wat wordt er bij jullie allemaal op de basisschool gedaan

  • angelique

    ik ben benieuwd wat er bij jullie allemaal op school naast de lesstof wordt gedaan.

    bij ons is het een rommeltje op school,onderwijzers kunnen niet met elkaar door 1 deur.staan in 2 kampen tegen over elkaar.de ene directrice volgt de ander op en nieman krijgt het vor elkaar

    mijn kind zit in groep 3 maar je zal soms denken dat ze al met het voortgezet onderwijs bezig zijn.

    emotioneel wordt er weinig gedaan,ook knutselen en spelletjes komen weinig tot zeer weinig voor.

    nou ben ik benieuwd wat voor leuke dingen bij jullie op de bassisscholen wordt gedaan.

    ook worden wij dom gehouden in de problemen op school nou ben ik niet een type dat er zich zomaar bij neerlegt.

    ik wil eens wat dingen gaan uitzoeken om zo misschien met ouders een plan te maken zodat onze kinderen weer kind kunnen zijn op school.

    moeten wij het allemaal laten gebeuren(dit schijnt al jaren bezig te zijn) of mogen wij ingrijpen en desnoods een schoolinspectie inschakelen.

    ik vind het heel moeilijk heb zelfs mijn twijfels of ik mijn kind wel op deze school wil houden.maar ik vind het ook wel fijn dat ze op een rk school zit en zo de dingen van het rk geloof op school meekrijgt.

    en natuurlijk heeft ze met heel veel meisjes uit haar klas een leuke band

    moet ik haar daar uithalen,og ga ik het aan en kijken of ik meer ouders op mijn hand krijg zodat het weer een frisse en leuke school voor de kinderen word

    help wie heeft er ideeen

  • Flore

    Jeetje, er worden bij ons zoveel leuke dingen gedaan dat ik niet weet waar ik zou moeten beginnen. In elk geval worden de kinderen bij alles betrokken. Of het nu de invulling van de overblijf is (wat ze tijdens de overblijf doen dus) of de afronding van een project, alles draait om de kinderen.

    Binnenkort is er een (ingekochte) voorstelling voor de kleuters, waarbij de ouders van de kleuters in de tuin bij school een hapje en drankje kunnen nemen, en wat bijkletsen. Een paar dagen daarna is de afsluiting van een van de twee projecten dit jaar waar de kinderen hun ouders kunnen rondleiden door school, en alles vertellen over wat ze over het onderwerp hebben geleerd (de hele school is dan versierd in dat thema, bij sommige dingen kunnen kinderen verkleed naar school, er is een cafe voor de ouders, iedereen kijkt in alle klassen en alle kinderen en leerkrachten zetten hun beste beentje voor.. Er is jaarlijks een picknick, een sportdag, een (ingekochte) cultuurdag (muziek, dans, toneel), er worden soms lessen verzorgd door mensen van de muziekschool, ze bezoeken regelmatig musea, etc.

    Voor kinderen in de bovenbouw is er elke vrijdag een ‘cursus’ die wordt gegeven door externe personen of ouders. Ze kunnen zich zelf opgeven voor een onderwerp dat ze aanspreekt (bijvoorbeeld fotografie, computers programmeren, breien, boetseren, natuurkunde, muziek, etc. en dan 3-6 weken achter elkaar)

    Succes!

    F.

  • mieke

    Kijk eens op de websites van verschillende basisscholen, bij de foto,s zie je vaak heel veel activiteiten. Uit de nieuwsbrieven haal je allerlei leuke info.

    Zo'n website geeft in ieder geval een aardige indruk van een school.

  • john

    angelique, ik heb ooit iets dergelijks meegemaakt

    het enig wat je niet moet doen is je neerleggen bij deze situatie. Kies voor het welzijn van je kind das het belangrijkste. Een school waarvan de leiding ruzie heeft onderling is een slechte school. De school is juist de plek waar klinderen leren met elkaar om te gaan zonder woorden en zonder ruzie. Als je voorbeeld ruzie maakt denk je als kind dat het zo hoort. Je kind krijgt hiermee het verkeerde voorbeeld. Hoop dat je iets kan met deze woorden., Klinkt heel vaderlijk maar t is denk ik wel het enige wat telt, het wel zijn van jekinderen. veel sterkte en succes. als je wilt praten mijn adres staat erbij.

  • angelique

    nou john

    natuurlijk laat ik het er niet bij zitten,heb al met de schoolcommissie een gesprek gehad.

