vraag aan Theo

  • Marianne

    Hallo Theo,

    Ik zie dat je heel veel weet over hbo en wo opleidingen. Mijn jongste dochter gaat international business and languages studeren. Zij wil na deze HBO opleiding er nog een WO studie achteraan doen. Welke studies sluiten het beste aan op IBL?

    Zij heeft vier jaar gymnasium gedaan. Vanwege ernstige hoofdpijnklachten is zij overgestapt naar de Havo. We dachten dat het gym te zwaar voor haar was maar achteraf bleek dat ze verziend was. Ze kon dus cijfers en letters niet goed lezen. Nadat zij lenzen had gekregen, bleek de Havo niet een echte uitdaging en had ze spijt van haar overstap naar de Havo. .

    Met bijna twee volledige profielen (economie en maatschappij met alle drie de vreemde talen) is ze op haar sloffen met hoge cijfers voor de Havo geslaagd. Nu wil ze graag de talen met economie combineren omdat ze dat allebei erg leuk vindt. Ze hoopt nu dat IBL voldoende uitdaging zal bieden en dat ze daarna alsnog naar het WO kan doorstromen. Maar welke WO opleiding combineert vreemde talen met economie en management?

  • Karel de Gucht

    Er is wel een HBO-opleiding, die dat doet: HEAO economisch-linguïstisch. Eventueel kan ze daarna nog doorstromen naar het WO.

  • Marianne

    Ja, de HBO opleidingen kennen we. Daarvan gaat ze er ook een doen namelijk International Business and Languages. Verder heb je ook nog de HEBO. Dat is de Hogere Europese Beroepen Opleiding. HEAO economisch linguïstisch kennen we nog niet. De vraag is eigenlijk welke WO opleiding hier het beste op aansluit. Verder vraag ik me af wat het verschil is tussen de HEBO en IBL. Mijn dochter heeft lang getwijfeld tussen deze twee. Weet Theo het verschil??

  • Theo

    De HEBO is een opleiding bedoeld voor studenten die een functie ambieren bij een een (inter) nationele overheidsorganisatie in een EU- land..Het studieprogramma omvat vakken op het gebied van het europese recht, politicologie, (cultuur)geschiedenis, en economie van EU-landen (met nadruk op de onderlinge institutioneel-economische verschillen) en uiteraard talen en culturen van de EU-landen.

    De IBL opleiding is meer bedoeld om in een commerciele organisatie, niet noodzakelijk in de EU, te gaan werken. De nadruk in de IBL opleiding ligt evenals bij de HEBO op talen, maar er is wel een accentverschil. Het talenonderwijs in de IBL-opleiding is sterk op het internationale bedrijfsleven gericht. Economievakken zoals bedrijfs -en commerciele economie komen komen meer aan de orde dan bij de HEBO opleiding. Daarentegen besteedt de HEBO meer aandacht aan de rol en de invloed van ‘'Brussel’' (denk aan mw N.Kroes(!!) op de economie van EU landen.

    De E(conomisch)- L(inguistische) opleiding bestaat,voor zover ik weet, niet meer. Oorspronkelijk was de EL opleiding bedoeld voor HEAO studenten die HEAO studies zoals HEAO Bedrijfseconomie, Commerciele Economie, Bedrijfsinformatica, Accountancy (veel) te moeilijk vonden. In de EL opleiding was de component economie (veel) minder zwaar dan in de genoemde HEAO- studies. Daarentegen werden de talen ‘verzwaard’' aangeboden.

    Afhankelijk van de gekozen HEAO richting is er een doorstroommogelijkheid in het WO. Bedenk echter dat elke universiteit die een WO-opleiding economie aanbiedt haar eigen eisen stelt. Wat elke universiteit eist van een ‘'doorstroomstudent’' is onder meer,een aantoonbare kennis van VWO wiskunde A!/ A2 zoals die op het VWO-examen wordt gevraagd. Als uw dochter deze kennis niet heeft dan zal de universiteit eisen dat zij deze kennis moet hebben verworven, VOORDAT zij aan haar universitaire studie economie begint. Een ‘'gewoon’' HEAO- diploma (zie hier onder) geeft geen vrijstelling van deze eis.

    Tegenwoordig hebben de meeste HEAO''s een samenwerkingsverband met een universiteit. Er bestaat dan de mogelijkheid om tijdens de HEAO studie (meestal na het tweede studiejaar) een verzwaard studieprogramma economie en wiskunde (een zogenoemde doorstoomminor) te volgen, zodat de doorstroming naar het WO soepel(er) kan verlopen. U kunt het beste bij de HBO instelling informeren, waar uw dochter wilt gaan studeren, welke mogelijkheden er zijn.

