iederwijs school

  • Marialouisa

    Nee, waarom zouden kinderen van 4 jaar moeten leren rekenen en schrijven en verantwoordelijke beslissingen nemen als: vandaag ga ik leren rekenen en niet in de bouwhoek zitten, denk na, het is een kleuter en die doet precies wat ie hoort te doen, spelen in de bouwhoek. Interesse voor rekenen en taal komt vanzelf en bij het ene kind is dit soms al bij 4 jaar en de ander is er pas bij 6 of 7 jaar aan toe. Als je je kind van de ene naar de anders school wilt kunnen verschuiven zonder consequenties, ja dan moet je ze op een “gewone” school doen. Niet ieder schooltype leent zich ervoor om tussendoor te switschen, dat wil niet zeggen dat die kinderen aan het einde van de lagere school niet net zo veel of misschien wel meer vaardigeheden en kennis hebben. Vroeger en dan heb ik het over 40-50 jaar geleden, leerden kinderen in 6 jaar perfect rekenen en schrijven en was de kleuterschool er om te spelen. Nu moeten de kinderen zich aanpassen omdat de leraren niet in staat zijn om in 6 jaar kinderen behoorlijke taal- en rekenvaardigheden bij te brengen. Het is de omgekeerde wereld. Die twee jaar extra “onderwijs” hebben nog niets opgeleverd.

  • M Lavell

    "Dus liever blijven zeuren en schoppen tegen de huidige scholen en zorgen dat het stelsel verandert, want iederwijs onderwijs is dus géén oplossing.

    Ik ben echter van mening dat je bij de bron moet beginnen, dus eerst die Pabo upgraden, en er weer een eerlijke HBO opleiding van maken."

    Weinig doelgericht en erg soft dit. Hoe lang denk je dat het gaat duren voordat het basisonderwijs gevuld is met nieuwe leerkrachten van de nieuw strenge ZZ pabo?

    Volgens mij is dat zelfs voor je kleinkinderen te laat. Hopeloze missie dus.

    “ Mijn kinderen hebben een half jaar op zo'n school gezeten en liepen dat halve jaar meteen achter toen ze op een gewone openbare school kwamen.”

    Absolute flauwekul. Dat moet een verkooppraatje van die openbare school zijn. 4 jarigen zijn niet eens leerplichtig. Ze hoeven niet eens naar school. Dus wat nou ‘achter’ ?

    Iederwijs is volgens mij een succesnummer. Kijk maar naar de Vrije Scholen. Precies zo begonnen en ze zijn er nog steeds. Er is wel een verschil tussen de Vrije Scholen en Iederwijsscholen. Op de Vrije School _mag_ je bepaalde dingen niet leren. Lezen voor je zevende bijvoorbeeld. Op een Iederwijsschool mag je zelf weten wat je leert. Leren lezen met 4 jaar bijvoorbeeld.

    En er is nog een verschil. Op gesubsidieerde scholen word je wijsgemaakt dat de school het onderwijs voor zijn rekening neemt en dat de ouders er nauwelijks omkijken naar hebben. Hooguit dat wat de juf de ouders opdraagt. Op een Iederwijsschool weet je dat je zelf op moet letten en zelf verantwoordelijk blijft voor de educatie van je kinderen. Als je dat slim aanpakt, dan breng je dat ook nog over op je kind. Dat is mooi, leerlingen die verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen onderwijs.

    Nee, niet als ze 4 zijn. Ze moeten het namelijk eerst leren. Daar kun je wel mee beginnen als je 4 bent.

  • ZZ

    "Weinig doelgericht en erg soft dit. Hoe lang denk je dat het gaat duren voordat het basisonderwijs gevuld is met nieuwe leerkrachten van de nieuw strenge ZZ pabo?

    Volgens mij is dat zelfs voor je kleinkinderen te laat. Hopeloze missie dus"

    Nu maar hopen dat al die iederwijs kinderen straks massaal voor een baan binnen het onderwijs kiezen, dan is over zo'n kleine 20 jaar (en dus niet te laat voor mijn kleinkinderen) het ‘onderwijsprobleem’ opgelost.

    Kan trouwens wel merken dat je je binnen het onderwijs bevindt, want je blaat behoorlijk.

    ZZ.

  • M Lavell

    “Nu maar hopen dat al die iederwijs kinderen straks massaal voor een baan binnen het onderwijs kiezen, dan is over zo'n kleine 20 jaar (en dus niet te laat voor mijn kleinkinderen) het ‘onderwijsprobleem’ opgelost.”

    Ga je schoolgeld terug halen. Je kunt niet rekenen.

  • ZZ

    oh nee, die kids kunnen natuurlijk gelijk voor de klas, dus sorry, over 10 jaar!

  • Marialouisa

    Mieke, hoe denk jij er eigenlijk over?

  • melissa

    Ik wil er helemaal niet meer over denken. ;-)

  • angel

    ja ik wist het niet meer precies…de vrije scholen waren het dus

    en welke nog meer?

  • Egeltje

    Of later nog 40 jr mogen werken onder hun werkelijke niveau, hetgeen ook stressbevorderend werkt.

    En alle voordelen die je noemt, kun je je kinderen ook als ouder bijbrengen, maar de keuze om vuilnisophaaldienstmedewerker te worden is gemakkelijker te maken met een VWO-diploma op zak; dan kan het kind werkelijk een keuze maken, want zonder diploma maar met veel ‘eigen wijsheid’ is de keuze beperkt.

    Dag, Jet

  • Egeltje

    Ik geloof er niet in; hebben er als ouders wel degelijk ooit over nagedacht tijdens z'n basisschoolperiode, maar toch maar niet. Nu gekozen voor een kleine, maar wel reguliere, VO-school met aanvullende begeleiding. Maar iederwijs zou niet gewerkt hebben voor ons kind; z'n chaotische manier van werken vraagt een stevige begeleiding :D