    Ik heb zelf voorgesteld om een activieteitscommissie op te zetten als hun daar geen tijd voor hebben.

    maar er zal en moet daar heel veel veranderen,gelukkig zijn ze daar wel hard mee bezig.

    adjunt en directrice gaan er beiden uit dus hopen op een goede vervanger zodat snel bij het personeel de rust is weder gekeerd.

    maandag stap ik naar de directie we kregen voor het weekend een briefje mee

    dat groep 3 waar mijn dochter in zit maandag weer een wissel van leerkracht krijgt

    deze hadden ze alwel donderdag en vrijdag morgen en komt nu de hele week

    en de andere gaat weer terug naar de kleuters terwijl deze ontzettend goed werk in de klas deed.en dit nu al de 10e wissel is in groep 3.

    en zoveel wissels heeft mijn dochter ook al in 1 en 2 gehad.

    dus je snapt dat ik er echt mooi flauw van ben.

    en ik zal er ook voor vechten ben overal ideeen en tips aan het opdoen zodat ik ook goed met dingen aan kan komen.

    ik heb nu ook gezegd als ik de komende maanden geen vooruit gang zie dan gaan we uitkijken naar een andere school.

    mijn man zit nog een paar maanden in afghanistan dus ik wil niet alleen overhaaste beslissingen nemen….maar zal me er ook zeker niet bij neer leggen.

    en zodra hij terug is zullen we de boel nog eens op een rijtje zetten,en kijken wat dan de beste keuze is en natuurlijk moet mijn dochter zich er ook in kunnen vinden.

    die komt nu al thuis mam je gaat nu maar eens met de juffen praten want we hebben weer een wissel en nu vind ik het niet leuk meer…..en ze heeft gelijk

    dus als er mensen zijn met meer tips en ideeen graaaaaaaaaaaaaaaaaag

    alvast bedankt

  • angel

    eh bij ons op het lokale dorpsschooltje houden we ons bezig met .o.a het "Fenomeen Dorpsroddel''' in optoma forma.

    Eten we geen bruin brood want daar krijgen we dikke kindertjes van

    we pakken bruin brood samen met de pabootjes af van kleine kindertjes.

    De docenten voeren rechtszaken tegen ouders en halen de hele school erbij omdat men prive en zakelijk niet gescheiden kunnen houden.(praten met kindertjes hierover)

    Verder houden we ons bezig met het vooral negeren van ouders en ze stomweg voorbij te lopen als het de docenten niet zint.(het dikke ik fenomeen)

    Als gevolg van dit bijzondere beleid gaan er kinderen niet mee op schoolreisjes omdat ouders het te bedreigend vinden.

    Wat doet het GGD.(wekrdruk te hoog)

    wat doet de gemeente (nite onderwijskundig genoeg/geen mening)

    men kan tegenwoordig als docent zijnde zo slecht zijn zo verschrikkelijk slecht zonder pedagogische didaktische vaardigheden zonder meer een school regeren naar eigen belang en niemand maar dan ook echt niemand zal iets doen.

  • Marto

    Dit geldt niet alleen voor dorpsscholen.

  • angel

    dat weet ik

    het is alleen wel zo dat er ook tijden waren dat juist dorpsschooltjes goed van onderwijsklundige kwalificaties waren.

    nu zijn dorpsscholen toch echt aan de top van slecht onderwijs

  • Jan

    Docenten, of wat daar tegenwoordig nog voor doorgaat, zijn kuddedieren. ‘Alles in het belang van de kinderen’, is een veelgehoorde opvatting in het onderwijs. Nooit zal men in opstand komen. Al vele jaren worden docenten bijvoorbeeld op loonachterstand gezet. Niemand die hiertegen in opstand komt. Men moppert wat, haalt zijn schouders op en gaat vervolgens weer door met de dagelijkse gang van zaken.

    Dat toekomstige docenten in het hbo maar liefst twee loonschalen wordt afgepakt, lijkt niemand te interesseren. In het middelbaar onderwijs is het al jaren niet anders.

    Het vak is mors en morsdood. Het niveau van docenten keldert ieder jaar meer en we vinden het allemaal wel best zo. Geen wonder dat er steeds meer incompetentie voor de klas staat.

  • angelique

    nou er bij neerleggen ja dat kunnen hun doen,maar mijn brief is klaar en gaat morgen naar alle ouders toe.

    ik ben wel zo n type als ik ergens mijn tanden in zet dan zal ik vechten ook.

    en dat zijn er op school nu meer die dat hebben.

    dus heeft onze school nu nog wat te willen…..nee.

    als wij ze met grote getalen onze kinderen weg gaan halen,want doen ze dan want ik neem aan dat je een school toch vruchtbaar wilt houden.

    wij eisen uitleg en begrip,wij willen weer goed onderwijs,meer plezier,meer spel etc etc wat je op een (goed) basisschool mag verwachten.

    iedereen zegt mens je hebt genoeg aan je hoofd,maar dat kan mij niks schelen die kinderen gaan voor alles bij mij.

    want als je 6 bent wordt je daar echt niet gehoort hoor,mijn dochter en de rest kan op mij bouwen.

    ik loop nu al krom van de rugpijn dat is dan jammer maar een mooie toekomst voor die kinderen laat ik me niet afnemen door een paar van die…………………..

    jammer dat het in nederland al zo triest gesteld is,en het kan allemaal

    en net wat er ook gezegd word waar je ook aan de bel trekt (instanties) er is in 1 keer niemand thuis

    nou moet je eens kijken als we als een soort van staking onze kinderen thuis gaan houden dan zal de inspectie wel optreden.maar ik hoop dat ze het niet zover op de spits drijven.

    want hoe je het ook bekijkt die kinderen worden de dupe ervan…en dat is jammer

    en zo gaat het met meer zaken in nederland,ik denk dat de mensen zowieso eens meer in opstand moeten komen