Vanmorgen op het nieuws!

  • jk

    Vanmorgen op het nieuws: leerkrachten moeten flexibeler met vakantie worden en minder uren gaan werken.

    Wie kan zich daar iets bij voorstellen?

    Ik vraag mij gelijk angstig af, GAAN ER DAN NOG MEER LESSEN UITVALLEN?

  • Rebekka

    mijn eerste vraag daarbij is…

    Waarom?

    (misschien leuke vraag aan leerkrachten…) Ik heb eigenlijk het idee/het beeld dat leerkrachten al overdreven veel vakantie hebben… Van mij mag dat eigenlijk wel minder worden… Maar misschien heb ik het mis…

    Heb zelf in het onderwijs gewerkt als assistent in het speciaal onderwijs… en ik ben groepsleidster geweest op kdc voor verstandelijk hehandicapten.. (ja o.a. met de kinderen waar scholen geen zin in hebben omdat ze te lastig zijn, mijn schatting: minstens de helft hoort op school te zitten) Als ik die banen met elkaatr vergelijk vond ik voor de klas staan echt een luizenbaan…

    Maar misschien dat iemand mij kan overtuigen dat dat niet zo is… (als groepsleidster heb je een 36 urige werkweek, moet je vaak overwerken in je eigentijd, dus wordt je er niet voor betaald en heb je 4 en een halve week vakantie in een jaar… naast de verplichte vrije dagen als tweede paasdag enzo… De groep is zwaarder.. wij moesten wel verschonen ;) en de leermomentemn van een zmlk en kdc zijn ongeveer gelijk)

  • jan

    Welnee, daar gooien politiek, werkgevers en vakbonden weer een blik ‘nieuw, competentiegericht leren’ tegenaan. Probleem opgelost. Lerarentekort zal er dan ook nooit komen. Her en der worden nu al mbo'ers klaargestoomd voor het vak van leraar. Want zeg zou zelf: wat heeft het vak van leraar nog om het lijf? Die pet past ons toch allemaal?

  • Rebekka

    moet ook idd zeggen (zie hierboven) dat het werk wat ik deed als groepsleidster, dat ik dat pittiger vind als het werk van leerkracht… En ik ben toch echt MBO-ér…(die ooit nog de PABO gaat doen..hihi )

  • helen

    Hoi rebecca,

    Mijn stelling is dat iedere beroepsgroep vindt dat hij/ zij recht heeft op iets extra's en voor de rest is hetniet nodig.

    Dus vind ik dat ik als juf de 12 weken vakantie meer dan verdiend. Mijn man werkt in het bedrijfsleven en vindt zijn lease-auto niet meer dan normaal en mijn vriendin bij de belastingdienst heeft veel werklunches en gaat aan het eind van een dag hard werken nog even met het team uit eten. Top managers vinden het normaal om meer te verdienen dan de ministerpresident etc etc.

    Maar over juffen… Ik werk fulltime, dat is 38 uur en om de lange vakanties te verdienen moet ik gemiddeld per week 42,5 uur werken.

    Deze 42,5 uur wordt ingevuld met lesgevende taken, uren voor voorbereiding en nakijken en bijkomende klussen zoals sintviering, medezeggenschap, bijscholing, BHV etc. Er is geen prikklok dus theorethisch kunnen leerkrachten minder uren maken dan ze betaald krijgen, maar in de praktijk is het hard werken om al je taken af te krijgen. groetjes helen

  • annootje

    heb het niet in de krant gelezen dus weet ook niet wat er bedoeld wordt.

    Tja of leekrachten zoveel vakantie verdienden?? Ik denk van wel maar ik ben dan ook leerkracht. Ik weet zeker dat ik iedere week veel meer uren maak dat officieelmoet. er wordt tegenwoordig door directies en beoveogd gezag precies uitgerekend hoeveel uren iemand moet maken aan e hand van zijn benoemingl Dit zijn een x aantal lesgebonden uren ;;dus echt voor de klas staan. Dan zijn er de niet lesgebodnen uren die je ook weer onder kunt verdelen in allerlei soorten uren. Zo wordend e taken op school verdeeld. Dan kan ik eerlijk zeggen dat de meeste leerkrachten meer uren maken dan ze opgekregen hebben.

    Denk aan dingen uitzoekn, voorbereiden, verzamelen, gesprekken met ouders enz enz.

    Ook zie ik idd wel leerkrachten die hun geld makkelijk verdienen en ie dan misschien wel veel vakantie hebben. maar laten we aub het oordeel niet van hen afhangen maar kijk eens verder naar al die leerkrachten die wel heel hard werken en heel veel uren maken…gewoon zonder te mopperen en die hart voor hun vak hebben.

