Extremistische ideeën

  • ZZ

    Je bedoelt natuurlijk die we de afgelopen jaren gehad hebben en waar we dit aan te danken hebben!? Wél duidelijk zijn.

  • ZZ

    extremisme ís bedreigend!

  • M Lavell

    Welke uitspraken?

    Je moet toch wat concreter zijn denk ik. Zijn het ideëen, of plannen? Is het haatzaaien of raar denken? Of is het moeilijk te onderscheiden van elkaar.

    Als dat laatste zo is, dan moet je met hem praten. Het is voor hem wel handig om te weten dat verdenking reden genoeg is om op een nare manier achtervolgd te worden.

    Kun je met hem tot een ander opstel komen waarin zijn mening blijft staan, maar de verdenking minder wordt? Kun je daarvoor zelf voldoende afstand nemen van je eigen mening?

  • Zwannie

    Precies, het komt soms uit onverwachte hoek!

  • Zwannie

    De jongen, van islamitische afkomst, haalt enorm fel uit naar de Joden en Amerika en is positief over de Palestijnen. Verder deugt deze maatschappij volgens hem voor geen meter. Uit de scheldwoorden die hij meermalen gebruikt blijkt volgens mij veel opgekropte agressie (maar ik ben geen psycholoog). Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

  • M Lavell

    Herschrijf zijn opstel. Laat zien hoe je diezelfde mening kunt verkondigen zonder scheldpartijen en haatzaaierij. Heb het daar met hem over en wijs hem erop dat het op zijn manier verwoorden van zijn mening, tot vervolging kan leiden.

  • Zwannie

    Geweldig goeie tip, daar kan ik wat mee. Alle vliegen in een klap: de leerling krijgt op die manier erkenning, aandacht en zorg, waardoor hij misschien ook een beetje meer respect leert opbrengen voor de mening van een ander. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben, 'k stond even letterlijk en figuurlijk met de mond vol tanden… ;-)

  • Dirkje

    Bravo!

  • Karel de Gucht

    Ik vergeet soms bijna dat het bestaat en er ook nog bijhoort. Gelukkig hebben we Napoleon zo gek gekregen om Helmond bij Noord-Brabant te voegen.

  • Karel de Gucht

    Het valt wel op, dat opvallend veel joden in de Nederlandse media de dienst uitmaken en ook wel in de politiek. Ik denk, dat je zoiets serieus mag bespreken, want achterstelling van niet-joden is iets, dat we niet moeten hebben. Ga er niet van uit, dat iemand zomaar iets roept, maar jodenhaat is nooit goed.