gaat. Je hebt immers geprobeerd een school te vinden maar dat is niet gelukt. De reden van het schoolverzuim is dan “overmacht” en het kind en jij hebben dan geen schuld.

    groetjes terug :)

    Jos

  • Jos van der Sterre

    Onthoud dat de leerplichtambtenaar (lpa) een opsporingsambtenaar is ! Alles wat jij en je kind tegen de lpa zeggen kun je later terugvinden in een proces verbaal als de lpa besluit jullie voor de rechter te slepen wegens overtreding van de leerplichtwet. Eigenlijk hoort de lpa je te waarschuwen zoals een politieman “U hoeft niets te zeggen” , maar ja dat doen ze nooit. Ze zijn niet te vertrouwen, ze doen gerust alsof ze je willen helpen en ondertusen slepen ze je voor de rechter.

    Ga niet met hem praten, doe alles schriftelijk want dat levert jou de bewijzen op die je nodig hebt. Je hoeft ook helemaal niet te gaan praten met hem als je schrijft. Bovendien zijn ze verplicht om je ook schriftelijk te woord te staan als je een brief hebt geschreven. Zeg gewoon onderaan in je brief dat je een schriftelijk antwoord wilt over hoe het verder moet.

  • brigitte

    He Jos dankjewel voor je antwoord:-)

    hier kan ik verder mee …ik houd je op de hoogte hoe het verder gaat.

    in ieder geval moest hij ook een schildersbedrijf als leerbedrijf hebben….omdat hij die opleiding gaat doen (als het kan dan)

    daar moet hij de vrijdag al gaan soliciteren…..ook dat laat ik doorgaan zodat ik kan laten zien dat wij (vooral hij) wel degelijk van goede wil is nu:-)

    maar je hoort het nog …nogmaals bedankt;-)

  • Jet

    Nou Brigitte, niet in de zin van geweigerd worden, want toen spruitje 9 was hebben wij al toestemming van het VO gekregen om ‘m naar z’n huidige school te laten gaan, maar dat vonden wij zelf geen goed idee.

    Heb toen ook veelvuldig contact gehad met de leerplichtambtenaar, en die heeft juist (samen met de onderbouwconrector van z'n huidige school) bemiddeld om een basisschool te vinden die 'm nog een jaartje wilde hebben.

    Kortom Brigitte, leerplichtambtenaren zijn net mensen :) Als je ze benadert met een probleem zijn het niet gelijk boete-uitdelende figuren hoor, en de betreffende ambtenaar heeft echt met ons meegedacht, al leek hij in eerste instantie nors en tot ons niet wenselijke maatregelen, zoals gedwongen plaatsing, bereid.

    Stel je hulpvragend op, misschien werkt dat beter :)

  • Jos van der Sterre

    Mijn ervaring leert dat ze een iknd onschuldig voor het gerecht slepen en ontlastende bewijzen achterhouden. In een hoger beroep zak die er op volgde os dat feitelijk ook komen vast te staan.

    Het blijft onverstandig om uit het oofg te verliezen dat je met een opsporingsambtenaar te maken hebt die zich hult in de kleren van de hulpverlener.Veel mensen hebben zich hierdooor al ernstig in de vingers gesneden.

    Verstandig is het oma lles schriftelijk te doen, zodat 1 de lpa zich niet onwettig kan opstellen (dat scheelt al veel) en 2 zodat je later de gang van zaken kunt aantonen en niet afhankelijk bent van jouw woord tegen dat van de lpa. De lpa wordt door de rechtbank gewoon geloofd vanwege zijn ambtseed.

    Stel je inderdaad hulpvragend op als je geen school kunt vinden passend bij de situatie van je kind. Vraag de lpa een school aan te wijzen die wel past. Kan de lpa dat niet dan hebben jij en je kind geen schuld aan het eventuele ongeoorloofde schoolverzuim.

    Ja, lpa's zijn net mensen, ze zijn niet te vertrouwen.

    mvg

    Jos

  • brigitte

    nou ik zou verslag doen als ik weer iets wist :-)

    heb vandaag met de leerlingwet ambtenaar gebeld ….en de afspraak met hem gemaakt dat waneer de schriftelijke afwijzing binnen is (en dat is ie net) en wesley a.s vrijdag zijn solicitatiegesprek heeft gehad, dat ik daarna een afspraak maak om samen een strategie te gaan bepalen.

    de gemeente kan de school niet dwingen zegt hij ….ook vroeg hij of ik mischien er voor open stond om wesley in een andere woonplaats op school aan te melden …waarop mijn antwoord was dat ik dat zeker wilde doen , maar dat ik bang ben dat die andere scholen op presies dezelfde manier gaan reageren ….en dat beaamde hij ….dus ik wacht vrijdag af …maak in de loop van volgende week een afspraak met die meneer ….en laat wat er afgesproken word daar op schrift stellen dus ik ben benieuwd ….

    maar mijn gevoel zegt me …dat hij opnieuw vrijstelling zal krijgen als hij daar bij dat schildersbedrijf aangenomen word ….en zelfs zonder veel moeite niet naar school hoeft …wat mij de indruk geeft dat het waar is als word gezegd dat kinderen die het ooit verkeerd hebben gedaan, op deze manier nartuurlijk geen nieuwe kans krijgen zo …

    wel om te werken want ik ben daar niet zo bang voor …maar hij krijgt zo geen kans meer om een diploma te halen ….

    jullie horen nog…

    Groetjes