    Rebekka.. ik weet niet wat je overwegingen zijn om in het onderwijs te gaan werken maar als je het doet om een makkelijk baantje te krijgen dan zal het je vies tegen vallen.

  • Rebekka

    wat ik al zei: ik heb in het onderwijs gewerkt en ik vind het leuk. (speciaal onderwijs dan) wat “makkelijk”is aan het werk is dat het goed te combineren met kinderen is ivm schoolvakanties. verder maakt het voor mij “makkelijk”werk omdat het voor mij een hele leuke bezigheid is, om met kinderen te werken… En ik hoop dat iedereen dat heeft met het werk wat hij doet…

    Nee als het om het makkelijk willen werken ging, dan zou ik niet in de zorg gaan. daar kom ik vandaan en dat is nog harder werken en nog minder vakanties en GEEN extra'tjes..

    ik kan het vergelijken omdat ik het beide heb gedaan… en dan “zeuren”de leerkrachten uit het speciaal onderwijs nog dat hun baan nog zwaarder is als het gewone basis onderwijs… daar kan ik niet over oordelen.

    De extra taken die je opnoemt zijnook taken die een groepsleidster heeft… en dan niet te spreken over behandelingsplannen maken overleg met therapeuten enz…

    Nogmaals, ik vind het (allebei) geweldig werk, maar snap niet zo dat een leerkracht dus extra vrije uren moet krijgen en bijv. iemand uit de zorg niet…

    Vandaar de vraag: waarom?

    Ik zou me voor kunnen stellen dat leerkrachten moeten wennen aan dat ook “speciale”kinderen ineens op school komen, en dat hier zo'n compensatie tegenover staat. of misschien leraren tekort, en proberen ze zo leerkrachten te “lokken”

  • cor

    Ik snap niet waarom de Nuon direkteur 800.000 moet verdienen.Rebekka schreef:

    >

    > wat ik al zei: ik heb in het onderwijs gewerkt en ik vind het

    > leuk. (speciaal onderwijs dan) wat “makkelijk”is aan het werk

    > is dat het goed te combineren met kinderen is ivm

    > schoolvakanties. verder maakt het voor mij “makkelijk”werk

    > omdat het voor mij een hele leuke bezigheid is, om met

    > kinderen te werken… En ik hoop dat iedereen dat heeft met

    > het werk wat hij doet…

    >

    > Nee als het om het makkelijk willen werken ging, dan zou ik

    > niet in de zorg gaan. daar kom ik vandaan en dat is nog

    > harder werken en nog minder vakanties en GEEN extra'tjes..

    > ik kan het vergelijken omdat ik het beide heb gedaan… en

    > dan “zeuren”de leerkrachten uit het speciaal onderwijs nog

    > dat hun baan nog zwaarder is als het gewone basis

    > onderwijs… daar kan ik niet over oordelen.

    >

    > De extra taken die je opnoemt zijnook taken die een

    > groepsleidster heeft… en dan niet te spreken over

    > behandelingsplannen maken overleg met therapeuten enz…

    > Nogmaals, ik vind het (allebei) geweldig werk, maar snap niet

    > zo dat een leerkracht dus extra vrije uren moet krijgen en

    > bijv. iemand uit de zorg niet…

    > Vandaar de vraag: waarom?

    >

    > Ik zou me voor kunnen stellen dat leerkrachten moeten wennen

    > aan dat ook “speciale”kinderen ineens op school komen, en dat

    > hier zo'n compensatie tegenover staat. of misschien leraren

    > tekort, en proberen ze zo leerkrachten te “lokken”

  • Rebekka

    ik ook niet ;)

  • anneke

    Weten jullie wat ik nou zo grappig vind. Ik hoor altijd mensen uit een bepaalde beroepsgroep over vakantiedagen klagen: ONDERWIJS.

    Als je dan zegt dat ze meer dagen hebben dan welke werknemer ook, komen er altijd reacties die ik hier ook weer lees: ouderavonden, nakijkwerk enz.

    Ik wil echt niet alle leerkrachten over 1 kam scheren, maar op de lagere school van onze kinderen was op een gegeven moment bepaald dat iedere leerkracht tot 17.30 op school zou blijven voor nakijkwerk enz.

    Fietste je om 16.00 uur langs school of op woensdag rond 14.00 uur: alles donker.

    Ook mensen die niet in het onderwijs werken, hebben buiten werktijd om dingen te doen die met hun werk verband houden, denk aan jarenlange cursussen, ook werk mee naar huis dat voor een bepaalde datum af moet zijn enz.

    Er was vroeger een grapje waaruit bleek dat onderwijzers maar 1 dag per jaar werkten en dat was (de niet verplichte) onderwijzersdag.

    Onderwijzers klagen waarschijnlijk al zolang als hun beroep bestaat.