AVI3 in groep 2

  • N@th

    Mijn dochtertje van 5 zit in groep 2. Ze leest momenteel al in AVI 3. Daarnaast allerlei alledaagse dingen: de bordjes in de supermarkt, dingen op televisie. De meest gekke (en ook aardig moeilijke dingen) leest ze.

    Mijn vraag is eigenlijk: hoe gaat een school hier mee om? Ik zal ook zeker naar haar juf toe stappen om te informeren hoe ze daar in groep 3 straks mee omgaan, maar ik ben ook benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

    Zeker voor de juffen en meesters op dit forum: wat is het beleid van jullie school?

    En voor de ouders hier die zich hier in herkennen: hoe hebben jullie het beleid van school ervaren?

  • angel

    beleid?

    welk beleid?

    begaafdheid?

    is geen beleid voor?

    een docent met cum laude pabo kan en mag je niet te veel van vragen.

    Ik zou op zoek gaan naar andere wegen

  • MM

    Is zij getoetst op AVI 3 of leest zij uit boekjes met AVI 3 niveau?

  • kee2

    Nee, er is nog niets getoetst, ze leest nu boekjes AVI 3.

  • M Lavell

    Is het erg? Ze kan toch gewoon blijven lezen? Wat zou er moeten gebeuren volgens jou?

  • N@th

    Ik heb begrepen dat men eind groep 3 AVI 2 moet beheersen.

    Wordt er dan lesstof gegeven van groep 4? Wordt zo'n kind getoetst?

  • M Lavell

    Ja, maar het is niet verboden om eind groep 3 Avi 6 te lezen.

    Kortom: het is niet verboden om boven het minimum uit te steken (ook niet onder het minimum trouwens).

    Als het goed is doet het kind gewoon met de lessen mee, wordt het een keertje getoetst en mag het dan soms iets anders doen dan de leerlingen die wel op de lijn zitten.

    Ik zou als ik jou was me pas zorgen gaan maken als er iets niet goed gaat. Thuis lekker lezen en vanalles doen en op school met klasgenootjes werken (ook al is dat onder jouw niveau) is helemaal niet erg. Bovendien: alle kans dat er meer zijn die al lekker kunnen lezen.

  • Flore

    Bij mijn kinderen op school is het gebruikelijk dat er leerlingen in groep 2 zitten die al aardig kunnen lezen. Elk jaar zijn er wel een paar die lezend naar groep 3 vertrekken. Omdat school toch al zoveel mogelijk onderwijs op eigen niveau aanbiedt, hoeft er verder niets aan te worden gedaan.. ze gaan gewoon verder waar ze gebleven waren.

    Mijn zoon was zelfs nog wat extremer: die kwam met AVI-8 binnen in groep 3 (waarschijnlijk zelfs hoger, want ze zijn gestopt met testen omdat meneer geen zin meer had). Hij werkt gewoon op z'n eigen niveau binnen groep 3. Eigenlijk doet hij nu nog iets te makkelijke werkjes, maar hij vindt het leuk om te doen, het is goed voor z'n schrijven en het sluit nog enigszins aan bij z'n leefwereld. Zolang hij het naar z'n zin heeft laten we hem zo doorgaan en maken we z'n voorsprong niet nog groter.

    F.

  • melissa

    Wij hebben in groep 4 een aantal kinderen die AVI 9 goed hebben gehaald; die worden echt niet in groep 8 geplaatst.Ze lezen in de klas op hun eigen niveau.

  • marion64

    flore. wel opletten, dit had mijn zoon ook, mocht steeds verder met lezen en was in (begin) groep 4 klaar met “alles”, ook de rest ging goed met leren, maar…. deze kinderen leren te makkelijk. Heel vervelend wanneer de leraar voor de 10e keer hetzelfde moet uitleggen. een proefwerk leren hoeft niet, want je weet het al.

    Dan de middelbare school, hier moet je wel gaan leren, alleen hebben ze dan geen idee hoe dit moet.

    Vraag dus aan de school waar hij nu zit of hij moeilijke opdrachten mag doen, mijn zoon mocht dit ook terwijl de andere aan het tekenen waren. De onderwijzer vond het toen ook vreemd dat hij hier geen zin in had, hij was toch zo slim!

    Maar een kind wil ook tekenen en niet opvallen in de klas, dus moeilijke opdrachten terwijl andere gewoon zitten te rekenen.

    Ik denk dat een kind dat zo makkelijk, ook meer aandacht verdient, nu gaat alle aandacht uit naar het kind dat onder het gemiddelde zit (terecht dat zij aandacht krijgen) maar deze kinderen verdienen dit ook!