Hoe gaan deze klassen in z'n werk.

  • Beheerder

    Ik ben gaan zoeken wat de 4 leerwegen van de VMBO zijn en heb onderstaande gevonden. Alleen zit ik nog steeds met de vraag in wat voor mate er les gegeven wordt. Wat voor vakken ze krijgen etc etc etc.

    wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven. Daar ik gehord heb dat als je een kind heb zitten in de basisberoepsgerichte leerweg hij/zij daarna niet verder kan studeren. Hier zegt het dat ze kunnen doorstromen maar in de praktijk wegt het weer anders ik weet het echt niet meer.

    Dus hoe gaan deze klassen in z'n werk en hoeveel jaar doen ze erover?

    basisberoepsgerichte leerweg

    De basisberoepsgerichte leerweg is één van de vier leerwegen van het VMBO. Hierna kunnen leerlingen doorstromen naar de beroepsopleidingen in het mbo.

    kaderberoepsgerichte leerweg

    De kaderberoepsgerichte leerweg is een van de vier leerwegen van het VMBO. Hij wordt verzorgd door scholengemeenschappen met VBO die de leerlingen voorbereidt op de middenkader- en vakopleidingen in het mbo.

    gemengde leerweg

    De gemengde leerweg is één van de vier leerwegen in het vmbo. Hij wordt verzorgd door scholengemeenschappen met mavo en vbo die leerlingen voorbereidt op middenkader- en vakopleidingen in het mbo.

    theoretische leerweg

    De theoretische leerweg is één van de vier leerwegen in het vmbo en de opvolger van het mavo. Deze leerweg wordt verzorgd door scholen voor vmbo of voor mavo, havo en vwo en bereidt de leerlingen voor op het havo of de middenkader- en vakopleidingen in het mbo.

  • regina

    Ook het mbo kent in zijn vervolgopleidingen niveau s, je kunt bv beginnen op niveau 2 en daarna naar mbo 3 enz. Met het vmbo tl kun je instromen op niveau 4, met basisberoepsgerichte leerweg bv op niveau 2 in het mbo. Doorgaan kan natuurlijk altijd, dus beginnen op niveau 2 dan 3 en dan 4, alleen doe je er dan wat langer over.

  • Adnil

    Nu is de uitslag cito toets voor mijn dochter basisberoepsgerichte leerweg

    welke richting zou zij hier mee op kunnen. Ze wilt namelijk graag de dieren verzorging in of de gewone verzorging van bv bejaarden, zieken e.d.

  • Adnil

    De bovenstaande scholen zijn VMBO gericht waar onder valt het praktijkonderwijs? Want volgens internet is die nog lager dan het BB

  • ZZ

    Dan zou ze meteen naar een zg. ‘groene’ school kunnen óf op het reguliere vmbo in klas 3 kiezen voor de richting ‘verzorging’.

    ZZ

  • jenny

    Hallo Adnil, als je dochter advies basisberoeps vmbo heeft (al of niet met leerwegondersteuning) kan ze dus naar het vmbo. Daar heb je eerst 2 brugjaren. In die brugjaren wordt bekeken of haar nivo inderdaad basisberoeps is. Want soms gaan kinderen ineens opbloeien en kan het zo maar kader worden. Na 2 jaar worden ze dan in het nivo waar ze het beste passen geplaatst. Bovendien kiezen ze een richting. Dat zou kunnen zijn, economie, techniek, zorg en welzijn,consumptief en op sommige scholen dierenhouderij of plantenteelt. Als ze nu al weet wat ze wil kun je daar rekening mee houden. Voor dierenverzorging kun je kiezen voor een groenschool (aoc) en als ze meer de verzorging van mensen voor ogen heeft kan ze in het derde jaar kiezen voor verzorging. Na 4 jaar doe je examen (je mag niet langer dan 5 jaar over het vmbo doen trouwens) wel nivo je doet maakt niet uit. Het is altijd 4 jaar. Daarna ga je naar het mbo. Met basisberoeps ga je naar een nivo 1 of 2 opleiding. In het geval van je dochter zou dat helpende welzijn kunnen zijn. Dan kan ze werken bij bejaarden bijvoorbeeld. Na een nivo 2 opleiding kun je er een jaar achter plakken voor nivo 3 en nog een jaar voor nivo 4. Vanaf nivo 4 kun je zelfs naar het hbo. Het groenonderwijs de aoc heeft vrijwel dezelfde regels alleen is doorstromen binnen het mbo een wat langere weg. Zij vallen overigens onder het ministerie van landbouw en niet van onderwijs. Heb je nog vragen stel ze gerust. Ik heb momenteel 3 kinderen op diverse vmbo scholen dus het is me zolangzamerhand duidelijk. (ook aoc)

  • jenny

    sorry vergeet ik deze vraag te beantwoorden. Praktijkschool valt niet onder vmbo. Je kunt daar ook geen diploma halen. Het is de bedoeling dat je op die school het beroep van je keuze in de praktijk gaat leren. Al met al wat minder/andere kansen voor de toekomst maar zeker een uitkomst voor een groep leerlingen die echt niet beter kunnen. Als je genoeg leerjaren achter de rug hebt kun je trouwens altijd naar nivo 1 van het mbo.

  • Adnil

    Hoi Jenny, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Nu is mij het allemaal veel duidelijker. Je zegt dat je kinderen in diverse VMBO scholen zitten. Zit er ook een in het basiskader? en zo ja welke vakken krijgen ze dan daar? Ik las ergens 15 vakken in totaal maar ben benieuwd wat voor soort vakken het zoal zijn bv welke talen, leer vakken, doe vakken etc. Als je begrijp wat ik bedoel.

    Groetjes Linda

  • jenny

    ja hoor ik begrijp wat je bedoelt. Ze krijgen de vakken die horen bij de basisvorming. Dat betekent, nederlands,engels,duits(op de meeste vmbo scholen een enkeling doet frans ipv duits)wiskunde natuur/scheikunde aardrijkskunde biologie geschiedenis. Als “praktijkvakken”kunnen de scholen kiezen voor vakken als techniek, drama. muziek ed. In de tweede komt er economie en maatschappijleer bij. Aan het eind van de tweede klas wordt er een pakket gekozen die bij de richting hoort en sluiten ze vakken af.Het werkt zo.Er zijn scholen die de kinderen indelen op nivo. Dus basis bij basis en kader bij kader enz. Je hebt ook scholen die in het eerste jaar alles door elkaar in een klas zetten zodat sommige zich aan anderen op kunnen trekken. Ze halen cijfers voor proefwerken die voor iedere leerling haalbaar moeten zijn. Daarnaast scoren ze voor extra werk en verdiepingsstof de letters a t/m d. Een combinatie van cijfer en letter bepaald het advies voor de latere jaren. ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.Verder is het zo dat er in het tweede jaar een aantal lessen gegeven worden in de richtingen die gekozen kunnen worden. Dus 4x koken en 4x metaal enz. Daarnaast wordt er een beroepskeuzeprogramma gedaan en zo ontstaat een idee welke richting de leerling op wil.

  • Beheerder

    Bedankt voor je reactie. is mij nu in elk geval veel meer duidelijker.