AVI3 in groep 2

  • Flore

    Marion,

    Hij krijgt zeker ook moeilijkere opdrachten, alleen niet op het gebied van lezen (ik zou niet weten hoe je lezen moeilijk zou kunnen maken voor hem…). De andere taalwerkjes (grammatica) en overige werkjes (rekenen, etc) doet hij wel op eigen niveau. Maar het is moeilijk om hem aan het leren te krijgen, want een keer uitleggen is over het algemeen wel genoeg.

    Misschien krijgt hij op een gegeven moment wel dat ‘leerprobleem’, maar zowel mijn man als ik kregen dat pas ná onze middelbare school. In ons eerste studiejaar zijn we dus allebei met de billen bloot gegaan. Wellicht dat dat bij onze oudste ook gaat gebeuren, maar om hem nou vanaf groep 3 tot na z'n 17e (dus meer dan 11 jaar) met extra werk op te zadelen, om dát te voorkomen.. nee, dat zien we niet zitten. Niet zolang hijzelf en z'n (zeer goede) juf daar niet op aansturen.

    Het is een kind met een gebruiksaanwijzing. Gelukkig lijkt hij een exacte kopie van mij te zijn (geslachtsorganen uitgezonderd ;)), dat maakt het net even wat makkelijker. We hebben ook regelmatig overleg met de juf, houden goed een vinger aan de pols en zijn er zeker van dat de manier waarop het op dit moment gaat in de klas, voor onze zoon de juiste is.

    Bedankt voor je advies!

    F.

  • Janneke

    @ N@th

    Hoewel ik je zorgen heel goed begrijp, doet het me wel heel goed om positieve reacties te lezen van ouders over hoe de Nederlandse scholen hiermee om gaan. Toen ik bijna 4,5 jaar geleden uit Nederland naar Spanje vertrok had ik een veel negatiever beeld. Mijn zoon las al boekjes toen hij 3 was. Nu is hij 7 jaar, drietalig en gaat na de vakantie naar groep 5. Het onderwijs in Spanje bood jammer genoeg niets voor hem. Alles valt of staat met de leerkracht! Hij heeft noodgedwongen bijna een jaar thuisonderwijs gehad van mij en afgelopen september zijn we van Spanje naar Argentinië verhuisd. Er is een hele mooie wereld voor hem en ons als ouders open gegaan. Hij gaat lachend naar school en is gelukkig. Zijn voorsprong wordt onderkend, eindelijk! Soms moet je toch zelf aan de bel trekken. Ik moet wel zeggen dat wij het grote voordeel hebben dat hij vooral Nederlands leest, enkele boeken per dag, maar naar een Spaanstalige school gaat en veel in het Engels doet, zo is een voorsprong in het Nederlands helemaal niet erg.

    Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je maar moet gaan emigreren, integendeel! ;-)) Maar het is niet zo makkelijk als sommigen denken. Volg je instinct, dat is, mijns inziens, soms meer waard als een Pabo-diploma….

    Succes!!

    Janneke

  • fd

    fd