    Bedenk verder dat door de verschillen in ‘zwaarte’' van de verschillende HEAO-opleidingen, niet elke HEAO-opleiding soepel aansluit op een opleiding WO-economie. Zo zijn de universitaire studiemogelijkheden in economie voor studenten van ‘'traditionele’' HEAO-opleidingen Bedrijfseconomie, Commerciele Economie, Bedrijfsinformatica,Management, Economie en Recht, Accountancy en Fiscaal Recht, veel groter dan die van bijvoorbeeld een HEBO of IBL opleiding. Dit betekent niet dat er geen vervolgmogelijkheden zijn! Zo is er aan de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit in Nijmegen de mogelijkheid om een meer beleidsgerichte studie economie te volgen. In Nijmegen bestaat bovendien de mogelijkheid om economie met een studie taal, geschiedenis en cultuur van een EU land te combineren. Echter, deze ‘'alternatieve’' studierichtingen economie hebben ook de wiskunde A1/ A2 toelatingeis.

  • Theo

    Hallo Marianne,

    Je laat weten dat je dochter het gymnasium had kunnen voltooien. Ik vraag mij af of je dochter het op de IBL-opleiding het echt naar haar zin zal hebben. Ik bedoel niet intellectueel, want zij zal, te oordelen naar haar studieprestaties , de IBL- opleiding gemakkelijk kunnen voltooien. Waarom zou je niet in overweging kunnen nemen, en je dochter en jij moeten er natuurlijk goed over nadenken, of een versnelde 1-jarige VWO opleiding (overdag, gedurende 3 of 4 dagen per week) niet beter zou kunnen zijn. Die mogelijkheid hiervoor is er tegenwoordig, niet alleen in het (dure) particuliere onderwijs, maar aan een gewone door de overheid gesubsidieerde school. Als je dochter belangstelling heeft dan kan zij (of jij) het beste bij een ROC met een zogenoemde afdeling VAVO informeren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een opleiding VWO, profiel Economie & Maatschappij, met wiskunde A1/ A2. Daarna kan zij de gewenste studie aan de universiteit volgen.

    Veel leerlingen (vergelijkbaar met de kwaliteiten van je dochter) op de school waar ik werk en die ik veel te goed voor het HBO vind, geef ik hetzelfde advies voor een vervolgstudie. Bedenk dat de meeste HBO studenten van een HAVO opleiding komen of van een MBO-opleiding (niveau 4). Echter, de graad van abstractie, het intellectuele leervermogen en de studieambities van deze HBO studenten liggen naar mijn mening doorgaans toch een stuk lager dan die van iemand, zoals je dochter, die het gymnasium gemakkelijk had kunnen voltooien, als haar visuele handicap op tijd zou zijn onderkend. Kortom, ik vrees dat je dochter zich wel eens heel eenzaam zou kunnen voelen.

  • Jos

    Volg toch lekker je hart, kies voor die opleiding die je leuk lijkt en in welke richting je je beroep wilt beoefenen. Mensen willen tegenwoordig ten koste van alles wo volgen omdat dat zo fijn medegedeeld kan worden tijdens feestjes.

    De vraag is niet wat sluit het best aan, aan mijn vooropleiding maar wat sluit het best aan bij mijn eigen, persoonlijke voorkeuren en wensen.

  • Marianne

    Heel erg bedankt voor de info en zodra mijn dochter weer terug is van vakantie zal ik haar dit laten lezen. Ze wil echter absoluut niet langer naar de middelbare school. Zoiets als Luzac gruwelt ze van want dat vindt ze voor loosers en ze wil geen diploma waar dat op staat. We kennen teveel mensen die na Luzac op het WO behoorlijk zijn mislukt. Ze is de jongste hier thuis en ze heeft al te veel gezien. Geestelijk is ze eraan toe om de deur uit te gaan en een studentenleven te gaan leiden.

    De laatste twee jaar op de HAVO zijn haar zwaar gevallen. Vooral de mentaliteit van de leerlingen op de Havo viel haar tegen. Ze had niet verwacht dat het verschil tussen HAVO en VWO zo groot zou zijn. Ze had zelf het gevoel dat ze met name wat betreft de talen na drie jaar gym al het eindniveau van de HAVO had bereikt. Voor de drie vreemde talen heeft ze niets meer gedaan op de HAVO. Zelfs de lessen volgde ze niet allemaal omdat ze die als extra vakken volgde en dus niet eens waren ingeroosterd.

