Tips nodig hoe motiveer ik mijn kind

  • Karel de Gucht

    Ik begrijp nog steeds niet, wat het probleem is met lengte. Is het van belang, dat mensen iets leren, of gaat het om een mooie klassefoto te kunnen maken op school?

  • Adnil

    Dit betekend op haar school dat ze stukken ouder wordt geschat dan ze is.

  • Karel de Gucht

    Ja, dan blijkt, dat het niet zo is, dus leert de schatter beter schatten. Ik vind het nog altijd geen criterium om een heel jaar in de vuilbak te gooien.

  • ZZ

    Waar ik hier niemand over hoor; op welke basisschool krijgen de kinderen zoveel huiswerk?

    Die van mij verzoop wat dat betreft pas op het VO.

  • Marto

    Eerst een paar vragen:

    Hoe is de verhouding tussen de leerkracht en jouw kind?

    Wat vindt jouw kind belangrijk en waarom?

    Heeft het kind ook problemen buiten de school?

    Als er niets bijzonders aan de hand is, het volgende.

    Ik zou het probleem van het kind proberen te maken. Spreek hierover met de leerkracht. Kennelijk leunt ze enorm op de aandacht die zij voor dit probleem krijgt.

    Als ze hierdoor onderuit gaat weet ze dat zij het probleem heeft en niet iemand anders.

    Als betrokken ouder is dit natuurlijk zeer moeilijk, maar probeer aandacht te geven aan dingen die wat minder spanningen en meer plezier geven. Laat het kind het ‘probleem’ zelf definieren (de formulering moet van het kind zelf afkomen) en geef haar ook het initiatief om dit schoolprobleem zelf op te lossen. Hier moet je natuurlijk wel bijblijven en zorgen dat het kind niets bagatelliseert of vergeet.

  • Adnil

    Hoe is de verhouding tussen de leerkracht en jouw kind? geen idee ze kennen elkaar pas

    Wat vindt jouw kind belangrijk en waarom? leuke dingen doen omdat leren saai is

    Heeft het kind ook problemen buiten de school? nee buiten de school met uitzondering van het maken van huiswerk is het verder een schat.

    we zijn hier inmiddels al 2 jaar mee bezig en omdat het haar laatste basis jaar is wil ik haar nog beter kunnen helpen maar vooral motivren om toch te gaan leren.

    vanavond hebben we een gesprek op school.

  • Adnil

    Op die van haar dus.

    afgelopen week kreeg ze dinsdag 20 rijtjes sommen te maken voor deze week en een sommenoefenschrift 1 bladzijde. verder woordpakket en einde van de week kreeg ze weer een a4 vol met sommetjes en moet ze aardrijkskunde leren wat ook heel vervelend om te doen is want ze moeten hun aantekeningen leren en mogen het boek niet mee naar huis nemen.

    Maakt het als ouder moeilijk om zo'n kind te overrhoren als je de tekst moet raden aan de hand van een paar ingevulde woorden.

  • ZZ

    Nu, ik heb mijn kinderen ,vanwege verhuizingen, op verschillende basisscholen gehad door heel het land, maar nergens kregen ze huiswerk zoals jouw kind. Ik denk dat je het probleem op school moet zoeken, kan de juf de klas wel aan, werkt de juf wel voldoende door zodat de stof ‘gewoon’ op school behandelt kan worden etc.I k zou een gesprek met de directie aanvragen en het een en ander voorleggen en uitleg vragen. Informeer ook eens bij andere basisscholen in de buurt (moeders) of het er daar net zo aan toe gaat.

    Gr,

  • ZZ

    Kinderen op de basisschool moeten nog kind kunnen zijn! Leren en huiswerk komt wel op het VO en dat duurt dan weer lang genoeg. Ik vind dit echt van de zotte! Stel je vraag eens bij 50tien. Of bij de schoolinspectie. Dit is echt té zot voor woorden en het duurt ook al 2! jaar zeg je, dus vanaf groep 6??!

  • Beheerder

    vanaf groep 6 zijn er problemen maar niet veel huiswerk. dat is pas in groep 8 begnnen als voorbereiding op het VO.