Leraar Nederlands?

  • Roos

    Ik heb een WO-opleiding communicatie afgerond en ik heb een aantal jaren ervaring in het trainen van volwassenen in het bedrijfsleven. Nu ben ik van plan een (deeltijd) lerarenopleiding Nederlands te gaan volgen…. Graag hoor ik van leraren Nederlands in het voortgezet onderwijs wat hun ervaringen zijn. Ben zelf erg bang dat leerlingen Nederlands niet interessant vinden en dat het lastig is ze te motiveren.

  • Rob

    Je vergist je niet. Ga in godsnaam iets anders doen. Verknoei je leven niet als leraar! In minder dan tien jaar zul je nl. ernstig verzuren. Welgemeend advies van een ooit zeer bevlogen docent Nederlands

  • Roos

    Hmmm…. niet echt een gerusstellende reactie. Rob, kun je wat ‘gedatailleerder’ zijn?

  • Rob

    De ene mens is natuurlijk de andere niet, maar ik heb 12 jaar in het voortgezet onderwijs rondgesnuffeld als tweede- en eerstegraads docent Nederlands om er vervolgens voorgoed de brui aan te geven.

    Het beroep van leraar heeft volstrekt geen aanzien meer: de arbeidsvoorwaarden en het perspectief laten zeer te wensen over; de sociaal-maatschappelijke druk is van ongekend grote omvang; de werkdruk enorm. Het niveau van docenten en leerlingen vertoont daarbij al vele jaren een dalende trend. Daarnaast zul je vooral moeten wennen aan het gegeven, dat het in het onderwijs wemelt van uitgebluste docenten, mensen die de kantjes eraf lopen en met wie er dientengevolge nauwelijks samenwerking mogelijk is. Ook is het voor velen niet te verteren, dat veelal disfunctionerende docenten, al dan niet na een bijscholingscursus, de functie weten te verweven van afdelingsleider, coördinator en al wat dies meer zij. Bedenk ook, dat deze mensen door het uitoefenen van een dergelijke functie vele malen meer zullen gaan verdienen dan jij en dit werk vaak op even belabberde wijze uitvoeren dan de lesgevende taak.

    Over de vele onderwijshervormingen, de zinloze nascholingscursussen, het eindeloze gekanker van velen op de machteloosheid van het systeem dat onderwijs heet, de tweedracht die er vaak tussen vakcolleg's is; de ‘downgrading’ van het vak, door goedkoper, niet/slecht/te laag opgeleid personeel te verkiezen boven vakleerkrachten; beter betaalde leerkrachten, die lui achteroverzittend de tijd uitzitten etc. etc. etc, heb ik het dan nog niet eens gehad.

    Ook ik ben er indertijd voor gewaarschuwd, geloofde niet aan dergelijke generalisaties. Maar na een jaar zeven acht, moest ik tot de conclusie komen dat het bittere waarheid was. Natuurlijk is er overal wel iets, maar neem van mij aan, dat er nergens zoveel -brede- narigheid heerst dan in het onderwijs.

  • angel

    Beste Roos ,

    lees vooral de laatste schooldag van Jan Siebelink eens.

    ik sluit mij volledig aan bij Rob

  • MM

    Ik zou als ik jou was op een aantal scholen gaan kijken. Of het ook werkelijk wat voor jou is. Wel met het bovenstaande van Rob in je achterhoofd trouwens. (Er zit wel een kern van waarheid in)

    Het zou zonde zijn als je er tijdens de opleiding achterkomt dat het niets voor jou is.

  • Zwannie

    Het hangt er van af wat je drijfveer is. Het enige wat het volgens mij kan winnen van salaris of arbeidsomstandigheden, is de doelgroep (sommigen vinden pubers nu eenmaal ontzettend boeiend om mee te werken). Als je daar niet bewust voor kiest, zou ik het niet doen, en helemaal niet als je op de schoenen die je nu hebt, nog kunt lopen ;-).

  • Zwannie

    Voor Roos, uiteraard.

  • MM

    Dat had ik begrepen.

  • Rob

    Zonder m'n gelijk te willen halen: uiteindelijk ‘wint’ de enorme problematiek in het onderwijs het van íeder idealisme.