    Wat dat betreft hoop ik niet dat met name de mentaliteit haar op het HBO weer tegen zal vallen. Overigens hoor ik juist geen slechte verhalen van mensen die eerst HBO en vervolgens WO hebben gedaan. Ik ken jongeren die eerst HBO hebben gedaan en vervolgens met succes WO hebben afgerond. Over het algemeen zijn zij best enthousiast over het feit dat zij ook veel praktische kennis hebben opgedaan. De vriend van mijn oudste dochter heeft onlangs de TU afgerond na HAVO en HTS. Hij is juist heel enthousiast over die weg omdat hij ook veel praktische kennis heeft die hem in zijn huidige baan goed van pas komen.

    Een WO opleiding die ook veel aan de talen doet, hebben we nog niet gevonden. Daar hebben we wel naar gezocht en maar mijn dochter kwam steeds weer uit bij Hebo en IBL. Bovendien is mijn dochter vooral een praktisch mens en niet zozeer wetenschappelijk. Mijn oudste twee kinderen zijn dat wel maar mijn jongste dochter is duidelijk anders. Zij is meer een doener en een regelaar. Wellicht is ze het allebei als ze uiteindelijk WO erachter aan kan doen.

    De wiskunde insufficientie bij economische studies was mijn dochter al bekend en ze was daarom al van plan om dat vak in ieder geval op VWO niveau te gaan halen. Ze heeft wiskunde met een 8 afgesloten op de HAVO.

    Het bizarre is dat haar mentor op het gym juist dacht dat ze wiskunde en economie niet goed aan zou kunnen op VWO niveau. Hij stimuleerde haar om cultuur en maatschappij als profiel te kiezen. De kunstvakken leken haar verschrikkelijk en om die reden is ze toen naar de Havo gegaan om daar toch het profiel economie en maatschappij te kunnen kiezen. Toen ze eenmaal lenzen had, bleken juist wiskunde en economie haar sterkste vakken.

    Ook bedankt voor de uitleg over het verschil tussen Hebo en IBL. Ik geloof dat mijn dochter dat al wel ongeveer wist want nu herinner ik me dat ze dat wel heeft gezegd. Ze wil met name het bedrijfsleven in. Wel interesseert geschiedenis haar zeer en ze vindt het jammer dat die vakken op IBL minder worden gegeven.

    WE hebben van diverse kanten gehoord dat met name IBL een pittige HBO opleiding is. Kortom ze heeft er zin in en ik hoop voor haar dat het niet tegen zal vallen.

    Als u nog leuke tips heeft voor WO opleidingen die goed aansluiten op haar interesse gebieden talen/economie/geschiedenis houd ik mij aanbevolen.

    Bent u mentor op een middelbare school?

  • Marianne

    Over wat het beste aansluit bij haar wensen en persoonlijke voorkeuren heeft juist zij heel goed nagedacht. Om die reden kiest zij voor de route via het HBO.

    Ik denk wel eens dat zij het met haar manier van werken en denken maatschappelijk verder brengt dan haar oudere zus die zonder enige vertraging en met goede cijfers door een universitaire studie heen vliegt.

    Ik denk dat mensen die WO volgen om dat op feestjes mee te kunnen delen een minderheid vormen.

  • Theo

    Bedankt voor uw reactie. Uw dochter is heel zeker over haar studiekeuze en dit zal zeker haar een goede start geven. U hebt gelijk dat voor sommige studenten WO na HBO een goede keuze is. Toch ben ik ervan overtuigd dat deze studenten ook heel goed eerst VWO hadden kunnen afronden en dan naar het WO . Mijn ervaring is dat een stukje onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen bij die studenten een rol spelen (hebben gespeeld). Vaak zijn het ook studenten die, net als uw jongste dochter, van VWO naar HAVO zijn gegaan. Over allerlei studiemogelijkheden op WO na afronding van de IBL opleiding , zal ik u (en uw dochter) op dit forum informeren. Wat betreft mijn huidige werk: ik was docent wiskunde/ economie, maar momenteel heb ik mijn werterrein in de mediatheek als studiebegeleider. Daarnaast ben ik op school medeverantwoordelijk voor de organisatie van het archief.

  • mieke

    http://www.rug.nl/let/onderwijs/internationalestudies/internationaleOrganisaties/

    een misschien wel interessante studie voor je dochter aan de RUG in Groningen.