Leraar Nederlands?

  • Zwannie

    Zonder visie en idealen is het het beste vol te houden: verstand op nul, zeg maar.;-)

  • Rob

    Precies. En dat kon ik uiteindelijk niet langer meer opbrengen.

  • Zwannie

    De besten vliegen er daardoor uit; kun je nagaan wat er overblijft. Een neerwaartse spiraal is het resultaat en biedt weinig perspectief voor de toekomst.

  • Janneke

    Hallo allemaal

    Ik woon in het buitenland en heb o.a. les gegeven op een internationale school in Spanje, weliswaar zonder lesbevoegdheid, maar dat hoeft niet op een privé-school…

    Nu geef ik alleen nog nog privé-les in weer een ander land. Ik dacht dat mijn (slechte) ervaringen op die Spaanse school uitzonderlijk waren maar nu blijkt dat er meerdere leraren in Nederland hetzelfde voelen. Dat is natuurlijk schrijnend. Lesgeven zonder idealisme lijkt me verschrikkelijk, voor de leerling, maar ook voor de leraar.

    Toch heeft het bij mij een drang weggenomen. Mijn behoefte om les te geven in Nederland is vrijwel verdwenen, mede dankzij de voorgaande reacties. Ik woon nu in een land waar 20 uur per week lesgeven op de universiteit je omgerekend 150 euro per maand opbrengt. Basisonderwijs levert je 200 euro per maand op…. Ik ken hier leraren die ´s morgens 5 uur op 1 school werken en ´s middags 5 uur op een andere school…

    Ik houd het voorlopig dus maar bij mijn privé-lessen: 1,50 euro per uur, maar mijn idealisme blijft intact..

  • Roos

    Misschien een rare vraag…. wat is jullie visie/ideaal? Kun je dat onder woorden brengen?

  • Zwannie

    Je gaat aan de slag en hebt of krijgt vanzelf ideeën. Over opvoeden, methodes, didactische hulpmiddelen, een voor kinderen uitdagende omgeving enz. Tenslotte ben je er medeverantwoordelijk voor dat ze uiteindelijk als welopgevoede, met voldoende bagage toegeruste burgers de maatschappij in gaan.

    Stel dat er nooit een idee kan worden gehonoreerd, simpelweg omdat er geen geld voor is. Hoe lang is het dan nog leuk?

    In plaats daarvan zitten de kinderen met z'n dertigen in een klas, is er op de veertien klassen één computerruimte, en zijn er boeken uit het jaar nul.

    Heb je nu een idee?

  • angel

    Verstand op nul?

    Wat draag je dan over?

  • angel

    dat ideaal heb je of heb je niet

    dat kan een ander je niet aanreiken

    gezien het feit dat je hier de vragen op deze manier in de groep gooit , zou ik als ik jou was er vooral niet aan beginnen

  • Zwannie

    Uitdrukkingen moet je nooit letterlijk nemen, dan zouden leraren beter thuis kunnen blijven. ;-)

  • Roos

    was gewoon erg benieuwd of jullie dan van die ‘onhaalbare idealen’ bezitten… vind het namelijk erg negatief allemaal.