Tips nodig hoe motiveer ik mijn kind

  • jenny

    hallo adnil, succes met het gesprek op school.Op het ouder prikbord had ik niet begrepen dat het om zo'n berg huiswerk gaat. Echt heel vreemd. Ik weet niet welk nivo je dochter heeft maar lees eens wat over het vmbo. Daar wordt steeds minder huiswerk gegeven en gaat men steeds meer over op het “nieuwe leren”. Dus al dat huiswerk op een lagere school wordt steeds vreemder. En de lengte van een kind mag nooit meespelen in een beslissing een jaar over te doen. Ik ken de school waar je mee te maken hebt niet maar hij spreekt me zeker niet aan. Sterkte

  • Karel de Gucht

    “Daar wordt steeds minder huiswerk gegeven en gaat men steeds meer over op het ”nieuwe leren“.”

    Dat is een slechte ontwikkeling, want dan haal je er niet uit, wat erin zit.

  • Beheerder

    Hoi Jenny,

    gisteren de leerkracht gesproken ze krijgen 4x in de week huiswerk op

    dinsdag en donderdag rekenen woensdag taal, vrijdag aardrijkskunde en voor wat betreft biologie en geschiedenis weet ik de dagen niet meer maar dat zit ook ergens in die 4 dagen.

    gekke is dat huiswerk maken thuis moet gebeuren en niet in de klas tijdens een vrij moment of zo maar het leerwerk mag wel in de klas en verder thuis gedaan worden.

    Deze leerkracht leert zijn leerlingen dan ook hoe ze zelfstandig moeten/kunnen werken. De kinderen met problemen worden dan terwijl de anderen zelf aan eht werk zijn bij gespijkerd.

  • helen

    Hoi adnil, Msschien geeft de school teveel huiswerk. Het probleem is nog steeds dat je dochter geen huiswerk wil maken terwijl ze dat wel moet. Wat moet je daarmee als ouders? Ik ken een gezin waarbij de ouders tegen hun kind zggen. Allemal onzin dat huiswerk, dat hoef je niet te maken Wel stoer eigenlijk en het is een optie. Onze school zegt weleens tegen ouders dat ze zich niet meer met het huiswerk van het kind hoeven te bemoeien omdat het teveel spanning gaat opleveren in het gezin. Ook een optie.

    Zelf zou ik het kind vier keer per week 20 minuten aan de keukentafel zetten met haar huiswerk. Doet ze wat dan is het fijn. Doet ze niks ook goed. In elk geval geef je als ouders structuur aan Op de vrije dagen en voor en na het huiswerk is er tijd en ruimte voor gezelligheid. Let wel goed op dat ze twintig minuten blijft zitten, niet plassen iets drinken , een pen pakken, papieren zoeken etc. Aan de tafel zitten met het huiswerk, anders niks. Misschien wil ze graag dat jij haar helpt omdat ze niet goed weet hoe je huiswerk maken moet doen.Leg in ieder geval uit dat jullie het zo aanpakken met haar omdat jullie vinden dat huiswerk belangrijk is voor haar toekomst.

    sterkte ermee

  • Leerling

    Als ik dit lees zie ik mezelf hierin, ik heb zelf geloof ik ook nog nooit thuis een boek open gedaan. Ik denk dat je jezelf er niet zo druk over hoeft te maken, want ik heb dat ook het hele jaar, slechte cijfers en leraren die mij niet echt aardig vinden, maar dan tegen het eind van de laatste periode werk ik even hard, dan haal ik het alsnog en dat lukt nu al tot 5 havo. Ofwel ik weet niet hoe dat met uw kind zit, maar ze zal toch wel zo verstandig zijn om zichzelf er op een slimme manier uit te werken en aan het einde van het jaar een beetje slijmen bij leraren en de nodige dingen doen zodat ze over kan..

  • moeder

    tja,

    dat deed mijn zoon dus ook. ging inderdaad goed tot 5 havo, en nu mag hij dus voor de tweede keer eindexamen doen.

    maar wie weet, lukt het jou wel, succes.

    wat betreft het probleem van Adnil:

    ik zou inderdaad het probleem bij je kind neerleggen, en zelf niet te veel strijd voeren. dat is de taak van school. als ouders kun je natuurlijk helpen en stimuleren, maar als je kind echt zo'n weerzin heeft, houdt het op.

    mijn oudste, niet die van hierboven, ging met een vwo-advies van de basisschool. ik heb heel veel “strijd” geleverd om hem aan het huiswerk maken te krijgen. met als enige resultaat dat de sfeer in huis achteruit holde. daar ben ik dus mee gestopt. hij heeft vijf jaar lang geen huiswerk gemaakt, en kwam dus uiteindelijk met een vmbo-diploma van school af. nu zit hij op het mbo, doet het prima, en is nu wel gemotiveerd om huiswerk te maken. dus….. alles is nog goed gekomen.

    succes

  • mawusi

    hoi ,

    mijn zon van 9 jaar hou niet van lezen hij vindt het saai en rekenen vindt hij ook niet leuk.

    hoe kan ik hem motiveren.